Gå til innhold

Småjobber på siden - Starte ENK eller vente?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg studerer media, og har på siden av studiene noen små oppdrag innen film og foto. Til nå har jeg regnet med dette arbeidet går under "hobby", men vurderer fordelene med et ENK, og sakte men sikkert bygge opp en merkevare. 

 

Jeg har lest mye om dette på nett, og det virker som de fleste mener man bør vente med å opprette foretak før man faktisk regner med å leve av det. Jeg vet at dersom jeg hadde opprettet et nå, hadde jeg ikke oversteget 50 000 de første årene (studier og oppstart), men ser fremdeles fordeler:

 

  • kunne sette seg inn i hvordan det administrative fungerer.
  • bygge merkevare. 
  • Jeg har nylig anskaffet meg en kameradrone, som krever forsikring - slike forsikringer er mye billigere for foretak enn som enkeltperson. 
  • Og i de siste oppdragene jeg har hatt, har kundene bedt om faktura, en tjeneste jeg ikke kan gi som privatperson. 
  • En forholdsvis ny løsning ordner (så vidt jeg kan forstå) det meste av administrativt arbeid rundt det å ha et foretak - https://fiken.no/ 

I mitt hode gir det mening å opprette foretaket nå, og begynne å arbeide meg sakte men sikkert oppåver mens jeg studerer, selv om inntektene ikke kommer til å være betydelige med det første. 

 

Tanker? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...