NTB - digi Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Mener det kan gå utover folkehelsen.Nye forskrifter kan gi trangere boliger. Nå reagerer arkitektene Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Akkurat kravet til utsyn i soverom må jeg innrømme jeg synes er litt underlig personlig, har stort sett gardinene trukket for på soverommet. AtW 4 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Tipper det er fordi soverommene i dag er så små at de ikke er brukbare til andre ting enn å sove i. Dersom man hadde bygget soverommene på samme størrelse som på 60-tallet kunne man fått plass til et skrivebord og fått brukt rommet til noe praktisk på dagtid. Da er kravet til utsyn fornuftig. Nyere boligblokker som bygges i dag bygges etter minimumsløsninger da det er det markedet etterspør. Det ville vært veldig trist dersom man etter den massive utbyggingen som skjer i dag ender opp med en haug med bygg som må rives etter 20-30 år fordi ingen vil bo i dem. Endret 11. februar 2017 av tommelfingerregel2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 utsyn trenger man nok ikke, men man må ha rømningsvei, direkte fra soverommet og ut kravet om bod synes jeg er urimelig da alle ikke har behov for bod og hvilke barnefamilier kjøper leilighet på 50m2? 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod 7 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Jeg tror alle som har bodd i en leilighet forstår hvorfor man trenger en bod Boder er mest for å lagre skrot som tyver kan stjele Poenget er nok at en kan få billigere leiligheter om en ikke får krav om å bygge boder Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 I eksempelet fra artikkelen var det snakk om en treroms på femti kvadrat og et par med et lite barn. Studer gjerne tegninger av en tilsvarende leilighet og forklar hvor i stua hvor du mener det er hensiktsmessig å plassere barnevogna, støvsugeren, tørkestativet, verktøyet, vaskebøtta og vaskekosten, feiekosten, akebrettet, skiutstyret, sykkelen og treningstøyet. Og nei. Å lempe på minimumsløsningene gjør ikke leilighetene billigere, markedet fungerer ikke sånn. Det gjør overskuddet til utbyggerne større. 6 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Boligmarkedet i Oslo preges nå av en eufori som ikke kan vare. Dette skyldes selvsagt de lave rentene, som er riktig i oljekrisebyen Stavanger, men helt feil i Oslo. Hvis man på død og liv skal kjøpe bolig i Oslo nå, så sats på en stor borettslagsleilighet litt utenfor sentrum. De svinger mindre i pris enn små sentrale leiligheter. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Akkurat kravet til utsyn i soverom må jeg innrømme jeg synes er litt underlig personlig, har stort sett gardinene trukket for på soverommet. men er det du som skal bestemme hva slags utsyn folk skal ha fra soverommet? Jeg har aldri gardiner trukket for på soverommet.... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Akkurat kravet til utsyn i soverom må jeg innrømme jeg synes er litt underlig personlig, har stort sett gardinene trukket for på soverommet. men er det du som skal bestemme hva slags utsyn folk skal ha fra soverommet? Jeg har aldri gardiner trukket for på soverommet.... Det er ingenting i mitt innlegg som indikerer at jeg ønsker å bestemme at folk ikke kan ha utsyn. Husk at dette er krav. Det er de som ønsker å beholde kravet som ønsker å bestemme typen utsyn. Det er fullt mulig å bygge bedre enn kravet. AtW 2 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er fullt mulig å bygge bedre enn kravet. I praksis gjøres det så og si aldri 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er fullt mulig å bygge bedre enn kravet. I praksis gjøres det så og si aldri Du har rett i at det på endel fronter ofte ikke gjøres (selv om vindusstørrelse ofte er over krav), og det er definitivt noe å vurdere. Minimumskrav har både fordeler og ulemper, så man bør forsøke å velge de med omhu. AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 I eksempelet fra artikkelen var det snakk om en treroms på femti kvadrat og et par med et lite barn. Studer gjerne tegninger av en tilsvarende leilighet og forklar hvor i stua hvor