Torolf Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Hei! Merket igår at baklyset som står på hele tiden under kjøring var sluttet helt og fungere! Jeg gikk da og kjøpte ny pære og skiftet med den gamle! Når jeg da skulle sjekke at det fungerte igjen gikk jeg bak og sjekket og der var det lys under kjøring og lyset ble forsterket når jeg bremset, altså bremselyset i samme lampen fungerte! Men da tok jeg blikket på andre siden av bilen og såg samma baklyset på bilen hadde sluttet og fungere med en gang jeg fikk en ny en på andre side... trodde den var gått den og da så skiftet den og! Startet bilen for og teste og fortsatt ikke noe lys i den, men lyset kom når jeg bremset men forsvant med engang jeg slapp bremsen.. dette er rart synes jeg! Tok da pærene ut og byttet på dem at de var på motsatt side... startet igjen bilen og nå funket ingen men når jeg bremset lyste begge :o dette var enda rarere.. tok da og og satt pærene tilbake til sin orginale side og da fungerte ene pæren hele tiden og den andre kun når jeg bremset! Noen som vet va som er problemet? Forskjellig eller for sterk watt/volt styrke så det blir en type skjevbalanse? Jeg har null peiling!! Håper noen kan hjelpe! Legger link til video som viser problemet Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Se etter korrosjon i lampesoklene. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Heisann. Siden pæra fungerer når du bremser, så er selve pæra i orden. Siden samme pære brukes til kjørelys og bremselys høres det ut som at feilen ligger i den delen av elektronikken som gir ut spenning til pæra ved kjøring. Trolig en lavere spenning som økes til 12v ved bremsing. Har du sjekketsikringene dine? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 Hei! Er ikke så super ekspert på bil så har ikke sjekket sikringene nei! Hva skal jeg se etter? Om sikringen er gått og at jeg må bytte en? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 Se etter korrosjon i lampesoklene. Korrosjon=rust og tæring på sokkelen? Sokklene ser jaffal helt fine ut og er ingen synlig skade på dem! Lenke til kommentar
TMB Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Hei! Er ikke så super ekspert på bil så har ikke sjekket sikringene nei! Hva skal jeg se etter? Om sikringen er gått og at jeg må bytte en? Ja, finn sikringene som har med lys å gjøre (sjekk instruksjonsboka), ta de ut og se om metall"tråden" inni er brutt. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Har bilen tilhengerfeste? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Hei! Er ikke så super ekspert på bil så har ikke sjekket sikringene nei! Hva skal jeg se etter? Om sikringen er gått og at jeg må bytte en? Ja, finn sikringene som har med lys å gjøre (sjekk instruksjonsboka), ta de ut og se om metall"tråden" inni er brutt. Det ska jeg gjøre! Får jeg kjøpt nye på biltema isåfall? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Har bilen tilhengerfeste? Ja det har den Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Har bilen tilhengerfeste?Ja det har den Hvis ikke tipsene over løser problemet, kan det være at det ligger i kontakten (uttaket) til tilhengeren (korrosjon.) Dårlig jording et eller annet sted kan også være synderen. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 (endret) Heisann. Siden pæra fungerer når du bremser, så er selve pæra i orden. Siden samme pære brukes til kjørelys og bremselys høres det ut som at feilen ligger i den delen av elektronikken som gir ut spenning til pæra ved kjøring. Trolig en lavere spenning som økes til 12v ved bremsing. Har du sjekketsikringene dine? Det er nok mer sannsynlig at den ene glødetråden er defekt mens den andre er i orden.Det er som regel slik det fungerer. Det er også mulig det er flere ulike feil involvert her. Endret 13. februar 2017 av Snylter Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Er det noen form for kursfortegnelse med sikringene eller må jeg bare prøve meg frem? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Kjøp deg et multimeter og mål om du har spenning helt frem. Det er neppe en sikring for kun baklys på en side, så sjekk om annet lys også er gått. En vanlig feil på disse bilene er kjørelysreleet, så feilen kan også være derfra. Da bør lyset virke dersom du setter lysbryter i park eller fullt lys. Husk at disse pærene har 2 glødetråder, en for baklys (5 W) og en for bremselys (21 W). Den ene kan ha gått, selv om den andre er i orden. Setter du inn pæren feil vei (det går an, med litt makt), vil du få svakt bremselys og kraftig baklys. Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 14. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2017 Har nå sjekket alle sikringene og alle er i orden! Så da får jeg vel sjekke om det er dårlig kontakt noen plass! Prøvde med enda en ny pære og skjedde det samme så tror ikke en av glødetrådene har røket! Fungerte heller ikke og vri på lysbryteren :/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Sjekket for dårlig jording av lykten? Mye rart kan skje da. Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 17. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2017 Sjekket for dårlig jording av lykten? Mye rart kan skje da. Hvor og hvordan sjekker jeg jording til lykta? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 (endret) Mål spenning mellom minus på pæra og minus på batteripolen. Du skal ha 0,0V. Edit: Med lyset på, selvsagt. Endret 17. februar 2017 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå