Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treig PC ødelagt cpu? treig Super Pi

Anbefalte innlegg

Kona kommer til meg med en bærbar som er treig, Skjønner lite her :)

Oppdager at jeg i tidens morgen har installert superPi på den og kjørt 1M på 16 sekunder, nå bruker 1M allt imellom 48 til 53 sekuner, va kommer det av??

eneste som er gjort av endringer er win 10, men treghet kom etter det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også være at det er lurt å renske opp i cache filer på disken, kanskje disk fragmentere, sjekke om hvor mye RAM som blir brukt, og at den ikke bruker disk for RAM, kjøre Malwarebytes og fjerne eventuelt ulumskheter, kjøre CCleaner

I tillegg til å sjekke det Hårek nevnte.

Lenke til kommentar

Prøvd det meste over her, 1 Malware. det jeg ser er at cpu ikke klokker opp, Prime 95 gir rundt 30% på cpu og ligger på 0.8 ghz, max frekvens er 2.6ghz. intel speedstep??heter det det enda?

noe annet jeg ser er at det går 137 prosesser, det hjelper vel lite :)

Takk for hjelp sålangt :)

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Det kan være verdt å reinstallere maskinen hvis du ikke finner noe fysisk galt eller noe feiljustert i BIOS. CPU-Z viser multipilere på CPU og den kan du vel bruke for å se om det er ting i bakgrunnen som suger CPU eller om den rett og slett sliter med varme.

Det samler seg som regel en del ting etterhvert og ingen av programmene du legger inn kan gjøre det samme som en fersk reinstall.

Lenke til kommentar

Hvis maskinen har hatt samme performance-justeringer hele tiden er vel det kanskje usannsynlig ?

Absolutt verdt å sjekke uansett. Det kan jo være noe å hente der, og det kan jo også være at det framprovoserer problemet mer og er nyttig til feilsøking. Har også være borti at mangel på chipset-drivere kan gjøre en del funky ting i maskinene, men det er vel neppe dette som er hans problem.

Som regel kjører vel maskinene på balansert ytelse for å spare batteri når dem leveres. Bruker du den tilkoblet strømnettet kan det lønne seg å sjekke om den er på full ytelse, da en del struper det som standard.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg hadde sirup laptop med windows 10 en uke tilbake.

Hadde slått på battery saver.

Maskinen var tilnærmet ubrukelig med den aktiv. Tom browser nettleser sider som ikke lastet skikkelig (grunnet for lite ressurser til java/scripts)

Sjekk om den er blitt aktivert. http://www.howtogeek.com/241179/how-to-use-and-configure-windows-10s-battery-saver-mode/

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...