du mener det er hensiktsmessig å plassere barnevogna, støvsugeren, tørkestativet, verktøyet, vaskebøtta og vaskekosten, feiekosten, akebrettet, skiutstyret, sykkelen og treningstøyet. Og nei. Å lempe på minimumsløsningene gjør ikke leilighetene billigere, markedet fungerer ikke sånn. Det gjør overskuddet til utbyggerne større. Ved å kjøpe en større leilighet vil de ha plass til alt dette og jo leilighetene kan bli flere hundretusener billigere, så lenge andre bygger leiligheter med bod Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Ved å kjøpe en større leilighet vil de ha plass til alt dette I praksis sier du da en treroms på denne størrelsen er ubrukelig for to personer med eller uten barn. Hvem er da leiligheten tiltenkt? Det er få enslige som har råd til en treroms i Oslo. og jo leilighetene kan bli flere hundretusener billigere, så lenge andre bygger leiligheter med bod Ja leilighetene kan bli billigere å bygge, selv om det neppe er snakk om flere hundretusen for å sette opp en sportsbod i en garasje samt et par kvadratmeter teknisk rom innendørs. Spørsmålet er hvem som sitter igjen med gevinsten. Markedspris for leiligheten vil sannsynligvis være den samme med og uten denne boden. Med andre ord har utbygger ingen grunn til å sette ned prisen for å få solgt unna. Dersom man ikke klarer å lage leiligheter med god nok bokvalitet ender en opp med en blokk folk bor i 2-3 år før de går lei og flytter ut. Det er utrolig hvor fort en blokk kan forfalle dersom de som bor der ikke har noen særlige grunner for gjøre mer en enkelt vedlikehold. Endret 11. februar 2017 av tommelfingerregel2 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Men gir innvendig bod bedre kvalitet? Med en gitt mengde kvadratmeter tilgjengelig? Hvorfor er det feks bedre enn mer plass i et rom, og et skap? AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Trodde det var snakk om adskilte boder? Ingen som jeg vet om som har boder i leiligheten, da det heter kott Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Dersom man ikke klarer å lage leiligheter med god nok bokvalitet ender en opp med en blokk folk bor i 2-3 år før de går lei og flytter ut. Det er utrolig hvor fort en blokk kan forfalle dersom de som bor der ikke har noen særlige grunner for gjøre mer en enkelt vedlikehold. Du beskriver det som er situasjonen her i området. Ingen gidder mer enn et par år i en liten 2 roms på 50 m2. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Ja, jeg flyttet for et par år siden ut av noe liknende. Fem år etter ferdigstillelse så hele blokka nedslitt ut, få av de som kjøpte seg inn i starten bodde der fortsatt, mange hadde flyttet inn og ut. Fant ut at det var bare å komme seg vekk før det ble umulig å få solgt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Men gir innvendig bod bedre kvalitet? Med en gitt mengde kvadratmeter tilgjengelig? Hvorfor er det feks bedre enn mer plass i et rom, og et skap? AtW Det handler om å ha et adskilt lagringsområde. Ser ikke akkurat bra ut eller er praktisk med et hjørne i stua med 2-3-4 reoler man har sesongting og f.eks. verktøy, for ikke å nevne barnevogn som ble nevnt over. En bod er for meg meget viktig da jeg så absolutt ikke vil ha turtingene mine i stua. Fiskestanga under sofaen er ikke noen slager... Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 I eksempelet fra artikkelen var det snakk om en treroms på femti kvadrat og et par med et lite barn. Studer gjerne tegninger av en tilsvarende leilighet og forklar hvor i stua hvor du mener det er hensiktsmessig å plassere barnevogna, støvsugeren, tørkestativet, verktøyet, vaskebøtta og vaskekosten, feiekosten, akebrettet, skiutstyret, sykkelen og treningstøyet. Og nei. Å lempe på minimumsløsningene gjør ikke leilighetene billigere, markedet fungerer ikke sånn. Det gjør overskuddet til utbyggerne større. Har en to roms på 65 m^2 ingen bod i leiligheten men bod i kjeller og loft. Kunne godt tenkt meg en liten 3 roms for et ekstra rom til diversje. Typisk barnerom er en annen bruk. Sentralt i Oslo virker det som man kan selge hva som helst siden det er selgers marked Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå