Eriksendrul Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Jeg mister jobben min snart, Jeg er arbeidsløs fra 01.06.2017 om jeg ikke finner noe annet før den tid. Men jeg har nå lyst til og finne en jobb jeg trives med og liker, og det krever utdanning. Kan jeg begynne helt på nytt ? Type Vg1+vg2+Læra=Jobb ? Jeg fyller 25 dette året. Jeg skal på møte med veiledningstjenesten 27 februar, men søkefristen for vgs er 1 mars. så jeg vil gjerne vite mest mulig innen det møte så jeg er litt forberet på hva vi skal prate om der. knapt med tid med andre ord.. Jeg har vg1 og vg2 fra før, i andre fag. Men så jeg har noen fag jeg kan ta fritak i. Endret 11. februar 2017 av Eriksendrul Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Les om 23/5-regel, det er en snarvei for de over 23 år til å søke seg inn på høyere utdanning. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Hvis du har bestått fagene listet opp der er det bare å søke, hvis ikke kan du ta de som privatist i vinter. Så er det bare å søke seg inn på et studie du syntes er interessant Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Jeg mister jobben min snart, Jeg er arbeidsløs fra 01.06.2017 om jeg ikke finner noe annet før den tid. Men jeg har nå lyst til og finne en jobb jeg trives med og liker, og det krever utdanning. Kan jeg begynne helt på nytt ? Type Vg1+vg2+Læra=Jobb ? Jeg fyller 25 dette året. Jeg skal på møte med veiledningstjenesten 27 februar, men søkefristen for vgs er 1 mars. så jeg vil gjerne vite mest mulig innen det møte så jeg er litt forberet på hva vi skal prate om der. knapt med tid med andre ord.. Jeg har vg1 og vg2 fra før, i andre fag. Men så jeg har noen fag jeg kan ta fritak i. Så lenge det er økonomisk mulig for deg er det vel ikke noe i veien for det? Mamma tok sykepleierutdanning når hun var 40 og fikk en mye bedre jobb på grunn av det. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Les om 23/5-regel, det er en snarvei for de over 23 år til å søke seg inn på høyere utdanning. http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ Hvis du har bestått fagene listet opp der er det bare å søke, hvis ikke kan du ta de som privatist i vinter. Så er det bare å søke seg inn på et studie du syntes er interessant Det jeg har lyst til og jobbe med krever 2 år på vgs i linjer jeg ikke har. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Jeg kan ikke det på yrkesfag. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Jeg kan ikke det på yrkesfag. Hva mener du? Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Jeg kan ikke det på yrkesfag. Hva mener du? Hvis jeg for eks har lyst til og bli elektriker så kan jeg jo ikke ta alle de fagene som privatist om jeg aldri har gått elektro linja før ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Jeg kan ikke det på yrkesfag. Hva mener du? Hvis jeg for eks har lyst til og bli elektriker så kan jeg jo ikke ta alle de fagene som privatist om jeg aldri har gått elektro linja før ? jo Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Er du sikker på at han ikke har skolerett? Siden han kun har vg1 ogv2, har han jo sånn sett ikke fullført vgs. (med forbehold om at ts ikke har fagbrev) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist. Er du sikker på at han ikke har skolerett? Siden han kun har vg1 ogv2, har han jo sånn sett ikke fullført vgs. (med forbehold om at ts ikke har fagbrev) Du må normalt bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller deler av opplæringen skjer i lærebedrift. I noen tilfeller kan du ha rett til utvidet tid til opplæring. Hele retten må brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. TS sier han blir 25. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Nei en kan ikke uten videre ta videregående på ny. Men en kan søke og håpe på plass. Problemet er at du ikke har skolerett. Du kan jo også ta de fagene du mangler som privatist.Er du sikker på at han ikke har skolerett? Siden han kun har vg1 ogv2, har han jo sånn sett ikke fullført vgs. (med forbehold om at ts ikke har fagbrev) Du må normalt bruke retten i løpet av en sammenhengende periode på fem år når hele opplæringen skjer i skole, og innen seks år når hele eller deler av opplæringen skjer i lærebedrift. I noen tilfeller kan du ha rett til utvidet tid til opplæring. Hele retten må brukes innen utgangen av det året du fyller 24 år. TS sier han blir 25.Da henger jeg med. Selv så hadde jeg gjort ferdig vgs da jeg bestemte meg for å gjøre noe annet, og hadde således brukt opp skoleretten. Ikke helt enkel situasjon, men hos meg løste det seg likevel - med 4 års læretid i bedrift. Jeg meldte meg opp til de programfagene og tok de som privatist under veis mens jeg var lærling. Endret 11. februar 2017 av Minus Lenke til kommentar
Visum Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Voksenopplæring er vel en mulighet? Selvom han er 25 og sålenge han ikke har fullført VGS tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå