Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ladestason til elbil


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en ladestasjon til elbil i garasjen.

 

Kravene mine er at den skal ha type 2 uttak (ikke fast kabel), kunne lade med minimum 7Kw og oppfylle krav til forskrift fra NEK:2017 og NK64. Jeg regner med det kommer nye forskrifter i 2018 og jeg vil stasjonen skal oppfylle disse kravene også.
Jeg har vurdert elektriker men jeg tror ikke ladestasjonen vil være forskriftsmessig neste år da, derfor tenker jeg å kjøpe en semi-portabel installasjon og få elektriker til å koble den om til fast installasjon neste år.

 

Med tanke på krav betyr det at type b jordfeilvern ikke kan monteres ovenfor type a jordfeilvern. I 2018 blir digitale jordfeilmålere kanskje ikke godkjent etter forskrift lengre, ellers hadde dette vært et gunstig alternativ siden det kan monteres etter type a vern.

 

Da er idéen å ha vanlig automatsikring i sikringskapet og type b jordfeilvern i ladestasjonen. Er det da krav om å ha dobbelisolert PFXP-kabel fra skap og ut til garasje? Siden det ikke er type a jordfeilvern i skapet (det kan det ikke være etter forskrift)?

 

Stasjonen skal kobles til en 16A trefase CEE-kontakt, den må kunne lade med minimum 7Kw (gjerne mer) og ha type 2 uttak.

Jeg kan bytte kontakt selv fra 1-fase til 3-fase, de fleste ladestasjoner jeg har sett bruker 1-fase plugg.


Det er ikke noe problem å finne en stasjon som fungerer, men når det først kjøpes nytt er det greit å bare gjøre det skikkelig med en gang. Og jeg stoler faktisk ikke på at elektriker skal være oppdatert med de nyeste (og kommende) ladestasjon-forskrifter.

Har noen tilfeldigvis veldig god peiling på hvilken ladestasjon som bør brukes? :)

Endret av IntelAmdAti
Videoannonse
Annonse

Meg bekjent (har ganske god peiling) kan ingen biler nyttiggjøre seg 230 volt 3-fas. Eneste måtte være med en slik trafo i tillegg: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=50899604

 

Du har noen valg dog.

1. Ta til takke med 1-fas 16A. 3.6 kilowatt

2. Trafo og 3-fas 400 volt, cirka 6.5 kilowatt med en 7 kva trafo og 3-fas ladeboks

3. Øke til 32A 1-fas, 7.2 kilowatt. Ny kurs, kabel og kontakt. Eneste måten å få mer på 230 volt.

Det kommer ikke nye forskrifter hvert 4. år. Det kommer ny norm hvert 4. år. Men normen er laget for å oppfylle forskriften, så det er jo selvsagt normen man følger. Jeg ville bare spikke flis.

 

Hvor langt forespeiler du deg at du skal ha "forskriftsmessig" elbillading? Hvorfor ikke 2022-normen? Eller 2026?

 

Jeg lurer også på hvem du egentlig spør om råd, om du ikke spør de som er pålagt å være rimelig oppdatert på forskriftene som gjelder. Elbilentusiaster, er det de du spør?

Meg bekjent (har ganske god peiling) kan ingen biler nyttiggjøre seg 230 volt 3-fas. Eneste måtte være med en slik trafo i tillegg: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=50899604

 

Du har noen valg dog.

1. Ta til takke med 1-fas 16A. 3.6 kilowatt

2. Trafo og 3-fas 400 volt, cirka 6.5 kilowatt med en 7 kva trafo og 3-fas ladeboks

3. Øke til 32A 1-fas, 7.2 kilowatt. Ny kurs, kabel og kontakt. Eneste måten å få mer på 230 volt.

 

Jeg hadde samme problem, gadd ikke ha en slik trafo, så valgte punkt 3 der, men 20A på sikring, men kablet og stikket for "32A" 

Mer en 16A, relativt sikkert løsning med tanke på god nok kabel ol. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...