Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler ang Lys

JonV

Anbefalte innlegg

Har kommet over ombygnings satser for Xenon hovedlys.

Dette er kit som kommer med pærer og tennere.

Men hvordan stiller norsk lov seg til dette ??? det er jo ikke automatisert høydejustering på de.

noe som er påbudt på nye biler ? (pga blending av motgående kjøretøy)

Er det noen her som kjenner til reglene her.

Og ja det er en norsk butikk som selger de men de sa bare.

Vi driver ikke bilverksted og vet derfor ikke reglene for lystyrker etc. Det er ikke høyderegulering i settet.
Endret av win_xp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du på om det er mulighet for å justere lampene i høyden? Altså vanlig lampejustering, eller tenker du på justeringen du kan foreta på endel biler innvendig hvis man kjører med endel last slik at lysene ikke lyser rett opp(altså justere ned lyset)?

Lenke til kommentar

På biler med Orginal montert Xenon lamper har man ikke selv justerings muligheter da det sitter sensorer på bilen som "føler" vinkel på bilen, dette ble påbudt da etter lampene kom på de første bilene pga blending av motgående kjøretøy.

så ja det er høyderegulering jeg lurer på siden det er PÅBUDT med Automatisk høyderegulering på nye biler.

Gjelder det da også ettermontering og vil ikke butikken være pålagt å siifra at det er et krav ???

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

For at du skal få lov til å kjøre med Xenon på biler i norge må du ha automatisk høydejustering på lyktene og lyktspylere!

Høydejustingen fungerer i forhold til dempere, dvs at det sitter sensorer som merker forskjeller på gangen i for og bak demper, å justerer lysenes høyde deretter!

Grunnen til at man er påbudt å ha lyktspylere er for at det sterke lyset ikke skal spre seg når lyktene blir riktig så skittene og dermed blende andre bilister!

Håper dette gjorde dere noe klokere!

Det å sette på et HID konversion kit er visst nok ikke å anbefale! vansklig å få laget dette skikklig slik at det blir godkjent v mindre du har et verksted som utfører arbeidet og dermed godkjenner med det samme!

Lenke til kommentar

Så med andre ord dette er ikke tillatt såsant du ikke monterer høydesensorer på bilen som justerer hovedlysene Aktivt under kjøring..

Er ikke dette noe en bedrift som selger varen bør varsle om, ikke minst ha høydejusterings kit til salgs også ?

Endret av win_xp
Lenke til kommentar
Så med andre ord dette er ikke tillatt såsant du ikke monterer høydesensorer på bilen som justerer hovedlysene Aktivt under kjøring..

Er ikke dette noe en bedrift som selger varen bør varsle om, ikke minst ha høydejusterings kit til salgs også ?

Stemmer og lyktespylere.....

Skal de ha det blir det veldig mye dyrere.....

Og ikke alle som er så nøye på det.... ;)

Da kan man like gjerne kjøpe orginal sett eller noe fra Hella.

Lenke til kommentar

nå er det jo slik at produksjon koster penger, og de tar seg ikke råd til å lage til ALLE bilene deriblant min :(

Men hvordan stiller det seg med Xenon som fjærnlys da ?

disse er du jo selv pålagt å dimme ned ved møtende trafikk.

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

Ja da fikk jeg svar fra noen som bør kunne lys i bil :D

Vi selger xenon lys for ettermontering på enkelte biler, hvor man da må kjøpe el. høydejustering samt lyktespylersett utenom. Du har ikke oppgitt hvilken type bil du har, så jeg får ikke gitt deg pris. Hvis du mener xenonpærer som erstatter H7 pærer, så er det ikke lovlig, og det er heller ikke vi som selger disse.

Med vennlig hilsen

Hellanor AS

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

Bare en liten oppdatering.

Dette er da HellaNor sin uttalelse.

Det er korrekt at Hella har produsert de, men de er beregnet for markeder i Østen og Russland. De er ikke lovlig i Europa

Er ikke dette noe denne webshoppen burde opplyse om ? var jo seinest igår morgenutgaven av Aftenposten det var et stort inslag ang riktig lys og følger ved feil.

Endret av win_xp
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

hmm skulle ikke spurt :D

Fikk nå beskjed fra www.bilnorge.no

Ikke forskriftsmessig montering av xenon lys er både farlig og ulovlig. Dersom xenon lyspærer ettermonteres i fabrikkmonterte hovedlyskastere, risikerer man at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. 

Den tekniske årsaken til dette er at ettermontering av bare xenon lyspærer og tennsats kan gi opp til 100 ganger høyere lysverdier enn fra en vanlig halogenlampe. Dette skaper stor fare for møtende bilister.

Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til xenon. Det er kun komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

HEI, SER "DEBATTEN" HER OM XENON..

JEG ER INNE PÅ SAMME TANKE, ETTERMONTERE XENON.... FLERE PRODUSENTER SELGER JO PAKKER M BALLAST, OG ALT SÅNN AT DET BLIR "XENON" M ELLER UTEN " TEGN.... Spm er jo da; er ikke disse lovlig? Må man som de sier montere automatisk justering av lys og lyktespyler også? Det har sjekket rundt dette, har jeg ikke lest noe om det... Bare lurer og grubler jeg..

hmm skulle ikke spurt :D

Fikk nå beskjed fra www.bilnorge.no

Ikke forskriftsmessig montering av xenon lys er både farlig og ulovlig. Dersom xenon lyspærer ettermonteres i fabrikkmonterte hovedlyskastere, risikerer man at bilen kan bli avskiltet og at forsikringsutbetalingen ved et uhell kan bli avkortet. 

Den tekniske årsaken til dette er at ettermontering av bare xenon lyspærer og tennsats kan gi opp til 100 ganger høyere lysverdier enn fra en vanlig halogenlampe. Dette skaper stor fare for møtende bilister.

Snarveier aksepteres ikke når man skal bygge om til xenon. Det er kun komplette sett av typegodkjente xenon hovedlys, inkludert automatisk lyshøydejustering og lyktespylere, som er tillatt.

2030975[/snapback]

Lenke til kommentar
Må ikke forresten lykteglassene være klare også, eller er dette feil?

6463801[/snapback]

Må nok ha klare glass. Søskenbarnet mitt monterte xenonlys i Passaten sin, og han var heldig med at sensorene og slikt var på plass fra før, bare "lyshusene" eller hva det heter som måtte byttes ut og få klare glass, så fikk han dette godkjent.

Med ikke klare glass med spredning, så vil xenon blende mye. Søskenbarnet mitt viste meg forskjellen på klart og ikke klart, det var forskjell! Spredt xenon er ikke noe godt å møte på veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...