Gå til innhold

Hva ber (mediterer) buddhistene for?

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det slik at buddhistene ikke ber direkte til Buddha, men at buddhistene ber (mediterer) for hans lære? (for å oppnå nirvana?)

Er det noen som vet hva buddhister mediterer for konkret? For det er vel sånn at det konkrete f.eks muslimer ber til er Allah?

Jeg hadde satt veldig pris på om kanskje noen med fagkunnskap kunne forklare meg dette bedre! Tusen takk på forhånd!

Endret av holmestrandguten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Er det slik at buddhistene ikke ber direkte til Buddha, men at buddhistene ber (mediterer) for hans lære? (for å oppnå nirvana?)

Er det noen som vet hva buddhister mediterer for konkret? For det er vel sånn at det konkrete f.eks muslimer ber til er Allah?

Jeg hadde satt veldig pris på om kanskje noen med fagkunnskap kunne forklare meg dette bedre! Tusen takk på forhånd!

Vet og vet fru Blom. Jeg tror det er for å bli bedre mennesker. Eller som jeg, få litt vile og lade batteriene.

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Veldig grovt sett mener buddhismen at det er en slags ... egoisme som brenner i oss og driver oss til å bli gjenfødt igjen og igjen. Målet er å få en slik innsikt i hvordan verden er at man blir fri fra dette og kan bli fri dette evige maset; man oppnår nirvana ("slukning", som en lampe som går tom for olje). Man mediterer ikke til noe; man prøver å tømme hodet for alle tanker i håp om at man slik skal få en større innsikt i verden og ens posisjon i den - og som en effekt komme litt nærmere nirvana.

Buddha (Siddharta Gautama, altså) selv regnes å ha vært en/den første bodhisattva - en som har fått en slik innsikt at når han dør kan han velge nirvana i stedet for å bli gjenfødt på ny. Han valgte også å lære andre om sine innsikter, og startet dermed religionen. Enkelte retninger holder at han valgte å bli gjenfødt, kanskje til og med som mange samtidige liv, for å hjelpe flest mulig andre å nå de samme innsiktene (og vil fortsette med det til ingen flere trenger hjelp). Akkurat hvor guddommelig han var varierer; de fleste kilder har han som minst litt halvgudelig (hinduismen, som dette springer ut av, har ganske flytende grenser). Det er uansett ikke 100% viktig; såvidt jeg vet er det felles for alle buddhistiske retninger at selv gudene er i det lange løp underlagt disse lovene om gjenfødelse/innsikt/nirvana.

Endret av Djn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei! 

Jeg er praktiserende buddhist og poenget er å oppnå fullstendig frigjøring, altså å komme ut av syklusen av gjenfødsler og sykdom, aldring og død. Praksis er delt opp i åtte forskjellige områder eller aspekter, hvor meditasjon bare er ett av dem. Kort fortalt kan det summeres med,

moralsk og etisk oppførsel leder til mental balanse og med den balansen vil man se virkeligheten for det den er.

Når man ser nok på den virkeligheten kan man oppnå å informere seg selv på ett så dypt nivå at man oppnår en total frigjøriing fra illusjonene og dermed vil man automatisk slutte å klamre seg til ny eksistens i ny kropp

Og vi ber ikke til Buddha, men vi ser virkeligheten fra Buddhas ståsted, som er det balanserte sinnet, og det vil si at vi alle er i stand til å se det på Buddhas måte, eller vi har alle en "Buddha natur". 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...