Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Jeg har telenor ADSL og har kjøpt meg en router fordi jeg skal ha linje på to maskiner. Problemet er at jeg bare kan koble til på en maskin av gangen. Hvordan kan jeg få fikset det.

Jeg tror jeg må få aktivert noe som heter ppp multilink protocol men er ikke sikker. Trenger hjelp :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg først få gratulere deg med at du har "drete på draget" som vi bergensere sier, når du valgte telenor som din leverandør. :thumbs:

Men så skal jeg komme med litt konstruktiv feedback mens jeg er her også ^_^ Telenor sine DSL modem inneholder ikke en bredbåndsrouter slik som nextgentel's modeller. Dette betyr at du ikke kan koble opp flere enn en maskin på nettet samtidig, fordi du ikke har har nødvendige features som NAT'ing osv.

Du kan fikse dette ved å kjøpe en bredbåndsrouter (en vanlig router vil IKKE hjelpe deg). Problemet er jo at en bredbåndsrouter koster rundt 2000kr sist jeg sjekket (mens en vanlig router får du for rundt 300 kr).

Så, du må enten kjøpe det utstyret som telenor burde ha gitt det til å begynne med, og betale fra egen lomme, eller akseptere det faktum at du bare kan ha èn av maskinene på nettverket ditt på nett samtidig. I så tilfelle trenger du bare å fikse oppkobling på alle maskinene, koble av maskin A, så logge på maskin B når du vil. Da trenger du bare en vanig router mellom modem og maskinene.

En tredje alternativ er å ha den siste løsningen sammen med et eller annet program som deler internettforbindelsen med andremaskiner. XP har noe slikt innebygget, og det finnes også standalone programmer for dette, men det beste resultatet du vil kunne oppnå er at alle maskinene kan browse internet samtidig. Spilling over internet og alle mer avanserte ting vil bli umulig, fordi det bare er master-maskinen som egentlig er tilkoblet. Den bare henter ned internettsider for de andre maskinene når de spør. Du får også andre gøye komplikasjoner...

såå... lykke til :yes:

-Stigma

EDIT: Og forresten, ikke gidd å prøve å ta kontakt med Telenor heller, de vil IKKE hjelpe deg selv om du er betalende kunde. Just trust me... Du kan prøve åpen kundesupport der du betaler minuttpris selvfølgelig, men det kan ta en stund da det ikke er lett å få fatt i en person som har noe peil på deres support-avdeling :laugh:

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at telenor er en drittleverandør! Men desverre var de de eneste som kunne levere bredbånd hos oss grunnet avstand fra sentralen.

Jeg har kjøpt en router som heter Broadband Router for xDSL\cable Modem

Under features står det at den har NAT.

Så da burde det være mulig å fikse det

Lenke til kommentar

Du har bitt i det sure eple ja :p (jeg sympatiserer med at du bare har tilgang til telenor... for en grusom skjebne)

Hvilket merke bredbåndsrouter har du? De har alle forskjellig interface, så jeg kan bare hjelpe deg om du har en av modellene jeg har direkte kjennskap til, ellers blir det for mye stress til at jeg orker å involvere meg (sorry).

Gi meg produsent og modellnavn/nummer

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg er klar over at telenor er en drittleverandør! Men desverre var de de eneste som kunne levere bredbånd hos oss grunnet avstand fra sentralen.

Jeg har kjøpt en router som heter Broadband Router for xDSL\cable Modem

Under features står det at den har NAT.

Så da burde det være mulig å fikse det

Hva heter Ruteren din?

Det som kreves av den for og få Telenor modeme til og koble opp er pppoe støtte i ruteren. Du må få lagt in ditt brukernavn og passord i ruteren så vil denne sørge for oppkobling når det trengs. Telenor modeme skal da trolig kobles til en WAN port.

Ellers burde du vell ha fått med en manual hvis du nylig kjøpte denne ruteren ny. Ta en titt i den kan være lurt.

Lenke til kommentar

problemet er at manualen er for windows 98 og det går nesten ikke an å lese den fordi det er så liten skrift :thumbdown:

Hvor jeg kommer inn på alle disse instillingene

Det som skjer hvis jeg kobler i WAN porten nå er at jeg ikke får koblet til

Lenke til kommentar

Du må koble deg til routeren for å stille på instillingene. Sansynligvis med en "telnet xxx.xxx.xxx.xxx" (routers nettverkadresse) kommando fra start-kjør.

Sjekk manualen for detaljer om dette, da det kan variere fra modell/produsent. Desverre har jeg ikke first-hand erfaring med den modellen, så jeg kan ikke guide det steg for steg, sorry.

-Stigma

Lenke til kommentar

heldigvis var de det.........

Men det står kun hvordan man skal gjøre det i 98

og der er jo instillingene helt annerledes en i xp

Er det noen som har noe forslag til hva jeg skal gjøre når jeg har xp....

Lenke til kommentar

Du har to (tre) muligheter.

Du trenger en router som støtter PPPoE.

1) Det enkleste er å kjøpe en router med innebygget switch (og pass på at den støtter PPPoE!). Stort sett alle routere for hjemmemarkedet støtter dette. Koster fra kr 350.

Jeg vil anbefale D-link 604 som ligger rundt kr500.

2) Bruke den ene pc'n din som router. Du trenger et ekstra netverkskort. Alle windows versjoner fra og med win 98 har "internett deling". Ulempen med denne er lavere sikkerhet, og få konfigurasjons muligheter uten å bruke 3dje parts programmer. PC'n du bruker som router må stå på for at den andre PC'n skal få nett tilgang. (PC2 kobles til PC1 med krysset kabel)

3) Ha en linux maskin som router og en ekstra switch. Du kan ta en hvilken som helst gammel maskin. (Har selv brukt en Pentium 2-233 til å gjøre denne jobben.) Denne maskina må alltid stå på. Du kan da også bruke den som f.x en webserver. Du får mulighet til å konfigurere ALT akkurat slik du vil. Maskina må ha to netverkskort.

Løsning 1 er enklest, løsning 3 er best, løsning 2 er billigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...