petterg Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Dette er hva jeg nå opplevde med windows 7, men det er nok bare et tidsspørsmål før noen opplever det samme i win10. Samme fremgangsmåte vil nok fungere der. En bekjent ville ha laptop med win7, etter to år med win10. Jeg anbefalte da en Multicom Talisa U953. Installasjonen viste seg å bli en utfordring. Som så mange laptoper i disse dager har maskinen ingen cd/dvd. Installasjonen må altså gjøres fra usb. Problemet her kom ved at ingen av usb-portene på maskinen fungerer med drivere som ligger standard i windows. Dermed kommer man til en feilmelding før man kommer til punktet hvor lisensavtalen må godkjennes. Feilmeldingen lyder: A required CD/DVD drive device driver is missing. If you have a driver floppy disk, CD, DVD or USB flash drive, please insert it now. [....] [browse] [OK] [Cancel] Normalt når man får en lignende feilmelding kan man kopiere driveren man trenger til en minnepinne, sette den i maskinen, trykke [browse] og velge driveren, og deretter fortsette installasjonen. Når det er USB-driver som mangler får man derimot ikke valgt noen filer fra usbenheter. En løsning er ofte å sette pinnen i en annen usb-port (man har ofte noen usb3-porter som gir dette problemet, og noen usb2-porter som er støttet av standard driver). På denne maskinen var som sagt ingen usb-porter støttet av standard driver. Dermed måtte alternativ metode finnes. Når jeg trykket [browse] hadde jeg kun en disk å velge i - den virtuelle disken som lages av installasjonsmediet. Dette fordi harddisken som sto i var blank. Løsning: [cancel] og [X] og [Yes] slik at du kommer tilbake til første bilde i installasjonsprosessen og kan trykke [Repair your computer] [use recovery tools] og [next] [Command prompt] Kjør følgende kommandoer: X:\> diskpart diskpart> list disk Da skal du forhåpentlig kunne se disken du vil installere på. Hvis du kun ser minnepinnen og den virtuelle installsjonsmediedisken her, må du finne en eller annen måte å koble til et lagringsmedie på. F.eks. kan det tenkes at maskinen har en innvendig sataport tiltenkt cd/dvd selv om kabinettet ikke har plass til slikt. Denne kan i såfall brukes for å koble til en midlertidig harddisk. Jeg så disken jeg skulle installere på, listet som disk0, og valgte derfor å partisjonere og formatere denne for midlertidig bruk: diskpart> select disk 0 diskpart> create partition primary diskpart> format fs=ntfs quick Så er det "bare" å laste ned å lagre driverene man trenger på den disken man har klart å få kontakt med. Det kan f.eks gjøres ved å sette disken som sekundære i en annen pc. Disken i denne maskinen er imidlertid med M2-tilkobling, mitt M2-sata adapter befant seg to timers kjøretur unna. Løsningen ble da å boote pc'n på usbpinne med Kali linux. I Kali kunne driver lastes ned, pakkes ut og lagres på harddisken. Nytt forsøk på install av windows. Det resulterte selvsagt i samme feilmelding, men til forskjell fra første gang, kunne jeg nå velge disken hvor jeg hadde lagret driver, og kunne velge driver. Etter å ha lagt inn første driver, manglet det en til, slik at samme melding kom på nytt. Det er derfor smart å legge litt flere drivere på den midlertidige diske enn akkurat den det spørres etter i første omgang. (Og hvis noen fortsatt gjør installasjoner av win7, og synes det er upraktisk at første runde med windows update tar et døgn bare i søking, så er trikset å velge IKKE automatisk oppdateringer ved install. Når maskinens drivere er installert fra produsentens drivernedlasting, legger man inn følgende oppdateringer fra Microsoft manuelt: IE11, kb3020369, kb3125574 og kb3172605.) Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Tror dette er et marginalt problem. Installerte Windows 10 på to bærbare rett før jul, og en stasjonær nå i januar med Win10 1607 og brukte USB 3.0 porter på alle installasjonene uten problem. Men kan jo være noen pcer har så sær hardware at det er et problem for noen. Så grei guide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå