Gå til innhold

[Løst] Powerline-adapter for nettverk i samme rom


Oly

Anbefalte innlegg

Jeg har for tiden 4 PCer i samme rom, dvs stuen i min leilighet. Tidligere sverget jeg til trådløst, men de trådløse adapterne jeg har hatt til usb-portene har jeg fått dårlige erfaringer med (blir varme og nettet detter ut), så derfor ble det ledning på meg igjen.

 

Problemet er bare det at ledninger er synlige, spesielt når de må krysse "gangveien" i stuen. Derfor har jeg kikket litt på det med Powerline-adaptere til strømuttaket, og spesielt denne (TP-Link TL-PA9020P AV2000) så jeg at fikk bedre kritikk i forhold til de andre Powerline-adapterne jeg har kikket på.

 

Et problem jeg leser om Powerline-adaptere er at hastigheten blir nedgradert litt over avstander, men det er nok helst når det er snakk om forskjellige etasjer og strømkretser osv. Jeg spiller en del online, så jeg håper at Powerline-adaptere fungerer bra til nettopp dette.

 

Er det noen av dere som har erfaringer med denne type adapter? Dette er helt nytt for meg, så derfor hadde det vært litt greit med brukererfaringer angående dette før jeg slår til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil jeg absolutt anbefale kablet netteverk. Med litt arbeid kan kablene legges pent, f.eks. med kabelkanaler e.l. Powerline kan være et godt alternativ, særlig når det er i samme rom. Har selv god erfaring fra et rom til et annet, men dårlig til et tredje selv om det var samme kurs. Men det må prøves i praksis. Kjøp et sett av anerkjent opphav og ikke av de billigste, og prøv selv. Og kjøp på nett eller i en butikk med returrett og test det i noen dager. Så er det bare å returnere hvis det ikke funker bra nok.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg ser at HDMI skal ha innebygd nettverks-funksjonalitet; jeg har allerede 15 meter med HDMI-kabel i leiligheten (gjemt bak ledningskjuler som går rundt døren). Kanskje det går an å separere nettverks-funksjonaliteten fra den til standard TP-kabel med et adapter, slik at jeg slipper å ha flere ledninger rundt døren (fullt i ledningskjuler; har presset inn en hdmi, to for bakhøyttalere og en for sub bak der).

Lenke til kommentar

Etter mye om og men, ser det ut at det ikke blir noe Powerline-adapter på meg, men at jeg heller prøver å med et nødskrik presse en lang TP-kabel inn i ledningskjuleren som er langs døren i stuen. Kanskje jeg kan finne en tynn multi-ledning for to bakhøyttalere og subwoofer slik at det blir pusterom til TP-kabel under den tynne ledningsskjuleren min? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...