Gå til innhold

Få ut lyd fra TV via ARC fra en annen HDMI-port

Anbefalte innlegg

Jeg har en NAD T757v2 hvor alt av konsoller og lignende har vært koblet opp. NAD har på trappene en modul som støtter HDMI 2 og 4K men den har ikke kommet enda. I går hadde kjøpt en PS4 pro. For å få utnyttet 4K ble denne koblet til HDMI 1 på tv'n (Sony 65" UHD KD65S8505CBAEP). ARC-utgangen på tv'n er HDMI 4. Er det mulig å få sendt lyden som kommer inn på HDMI 1 til HDMI 4 slik at jeg slipper å koble en optisk kabel mellom PS4 pro og receiveren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så langt jeg kjenner til så får man via ARC ikke støtte for DTS-HD.MA og TrueHD; mener dette kun går med DTS 5.1 og DD5.1. Som selvsagt ødelegger hele muligheten for å benytte TVen som "media-velger". Man får ikke brukt mer båndbredde enn standard SPDIF (24bit 192kHz).

Lenke til kommentar

Du skal få brukt HDMI 4 til å sende ARC, selv om du benytter HDMI som input valg på TVen mener jeg, ellers så faller jo litt an grunnen for ARC bort.

Det var det jeg så for meg også. Antageligvis  må jeg sette meg litt mer inn i bruksanvisningen for enten tv'n eller stereonanlegget.  

Så langt jeg kjenner til så får man via ARC ikke støtte for DTS-HD.MA og TrueHD; mener dette kun går med DTS 5.1 og DD5.1. Som selvsagt ødelegger hele muligheten for å benytte TVen som "media-velger". Man får ikke brukt mer båndbredde enn standard SPDIF (24bit 192kHz).

Det begrenser seg vel litt hvilke lydformater som støttes via optiske kabler også?

Lenke til kommentar

Det begrenser seg vel litt hvilke lydformater som støttes via optiske kabler også?

Jepp, og SPDIF er det som benyttes på ARC. Den er pr def begrenset til 24bit/192kHz (alltid 24bit som sendes med SPDIF; om 16bit er kilden er 8 bit satt til 0). Optisk er også SPDIF, men er vanligvis begrenset til 24bit/96kHz av tekniske årsaker. Men det er fysisk mulig å pushe gjennom 24bit/192kHz på optisk også - men mange "sendere" er begrenset til 96kHz - muligens pga hardwarebegresninger, eller urealistiske krav til optisk kabel for høyere hastighet? Husk av DolbyDigital/DTS er komprimert; så derfor klarer de skvise inn 16bit/48kHz i 5.1 kanaler.

Edit:

Leste også et sted at SPDIF via optisk eller coax kan også være 20bit, men kan være 24bit.

Balansert SPDIF har også brutal mindre sannsynlighet for å få feil data (også over store avstander). Da spenningen her går fra 0.2V til (2-7V), mens ubalansert coax går fra 0.2V til 0.5-0.6V (som også gjør at balansert kan tåle strekk på 100meter, mens ubalansert håndterer maks 10m (jeg ville ikke prøvd på 10meter ;))

Edit2:

Fikk faktisk sjekket opp en annen ting også med det samme jeg var i gang (AES3; som brukes på balansert "SPDIF") har støtte for 384bit for hver blokk; som gir 192bit pr kanal;

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Du skal få brukt HDMI 4 til å sende ARC, selv om du benytter HDMI som input valg på TVen mener jeg, ellers så faller jo litt an grunnen for ARC bort.

Det var det jeg så for meg også. Antageligvis  må jeg sette meg litt mer inn i bruksanvisningen for enten tv'n eller stereonanlegget.  

ARC og Optisk kjører de samme signalene. ARC kommer om ikke lenge med mulighet for Atmos osv, men da må man ha nytt ustyr. Men heldigvis så har de fleste TVer de siste årene gitt mulighet for å sende 5.1 igjennom, før så fikk man kun stereo.

Når det kommer til å få ARC til å funke så les manualen godt på begge produkter.

Ett par tips til forsterkeren:

-Min brors forrige som var en Pioneer forsterker, så måtte man benytte TV inputen fra fjernkontrollen. Denne kunne man bruke til andre input, men da funket ikke ARC.

-På min Marantz så må jeg ha deler av HDMI CEC på for at ARC skal funke, eller HDMI Control som de kaller det.

-På TVen (Panasonic), så må jeg sette dette på de forskjellige inputene separat så vidt jeg husker. Bruker ARC kun i fra Smart-TV funksjonen. Men det var noe herk å finne ut av i starten. Mener å huske at Sony må settes til noe for at utgangen skal funke. Er mange år siden jeg hadde Sony sist, men de pleier å være av de bedre på menyer. (Samsung er ett mareritt, spesielt på manual siden).

Hvis du vil ha full lyd ut av PS4, så anbefaler jeg en HDMI splitter. Det er VELDIG stor lydforskjell på DD/DTS og HD lydformatene dems. Dessverre så er HDMI 2.0 med HDCP 2.2 splitterne litt dyre enda (Selv på ebay), men er nok på vei ned i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...