Moerk Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 På tur hjem fra spaserturen igår (fredag). Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
sussss Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Nr 2 blev bedst..dejligt sted på med skiiene også afsted :-) Lenke til kommentar
Fredrik N. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Her har du klonet, ser jeg. Flott bilde med fint vinterlys! Tror V2 var best. Mvh Fredrik Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0987123 Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Nydelig landskapsbilde , her var det godt å bli kvitt stolpen og ledningene . Så min favoritt blir v1 med et litt høyere kontrastnivå enn på v2 . Komprimere er vi nok nødt til å gjøre hele tiden , er begynt å ta bilder i RAW formatet og enkelte filer passerer 40 mpx . Alec Lenke til kommentar
Moerk Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 Nydelig landskapsbilde , her var det godt å bli kvitt stolpen og ledningene . Så min favoritt blir v1 med et litt høyere kontrastnivå enn på v2 . Komprimere er vi nok nødt til å gjøre hele tiden , er begynt å ta bilder i RAW formatet og enkelte filer passerer 40 mpx . Alec Takk til sussss, Fredrik og Alec. Ver 1. er identisk med ver 3, bortsett fra kloning. Elllers er forskjellen til ver 2. ikke større enn at ordinær forskjell på smak og behag vil utgjøre hvilket man velger. Når du snakker om billder i RAW-format, er jeg enig i at filstørrelsene kan bli opp mot 40 Megabyte og over det. Antall pixler et bilde inneholder er vel uavhengig av om det er RAW eller Jpeg. Det jeg mente å si er at mitt jpeg-bilde på 31 megapiksel i utgangspunktet var på 9 Megabyte og når jeg skal ha bildet med alle pixlene ned til under 5 Megabyte (grensen her) blir du nødt å endre Jpeg standarden (YOU411) fra f.eks. 96 % til f.eks. 80% størrelse. (Brukes betegnelsen kompresjonsfaktor går verdiene i motsatt retning 100= dårligst mens 1= best.) I stedet for å nedskalere bildet (redusere antallet pixler) velger jeg å presse Jpeg formatet. Tror at på denne måten beholdes mer av informsjonen som ligger i originalen. Benytter sjelden RAW, fordi noen visningsprogrammer ikke håndterer RAW. De redigeringer jeg har behov for (f.eks. kloning) klarer jeg å håndtere brukbart i Jpeg. Håper jeg ikke virker for belærende, min hensikt er bare å forklare hvordan og hvorfor - i min måte å gjøre tingene. Mvh.Oddvar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg