IntelAmdAti Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Jeg ønsker en ladestasjon til elbil i garasjen. Kravene mine er at den skal ha type 2 uttak (ikke fast kabel), kunne lade med minimum 7Kw og oppfylle krav til forskrift fra NEK:2017 og NK64. Jeg regner med det kommer nye forskrifter i 2018 og jeg vil stasjonen skal oppfylle disse kravene også.Jeg har vurdert elektriker men jeg tror ikke ladestasjonen vil være forskriftsmessig neste år da, derfor tenker jeg å kjøpe en semi-portabel installasjon og få elektriker til å koble den om til fast installasjon neste år. Med tanke på krav betyr det at type b jordfeilvern ikke kan monteres ovenfor type a jordfeilvern. I 2018 blir digitale jordfeilmålere kanskje ikke godkjent etter forskrift lengre, ellers hadde dette vært et gunstig alternativ siden det kan monteres etter type a vern. Da er idéen å ha vanlig automatsikring i sikringskapet og type b jordfeilvern i ladestasjonen. Er det da krav om å ha dobbelisolert PFXP-kabel fra skap og ut til garasje? Siden det ikke er type a jordfeilvern i skapet (det kan det ikke være etter forskrift)? Stasjonen skal kobles til en 16A trefase CEE-kontakt, den må kunne lade med minimum 7Kw (gjerne mer) og ha type 2 uttak.Jeg kan bytte kontakt selv fra 1-fase til 3-fase, de fleste ladestasjoner jeg har sett bruker 1-fase plugg.Det er ikke noe problem å finne en stasjon som fungerer, men når det først kjøpes nytt er det greit å bare gjøre det skikkelig med en gang. Og jeg stoler faktisk ikke på at elektriker skal være oppdatert med de nyeste (og kommende) ladestasjon-forskrifter.Har noen tilfeldigvis veldig god peiling på hvilken ladestasjon som bør brukes? Endret 11. februar 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Har du 400 volt? Niks, 230V Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Meg bekjent (har ganske god peiling) kan ingen biler nyttiggjøre seg 230 volt 3-fas. Eneste måtte være med en slik trafo i tillegg: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=50899604 Du har noen valg dog. 1. Ta til takke med 1-fas 16A. 3.6 kilowatt 2. Trafo og 3-fas 400 volt, cirka 6.5 kilowatt med en 7 kva trafo og 3-fas ladeboks 3. Øke til 32A 1-fas, 7.2 kilowatt. Ny kurs, kabel og kontakt. Eneste måten å få mer på 230 volt. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det kommer ikke nye forskrifter hvert 4. år. Det kommer ny norm hvert 4. år. Men normen er laget for å oppfylle forskriften, så det er jo selvsagt normen man følger. Jeg ville bare spikke flis. Hvor langt forespeiler du deg at du skal ha "forskriftsmessig" elbillading? Hvorfor ikke 2022-normen? Eller 2026? Jeg lurer også på hvem du egentlig spør om råd, om du ikke spør de som er pålagt å være rimelig oppdatert på forskriftene som gjelder. Elbilentusiaster, er det de du spør? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Meg bekjent (har ganske god peiling) kan ingen biler nyttiggjøre seg 230 volt 3-fas. Eneste måtte være med en slik trafo i tillegg: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=50899604 Du har noen valg dog. 1. Ta til takke med 1-fas 16A. 3.6 kilowatt 2. Trafo og 3-fas 400 volt, cirka 6.5 kilowatt med en 7 kva trafo og 3-fas ladeboks 3. Øke til 32A 1-fas, 7.2 kilowatt. Ny kurs, kabel og kontakt. Eneste måten å få mer på 230 volt. Jeg hadde samme problem, gadd ikke ha en slik trafo, så valgte punkt 3 der, men 20A på sikring, men kablet og stikket for "32A" Mer en 16A, relativt sikkert løsning med tanke på god nok kabel ol. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå