spøkelset Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Hei. Har i det siste begynt å fatte interesse for foto. Da spesielt fotokunst og skarpe, flotte landskapsbilder. Kunne virkelig tenkt meg å prøvd ut dette for å se om dette kan være en fin hobby å drive med. Problemet er bare at jeg ikke har noen som helst kunnskaper om fotografering og valg av utstyr! Før i tiden var det vel kun speilrefleks som gjaldt om man ville ta noenlunde profesjonelle bilder? Er det slik at dette fremdeles er tilfelle? Har lyst til å kjøpe meg et OK nybegynnerkamera til en maks-pris på 5000 kr. Hva ville dere anbefal? Er det lurest å kjøpe nytt, eller kan man gjøre gode kjøp på brukte kamera? Setter pris på svar Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 (endret) Svært mange kameraer er kapable til å gi deg de resultatene du er ute etter, og det kan du få av kompakte kameraer, speilløse kameraer, systemkameraer og speilreflekskameraer. T.o.m. mobilkameraer kan benyttes til det, men de har jo vesentlig flere begrensninger enn et dedikert kamera selvfølgelig. Den største bremseklossen er gjerne den som benytter det sine kunnskaper og teknikk, deretter optikken og til slutt hvordan bildene blir redigert. Når en begynner å få litt kunnskaper om det meste her, så kommer også resultatene, men det finnes som regel ingen snarveier, det handler om å øve, øve og atter øve i alle ledd. Ta deg en tur i en dedikert fotobutikk i første omgang, slik at du kan forsøke litt med egne hender over hva du vil trives med. Å se litt på bruktmarkedet etter at du har funnet ut litt mer hva du vil satse på, kan gjøre at du kan få en litt hyggelig start på den nye hobbyen økonomisk sett. Jeg kan ramse opp en haug med kameraer, optikk, systemer, etc. men det tror jeg bare gjør deg enda mer usikker, så derfor anbefaler jeg deg en tur til en skikkelig fotobutikk. Ikke en «hvite/brunevare-kjede» som type Elkjøp, Expert, etc, for de selger og anbefaler stort sett det de har best/størst avanse på, uten at kundens interesser og spørsmål blir så veldig i varetatt........ Endret 12. februar 2017 av fotonisse 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hei. Har i det siste begynt å fatte interesse for foto. Da spesielt fotokunst og skarpe, flotte landskapsbilder. Kunne virkelig tenkt meg å prøvd ut dette for å se om dette kan være en fin hobby å drive med. Problemet er bare at jeg ikke har noen som helst kunnskaper om fotografering og valg av utstyr! Før i tiden var det vel kun speilrefleks som gjaldt om man ville ta noenlunde profesjonelle bilder? Er det slik at dette fremdeles er tilfelle? Har lyst til å kjøpe meg et OK nybegynnerkamera til en maks-pris på 5000 kr. Hva ville dere anbefal? Er det lurest å kjøpe nytt, eller kan man gjøre gode kjøp på brukte kamera? Setter pris på svar Man trenger ikke speilrefleks i disse tider. Det du bør tenke på er om du klarer deg med et kompaktkamera, eller om du vil bytte objektiv. Det kan være en ide å kjøpe brukt i første omgang, til du blir mer kjent med egne behov og ønsker (når det er sagt er det ikke sånn jeg gjorde det) AtW 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Brukt er absolutt innenfor, mye å spare her og jeg for min del har bare gode erfaringer med å både kjøpe og selge fotoutstyr, gjerne gjennom foto.no for eksempel. Skal en basere seg på bruktmarkedet, så er det nok Canon og Nikon som har best utvalg her, både når det gjelder kamerahus og optikk. Til ditt bruk... Jeg tror du kommer veldig langt med et avansert speilløst kamera også i dag, Canons powershot G7 for å kaste ut et eksempel. Ellers har de de fleste produsentene små speilreflekser som ikke koster så mye hvor du kan bytte ut optikken til både hjertet og lommeboka blør etterhvert som interessen tar av. Det viktigste for å utvikle seg er nok å passe på at kameraet du velger er et med muligheten for manuelle innstillinger, helst råformat (raw) og ikke minst at det er et du føler ligger godt i hånden uten å veie så mye at du ikke ønsker å dra det med på lengre turer. