Gå til innhold

ServerPC med trippelboot og VMWare WS med linux og WinServer2012

zlpw0ker

Anbefalte innlegg

Så jeg driver å installerer litt forskjellige OS'er på min gamle PC.
CPU: i7-2600, jeg har enable Virtual technology i uefi'n.

SSD: 167.7gb, dette skal bli fordelt på 3 eller 4 partisjoner.

Planen er å bruke win7 x64 som main OS der VMWare WS er installert på/i.

jeg skal installere linux Kali distro og bruke dette i VMWare workstation som Høyskolen tilbyr studenter. Jeg vet det er hacking OS, men det blir brukt i forhold til Datasikkerhet faget på høyskolen

jeg skal i tillegg installere winServer2016 og Fedora/ubuntu som jeg kan bruke som trippelboot.

Det som faktisk skal installeres i VMWare WS er:

Kali og windows server 2012 r2. Jeg har ikke vært borti Linux før og heller ikke brukt VMWare på 10år.

Grunnen jeg installerer både 2012 og 2016 er for å se forskjellen hva 2012 har å tilby og hva som mangler og er nytt i 2016.

Hva og hvordan bør jeg installere og sette opp disse OS'ene i VMWare WS?

Hvordan bør jeg gjøre klart dette, da tenker jeg på, dele opp partisjonene i windows 7 installern eller bare ha 1 os partisjon og konfigurere disse seinere i disk management?

Hvordan fordeler jeg hdd plass i VM virtuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det er litt for avansert VMWare for meg enda, jeg tenkte å bli kjent med VMWare workstation først, og seinere prøve meg på vShpere esxi, jeg titta på en 1.20t video på youtube på dette igår og det så veldig interessant ut, men det krever mer RAM og det er noe jeg ikke har(har planer om å oppgradere til 32gb og 1tb hdd og eventuelt sette opp VMWare Workstation på nytt), jeg har heller ikke noe spesielt stor plass da jeg har bare en ssd på 170gb som skal fordeles på 3-4 os'er.

hadde det gått ann å spurt hvilken linux distro jeg burde begynne med? Tenker på enten Fedora eller ubuntu, jeg har ikke vært borti i linux før

Jeg går på høyskolen nå og har datasikkerhet og vi bruker Kali og forelesern anbefaler å gjøre dette en annen pc enn hovedpc'en.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Hvorfor trippelboot og ikke bare kjøre alle OS på VmWare? Og med mange Windows VMer kommer du til å gå tom for disk veldig raskt. Du må regne 20-30 GB per indtallasjon og så kommer antall GB du setter av til RAM. For VmWare bruker diskplass tilsvarende RAM.

Lenke til kommentar

For nå skal jeg prøve på trippelboot, og så kjøpe meg 32gb RAM hvertfall+ 1tb hdd, eller ta i bruk en gammel hdd, men er litt usikker på om den lever fordi det var ên av 3 hdd'er som ga meg error i post.

Det er fult mulig jeg kjører alt på VMWare seinere.

Jeg skal også installere win2012 r2 i VMWare om ikke altfor lenge så jeg kan se forskjellen fra 2102 til 2016.

Lenke til kommentar

Før kjørte jeg alltid Vmware, men som kjetilkl nevner, så har jeg gått over til Hyper-V på servere både her hjemme og i utlandet, der jeg kjører en mix av Windows klienter, Windows servere og Linux. Så har du server lisens, så er Hyper-V absolutt noe å anbefale.

Lenke til kommentar

takk for mange svar folkens. Jeg setter pris på forslag.

jeg har faktisk ikke kjørt vmware med mer enn 1 server, så jeg lurer på om det virtuelle os'et kan "snakke" med det fysiske os'et. Tenker på da at servern får kontakt med klienten?

Angående esxi, så trudde jeg det bare var en annen mer avansert måte å kjøre vmware på, jeg ser også at man kan kjøre datacenter i tillegg og en slags storage server, har ikke sett så veldig mye på det enda, men det er en ting jeg har planer om å prøve etterhvert.

hvor mye hdd plass bør jeg ha hvis jeg virtualiserer det på esxi med omtrent 4-7 os/distroer?

Først vil jeg prøve trippelboot da jeg aldri har gjort det før, eller virtualisert linux distroer.

Til sist syns jeg det er en stor forskjell på å installere linux distroer enn windows så dette skal gjøres før jeg går over til esxi og teste ut hyper-v.

Hyper-V er en form for virtualisering slik som vmware og esxi?

jeg tenker å begynne lett med virtualisering som sagt tidligere og lære nye ting.

Lenke til kommentar

Tenker på da at servern får kontakt med klienten?

Primært er en virtuell pc/server beskyttet fra å ha noen innvirkning på klienten. Du kan jo selvsagt dele mapper og ressurser, men alltid lurt å holde den virtuelle pc/serveren så mye mulig borte fra klienten. Derfor er jo det standard.

Angående esxi, så trudde jeg det bare var en annen mer avansert måte å kjøre vmware på,

esxi er det man kaller "bare metal", altså klienten har ikke noe annet OS enn esxi, og så lager du de virtuelle pcene/serverene du vil der. Fordelen er at du ikke trenger noe OS på serveren/pcen du skal kjøre esxi på, og at esxi derfor bruker mye mindre resurser enn å ha et OS og så kjøre f.eks Workstation på. Begge produktene er laget av VmWare.

hvor mye hdd plass bør jeg ha hvis jeg virtualiserer det på esxi med omtrent 4-7 os/distroer?

Røft regnet minst 20 GB per Windows OS. Max 5 GB per Linux OS. You do the math ut i fra hvilke OS/distroer du skal ha.

Først vil jeg prøve trippelboot da jeg aldri har gjort det før, eller virtualisert linux distroer.

Som så mange andre, inkludert meg selv har sagt, hold deg unna trippelboot osv. Kjør alt i virtuelle pcer. Så MYE enklere for deg.

Du kan lære det absolutt alt om Linux, alle Windows versjoner og slikt om du kjører alt som virtuelle pcer.

Eneste er om du skulle planlegge å eventuelt kjøre visualisering programvare i en Linux distro på klient maskinen. Men det er ev. noe du gjør en stund etter du har lært det andre.

Til sist syns jeg det er en stor forskjell på å installere linux distroer enn windows så dette skal gjøres før jeg går over til esxi og teste ut hyper-v.

Skjønner ikke hva du mener der.

Hyper-V er en form for virtualisering slik som vmware og esxi?

Hyper-V er Microsft sin visualisering programvare. Fordelen er at den er gratis i Windows Server, Windows 10 Pro osv. Mens Vmware Workstation koster en del penger. esxi er gratis. Finnes også en rekke andre slike programmer, men Vmware og Hyper-V er mest vanlig på det nivået du er på.

Innen hosting er det mange andre løsninger som foretrekkes i større grad enn Vmware og Hyper-V, men det er langt over hva du har tenkt å drive med nå.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvor store virtuelle maskiner du trenger.

Jeg kjører Windows Server versjoner med 1gb ram, Unix distroer med 512 mb osv.

Du får inn en del dersom du trenger 1gb liksom.... 

Er litt usikker,skal se på prisene på RAM'en pc'n min bruker, gidder ikke å bruke flere tusen på det, men kunne tenkt meg å kjøpt 1066 eller 1333 16gb som minimum.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har 8gb RAM på server pcen min, vil det være nok til å kjøre esxi+ en del vmware klienter? eller bør jeg oppgradere til 16gb eller 32gb?

Om du ikke installerer servere som spiser så mye minne de kan, så skal det fint gå an å installere 4-8 servere på bare 8 GB minne på ESXi server. Den fordeler minne dynamisk på de kjørende VM'er.

Lenke til kommentar

Bare husk at her vil bruk av esxi i motsetning til Workstation være en fordel, når du har lite RAM. For må du ha et OS på pcen for å kjøre Workstation, går minst 1 GB. ofte mer, f.eks bruker min Win7 installasjon uten andre ting enn virusprogram + litt småtteri, 3.3 GB RAM. Da har du under 5 GB til de virtuelle pcene.

Men med esxi, så bruker du knapt noe RAM til os, og kan bruke det meste til de virtuelle pcene.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på all hjelp jeg får av dere,

Ser ut som jeg har gjort litt tungvint for meg sjøl, men har ikke holdt på med VMWare på en god stund så det er et greit sted å begynne tenker jeg.

Hvordan er installasjon av os'ene mtp. rekkefølgen?

Det går helt greit å installere win10 først og så installere win7?

hvilket filsystem bør linux bli installert på? er det ExFAT eller FAT/32 som blir brukt i linux?

Men esxi høres mer og mer veldig fin plattform å kjøre VMWare på

Lenke til kommentar

Har du fortsatt planer om en masse trippelboot osv? Hvis ikke er det samme hvilken Windows versjon du har i bunn. Så installerer du Vmware, så installerer du OS i Vmware og da trenger du ikke å tenke på filsystem. Det ordner hvert OS selv i de virtuelle pcene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...