Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hyundai Galloper som fusker

Unsub

Anbefalte innlegg

Har en 2001 Galloper med turbo/intercooler, er vel d4bh motor tror jeg.

Problemet begynte med at den fusket og hoppet fremover som en kenguru, trodde det var et tett dieselfilter og byttet filteret uten at dette hjalp nevneverdig.

Drenerte filteret og kunne kjøre et par mil før den begynte å hoppe igjen, dette ble verre og verre så for å kunne kjøre måtte jeg drenere igjen. Byttet tur og retur til dieseltanken uten effekt.

Etter en dag med feilprøving der tanken ble utelukket ved å kjøre direkte fra kanne og filter byttet nok en gang så jeg at det lakk diesel fra slangen mellom retur på dysene og dieselpumpa. Denne og en vacuumslange fra pumpa til intercooleren ble byttet og bilen gikk som normalt igjen.

Så etter ca 30mil begynner den å trøble igjen, men nå er det bare at den ikke reagerer når jeg gir gass, ingen hopping. Nok engang tømmes alt av tank, slanger og dieselfilter byttes, uten at det har noen effekt. Utifra det så vil jeg tro problemet ligger fra filtererog frem, dvs pumpa.

Når det er såvidt bilen går fremover har jeg pumpet manuelt på pumpa oppå filteret til den er hard og bilen går greit i en mil eller to.

Konklusjonen min er at bilen ikke får diesel og mistanken faller da på defekt dieselpumpe som ikke klarer å dra nok diesel, eventuelt et grovfilter i selve pumpa (som jeg ikke finner, verken fysisk eller i haynes)

Er åpen for forslag og innspill da jeg er rådløs når det kommer til hvordan jeg går fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde problemer med min opel astra 2001 mod før, den er bensin da... men da hoppet den som bare det ofte og etter en måned med og homping og alt sånt så begynte den og stoppe... tok den på verksted og da var det EGR ventilen som måtte byttes

Lenke til kommentar

Bilen har gått 270k

Og den hopper ikke lenger, dette sluttet når jeg byttet returen fra dysene og vacum mellom intercooler og dieselpumpe.

Nå er det bare at det ikke er kraft i denog når jeg trykker klampen i bånn er det nesten ingen respons, iallefall ikke i oppoverbakker.

Funker en liten stund om jeg pumper på filteret, men bare et par mil ca

Lenke til kommentar

Bosch car service har flere verksteder som er spesialisert på dieselmotorer og reparasjon av insprøytningsdeler.  

Jeg ville tatt den med til en sånt verksted og latt de få se på det. Det trenger jo heller ikke kosta skjorta at de får testa litt på den i et par timers tid. 

Edit: Den motoren har vel registerreim som også driver dieselpumpa. Vet du om regreima er skiftet til riktig tid? 

Om denne er gammel og slakk så kan det påvirke timinga på dieselpumpa. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...