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Kjøp noe brukt til å begynne med. Om du likevel skal bare dyppe tærene i fotografering, er det ikke noe poeng å svi av 5k og evt. få halvparten igjen om et år eller to. Se heller etter pakker som dette: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88723498 , et helt greit kamera og objektiv til en fin pris. Spar de resterende 3500kr og bruk kameraet til du lærer deg hvordan alt fungerer. Når du så finner ut hvor begrensningene er, så kjøper du nye objektiver, en blits, eller oppgraderer kamerahuset. Det beste med pakken over er at du får solgt den videre til akkurat samme pris om du skulle gå lei av foto. 1 Lenke til kommentar
Boeing Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Hei. Har i det siste begynt å fatte interesse for foto. Da spesielt fotokunst og skarpe, flotte landskapsbilder. Kunne virkelig tenkt meg å prøvd ut dette for å se om dette kan være en fin hobby å drive med. Problemet er bare at jeg ikke har noen som helst kunnskaper om fotografering og valg av utstyr! Før i tiden var det vel kun speilrefleks som gjaldt om man ville ta noenlunde profesjonelle bilder? Er det slik at dette fremdeles er tilfelle? Har lyst til å kjøpe meg et OK nybegynnerkamera til en maks-pris på 5000 kr. Hva ville dere anbefal? Er det lurest å kjøpe nytt, eller kan man gjøre gode kjøp på brukte kamera? Setter pris på svar Hiver meg på de andre svarene her. Først en ting. For noen år tilbake, så brukte man begreper som kompaktkamera og speilrefleks. I dag er det kanskje mer riktig å si kompaktkamera og systemkamera. Systemkamera kan man dele i to, de tradisjonelle speilrefleks, og speilløse. Systemkamera kjennetegnes med at man kan bytte objektiver. Så er det bruken din. Du skriver at du har lyst å tå landskapsbilder. Da ville jeg ha reflektert litt over vekt og volum. Går du mye på tur, så er vekten kritisk. Hvis du bruker bil, så er den ikke så kritisk. Den gangen man opererte med film, så var alle systemer omtrent like store, siden man opererte med vanlig 135 film. I digitale kameraer, så bruker man en digital sensor, og de finnes i flere størrelses. Jo mindre sensor, desto mindre kamera og objektiver. Derfor kan man si at man nå har tre hovedkategorier: Fullformat (som er like store som den gamle 135 filmen, derav navnet), ASP-C som er ca 0,67 av størrelsen til fullformat og m4/3 som er 0,5 av fullformat. Det er også noen mindre systemer som benytter 1" sensor, men de kjenner jeg ikke så godt til. Så mindre sensor, desto mindre vekt. Husk at du må ikke glemme vekten av et "working set" med objektiver. Husk også at hensikten med et systemkamera er friheten med å bytte objektiver. Så hvis du tror det holder med kun ett objektiv, så er vel et godt kompaktkamera det rette valget. Prøv også å tenk noen steg framover, er det andre interesser du har som kan kombineres med fotografering, som det kan være lurt å ta hensyn til? Tenk også litt på hvilke type objektiver du da trenger, og om disse finnes i det systemet du ønsker å investere i. Eksempler kan være fuglefotografering, sportsfotografering, etc. etc. Fotografering av motiv i bevegelser, krever mer av utstyret enn å ta bilder av mer stillestående motiver. Et siste moment er om det er noen du kjenner godt, som også har systemkamera. Da kan det være lurt å ha samme system, slik at man kan byttelåne objektiver mm. Kjøp av brukt kan være smart, spesielt det første systemkameraet, siden konsekvens av et feilkjøp er mindre (du får mer av pengene tilbake, hvis du finner ut at dette ikke var så lurt). Bare husk at du må vite hva du kjøper, og ikke hoppe på første og beste system. En ting til, jeg tror det er bedre å kjøpe et "for lite" kamera enn for stort. Kjøper du for eks. et kompaktkamera eller et m4/3 (Olympus/Panasonic), og senere vil investere i fullformat, så kan du ha glede av begge systemene. Kjøper du for stort system, så kan man risikere at man ikke gidder å drasse på det, og det støver ned. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) Hei. Har i det siste begynt å fatte interesse for foto. Da spesielt fotokunst og skarpe, flotte landskapsbilder. Du bør kjøpe SIGMA AF 18-35 f/1.8 DC HSM ART Endret 20. mars 2017 av flageborg Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 @flageborg: Hvor kan du kjøpe det innenfor budsjettet? Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 Jeg ville satt et rigid budsjett, og så kjøpt det beste brukte kameraet innenfor rammen. Det kan være greit å huske på at kameraer ikke blir merkbart dårligere med tiden, så et kamera som kostet 15.000 nytt for fem år siden vil fremdeles levere tilnærmet like gode bilder, og du får det kanskje brukt til tredje- eller fjerdedelen av prisen. Det kan også lønne seg å bruke litt tid på de ulike bruktmarkedene så du ser hva du får i de forskjellige prisklassene før du kjøper. Det er ikke uvanlig å finne gamle speilreflekskamera priset høyere enn en modell som er tre år nyere... 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 (endret) @flageborg: Hvor kan du kjøpe det innenfor budsjettet? TS skriver: "Har lyst til å kjøpe meg et OK nybegynnerkamera til en maks-pris på 5000 kr" I tillegg til kamerahus må man jo ha et objektiv.....?! Endret 20. mars 2017 av flageborg Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 20. mars 2017 Del Skrevet 20. mars 2017 @flageborg: Hvor kan du kjøpe det innenfor budsjettet? TS skriver: "Har lyst til å kjøpe meg et OK nybegynnerkamera til en maks-pris på 5000 kr" I tillegg til kamerahus må man jo ha et objektiv.....?! Når en nybegynner snakker om et nybegynnerkamera, så snakkes det stort sett om et fungerende kamera. Altså kamerahus med objektiv. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Hei. Har hatt det så travelt i det siste at jeg helt hadde glemt denne tråden. Takk for mange kjekke tilbakemeldinger. Planlegger å stikke innom en spesialbutikk for foto og rådføre meg litt, som en her skriver Da får jeg forhåpentligvis svar på endel spørsmål, samtidig som jeg kan "ta og føle på" flere kamera Skal gi en lyd om hva jeg til slutt ender på , og kommer sikkert til å være aktiv på foto-forumet her ! Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 (endret) Da havnet jeg på et rimelig brukt speilrefleks som blir inngangsbilletten min inn til fotografiverdenen Canon EOS 450D med standard objektiv! Har lekt meg litt med dette i helgen. Veldig artig. Sikkert et utdatert kamera i deres øyne, men for en som er vandt med gamle mobilkameraer har det åpnet seg en ny verden Skal ikke se bort ifra at dette selges videre til samme pris og byttes i et vassere om interessen og ferdighetene øker med tiden 18-200 objektiv hadde også vært fint! Har dere ellers noen forslag til gode gratis bildebehandlingsprogrammer? Endret 9. april 2017 av spøkelset Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 (endret) Canon DPP er et relativt bra redigeringsprogram som lar deg gjøre de mest vanlige justeringene, og du finner mange opplæringsvideoer på youtube., vil du ha Norsk har Canon Norge endel. Skal du ha noe bedre anbefaler jeg adobe Lightroom 6, men det koster drøye tusenlappen. Endret 9. april 2017 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Nik Collection er gratis https://www.google.com/nikcollection/ Fotor er også et greit alternativ http://www.fotor.com/windows/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå