Gå til innhold

ServerPC med trippelboot og VMWare WS med linux og WinServer2012

zlpw0ker

Anbefalte innlegg

Har du fortsatt planer om en masse trippelboot osv? Hvis ikke er det samme hvilken Windows versjon du har i bunn. Så installerer du Vmware, så installerer du OS i Vmware og da trenger du ikke å tenke på filsystem. Det ordner hvert OS selv i de virtuelle pcene

jeg tenkte på å installere esxi og kjøre alle de os'ene jeg har lyst til oppå. Det høres mye bedre ut enn ren VMWare som kjøres rett fra windows.

Mulig jeg gjør dette i helja, er en god del å lese meg opp til når det gjelder esxi config, men det fins noen videoer jeg kan følge også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Bakdelen med esxi er at den er litt sær på hardware. Så sjekk det ut nøye før du går for den løsningen.

Svaret gir seg jo i løpet av 5 minutter, så det er nå ikke store tapet av tid om HW ikke funker.

Tips til ESXi. Ingenting av "fake" raid kontrollere fungere. Det er kun støtte for raidkontrollere som er beregnet for servere.

Jeg måtte anskaffe meg et Inter nettverkskort for å få den gamle maskinen min til å kjøre ESXi.

Min nye server (MSI B85M-E45, Socket-1150) kjører ESXi rett ut av boksen. 

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg testet esxi, men for min del syntes jeg det var mye lettere å forholde meg til VmWare Workstation enn å forholde meg til esxi interfacet, men det kan jo ha blitt bedre.

En annen ting, det lønner seg å ha de ulike operativsystemene liggende på en disk som .iso filer, gjør det utrolig mye enklere når du skal opprette virtuelle pcer. Men det tar jo plass da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så HK'et mitt er Asus p8p67 Deluxe på server pc og noen nevnte at det ikke fungerte på alle NIC onboard lan kontrollere.

Under er mine 2 LAN porter:
Intel® 82579 Gigabit LAN

Realtek® 8111E Gigabit LAN

Vil dette gi noen problemer hvis jeg prøver å installere esxi?

Jeg holder fortsatt på med VMWare WS Pro 12 og jeg merker det ikke fungerer bra, jeg får opp not responding og tar litt lang tid å loade etter man har trykka på Power on blant annet.

Lurer litt på om det kan være at jeg har 8gb ram bare, men det vil gå greit å kjøpe et gammelt nytt Corsair dominator 8gb ram kit ikke sant? Så lenge det er det samme RAM'en.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Jeg holder fortsatt på med VMWare WS Pro 12 og jeg merker det ikke fungerer bra, jeg får opp not responding og tar litt lang tid å loade etter man har trykka på Power on blant annet.

Lurer litt på om det kan være at jeg har 8gb ram bare, men det vil gå greit å kjøpe et gammelt nytt Corsair dominator 8gb ram kit ikke sant? Så lenge det er det samme RAM'en.

Om det er mangel på RAM ser du jo eventuelt på hvor mye operativsystemet på selve pcen bruker, og da hvor mye ledig du har igjen. Og så hvor mye som er satt av til den enkelte virtuelle pcen. Har du f.eks 4 GB ledig, og en virtuell pc bruker 1 GB, så er det ikke RAMen om den starter opp tregt. Kan heller være disken da.

Ellers er det ikke super viktig om RAMen ikke er helt lik den andre. Det er selvsagt best, men min reserve server har to forskjellige sett RAM brikker, og den fungerer helt fint sammen med Vmware workstation 12. Det som skjer er at rammen får hastigheten til den tregeste brikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Så HK'et mitt er Asus p8p67 Deluxe på server pc og noen nevnte at det ikke fungerte på alle NIC onboard lan kontrollere.

Under er mine 2 LAN porter:

Intel® 82579 Gigabit LAN

Realtek® 8111E Gigabit LAN

Vil dette gi noen problemer hvis jeg prøver å installere esxi?

Om ESXi serveren ikke støtter dine nettkort, så begynner ikke installasjonen og du får en melding om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...