insomeseriousproblems Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Har fundert på dette en stund nå. Om en tilfeldig person går inn i en butikk/kiosk og det står en synlig godt trent person i kassa vil vi da føle et større press for å ikke kjøpe junkfood, en om f.eks en overvektig stod der? Jeg kan ofte få en tanke om at personen i kassa vil dømme meg for mine matvalg om personen jeg kjøper maten hos ikke ser ut som en person som tar slike "dårlige" valg, og jeg blir indirekte påvirket av den personen til å gjøre et sunnere valg av mat der og da. Så jeg har større sannsynlighet for å ikke kjøpe den sjokoladen om jeg ser at det står en fit person i kassa før jeg går å henter den sjokoladen? om dere skjønner. Så, ville det lønne seg for en kiosk å ansette gode ansatte som f.eks er overvektige fordi det ikke har en negativ påvirkning på salg av varer for den relevante kundemassen? Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Folk flest iallefall etter min oppfatning bryr seg ikke om hvem som skanner inn matvarene, sier total prisen, spør om du skal ha en eller to poser og om du ønsker kvitteringen - for så by på et generisk smil og sier ha en trivelig dag like fort som vedkommende har glemt deg og fortsetter med å ekspedere neste kunde. Hvorfor trenger du å bevise noe som helst ovenfor denne fremmede personen som sitter i kassa? Hvorfor har denne personens utsende eller noe mindre synlig - deres verdenssyn en effekt på deg, det er jo den som sitter i kassa som jobber med å selge alle disse varene, også de usunne? Kan du ikke kjøpe kjøtt om det sitter en vegetarianer der? Kan du ikke kjøpe sjokolade om personen er fit? Kan du ikke kjøpe palmeolje påske egg om det sitter en regnskogsaktivist der? Hvorfor? Om noen dømmer deg for hva du handler så er det deres problem, noe du ikke kan gjøre noe med. Om du derimot dømmer deg selv for hva du handler og skylder på personen som sitter i kassa så er det ditt problem. Kanskje det hele er en konsekvens av din egen samvittighet ut ifra et eget ønske om å endre livsstil? Om personen som sitter i kassa er veltrent så blir du gjort oppmerksom og påmint om hva som gnager på deg og du føler ubehaget du beskriver her. 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er ikke tvil om at du blir påvirket av situasjonen du handler i. Men det er et helt annet spørsmål hvordan butikkeiere kan innrette butikken for å påvirke kunders valg. Det er ikke en lett oppgave. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Helt naturlig tankegang det. Mange som føler det slik når de handler. Er nok verre for de med dårlig syn på sin egen kropp (er man fit og kjøper sjokolade så har det ikke noe å si hvem som står i kassa feks). Har jobbet i kassa jeg for en del år siden, og selv om man ikke bryr seg om hva folk handler så er det veldig lett å legge merke til ting. Kommer det en sykelig overvektig person med en handlekurv full av sjokolade og brus så forstår man hvordan den personen endte opp slik. Kommer samme personen med en kurv full av grønnsaker og kylling så tenker man at nå er kanskje den personen i en prosess med å gå ned i vekt.Mye av antagelsene kan være feil. Og strengt tatt har det ikke noe å si. Man aner ikke om den som handler 5 flasker brus + godteri skal spise alt selv eller om de skal feire en bursdag med noen. Kanskje tilogmed handler for et sykt familiemedlem. Grunnen til at de i kassa kanskje tenker over det er fordi det er så dørgende kjedelig å sitte i kassa at noe må hjernen jobbe med. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå