CFM Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Er inne i en diskusjon her om når det skal regnes som overtid. Arbeidsmiljøloven sier at alminnelig arbeidstid er 9 timer per dag og 40 timer i løpet av én uke. Det vil si at alt utover dette er overtid. Hvis jeg eksempelvis jobber 10 timer på mandag og tar fri resten av uka. Har jeg da krav på én time overtidsbetalt, eller må 40 timer i løpet av uka oppfylles også? La oss gå ut i fra at jeg har betalt per time og kontrakt som sier at jeg skal jobbe 37,5 timer i uka. Endret 10. februar 2017 av CFM Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 En skal ha overtid for disse timene utover 9 så lenge en ikke har en avtale som tilsier noe annet. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Det er det jeg også mener, men det er noen som påstår at de 40 timene må være utfylt. Et annet eksempel satt på spissen (rent teoretisk altså): Jeg blir kalt ut på jobb sent på kvelden, si klokka 12, og er ikke tilbake før 3 på natta. Da er ikke jeg i stand til å møte opp på jobb klokka sju og velger da å avspasere frem til klokka 10. Totalt den uka har jeg ikke jobbet mer enn 37,5 timer. Så da vil jeg ha krav på 3 timer 100 % (nattarbeid) overtid. Eller som jeg gjorde, avspasere tre timer neste dag og få kun overtidstillegget utbetalt. Vedkommende jeg snakker med mener da at siden 40 timer ikke er fyllt opp og at jeg avspaserer neste dag, har jeg ikke rett på overtidsbetaling. De tre timene "flyttes" og fyller ut de tre timene jeg avspaserte. Dette mener vedkommende at man kan gjøre i og med man har en avtale som sier at arbeidstiden er 37,5 timer per uke. Det mener jeg er feil og helt urimelig! Endret 10. februar 2017 av CFM Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det er det jeg også mener, men det er noen som påstår at de 40 timene må være utfylt. Et annet eksempel satt på spissen (rent teoretisk altså): Jeg blir kalt ut på jobb sent på kvelden, si klokka 12, og er ikke tilbake før 3 på natta. Da er ikke jeg i stand til å møte opp på jobb klokka sju og velger da å avspasere frem til klokka 10. Totalt den uka har jeg ikke jobbet mer enn 37,5 timer. Så da vil jeg ha krav på 3 timer 100 % (nattarbeid) overtid. Eller som jeg gjorde, avspasere tre timer neste dag og få kun overtidstillegget utbetalt. Vedkommende jeg snakker med mener da at siden 40 timer ikke er fyllt opp og at jeg avspaserer neste dag, har jeg ikke rett på overtidsbetaling. De tre timene "flyttes" og fyller ut de tre timene jeg avspaserte. Dette mener vedkommende at man kan gjøre i og med man har en avtale som sier at arbeidstiden er 37,5 timer per uke. Det mener jeg er feil og helt urimelig! Det er en helt ubrukelig forklaring fra arbeidsgiver sin side, det er en del ting en kan gjøre for å tillatte arbeid utover 9 timer også er det merarbeid osv. Men det er helt åpenbart at en går på overtid når en bli tilkalt for arbeid på kveldstid, at du avspaserer om morgenen er helt åpenbart da du må dette, det er noe som heter minste hviletid osv. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det er det jeg også mener, men det er noen som påstår at de 40 timene må være utfylt. Et annet eksempel satt på spissen (rent teoretisk altså): Jeg blir kalt ut på jobb sent på kvelden, si klokka 12, og er ikke tilbake før 3 på natta. Da er ikke jeg i stand til å møte opp på jobb klokka sju og velger da å avspasere frem til klokka 10. Totalt den uka har jeg ikke jobbet mer enn 37,5 timer. Så da vil jeg ha krav på 3 timer 100 % (nattarbeid) overtid. Eller som jeg gjorde, avspasere tre timer neste dag og få kun overtidstillegget utbetalt. Vedkommende jeg snakker med mener da at siden 40 timer ikke er fyllt opp og at jeg avspaserer neste dag, har jeg ikke rett på overtidsbetaling. De tre timene "flyttes" og fyller ut de tre timene jeg avspaserte. Dette mener vedkommende at man kan gjøre i og med man har en avtale som sier at arbeidstiden er 37,5 timer per uke. Det mener jeg er feil og helt urimelig! Når du jobber til midt på natta så har rett på betalt hviletid dagen etter. Arbeidsmiljøloven § 10-8 Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er det jeg også mener, men det er noen som påstår at de 40 timene må være utfylt. Et annet eksempel satt på spissen (rent teoretisk altså): Jeg blir kalt ut på jobb sent på kvelden, si klokka 12, og er ikke tilbake før 3 på natta. Da er ikke jeg i stand til å møte opp på jobb klokka sju og velger da å avspasere frem til klokka 10. .......... Når du jobber til midt på natta så har rett på betalt hviletid dagen etter. Arbeidsmiljøloven § 10-8 Det er for så vidt til begge. Man skal ha 11 timer hviletid (døgnhvile) om ikke man gjennom tariffavtale har avtalt kortere hviletid. Dog er det slik at AML ikke gir føringer eller rettigheter som peker på at hviletiden skal være betalt. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det er det jeg også mener, men det er noen som påstår at de 40 timene må være utfylt. Et annet eksempel satt på spissen (rent teoretisk altså): Jeg blir kalt ut på jobb sent på kvelden, si klokka 12, og er ikke tilbake før 3 på natta. Da er ikke jeg i stand til å møte opp på jobb klokka sju og velger da å avspasere frem til klokka 10. .......... Når du jobber til midt på natta så har rett på betalt hviletid dagen etter. Arbeidsmiljøloven § 10-8 Det er for så vidt til begge. Man skal ha 11 timer hviletid (døgnhvile) om ikke man gjennom tariffavtale har avtalt kortere hviletid. Dog er det slik at AML ikke gir føringer eller rettigheter som peker på at hviletiden skal være betalt. Ja, tok feil om at den var betalt. Er bare vant til at det er betalt, siden det har blitt praktisert stedene jeg har jobbet. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 (endret) Jobber du overtid skal du alltid ha overtidsbetalt - dvs tillegget, uansett. Spørsmålet er vel hvordan man definerer overtid.. Jeg hatt en liknende diskusjon med min arbeidsgiver, og vi er forsåvidt enige om følgende; Om jeg må jobbe overtid (for meg, utover 7,5 timer) mandag til torsdag for å rekke en deadline eller noe (dvs overtida er nødvendig og pålegges av arbeidsgiver) men velger å avspasere hele fredagen, så har jeg fortsatt krav på overtidstillegget på 40% for overtida tidligere i uka. Total arbeidstid på 37,5 t per uke har ikke betydning i den sammenhengen. Men, jeg får selvfølgelig ikke timelønn for de timene jeg avspaserer. Dette mener jeg skal være i henhold til AML, bortsett fra at vi har definert normaltid til 7,5 t/dag og 37,5 t/uke. Forutsetter at man har 100% stilling. Jobber man deltid blir det litt mer komplisert.. Endret 11. februar 2017 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 En skal ha overtid for disse timene utover 9 så lenge en ikke har en avtale som tilsier noe annet. Men, man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Er inne i en diskusjon her om når det skal regnes som overtid. Arbeidsmiljøloven sier at alminnelig arbeidstid er 9 timer per dag og 40 timer i løpet av én uke. Det vil si at alt utover dette er overtid. Hvis jeg eksempelvis jobber 10 timer på mandag og tar fri resten av uka. Har jeg da krav på én time overtidsbetalt, eller må 40 timer i løpet av uka oppfylles også? La oss gå ut i fra at jeg har betalt per time og kontrakt som sier at jeg skal jobbe 37,5 timer i uka. Er det pålagt overtid eller velger du selv å jobbe litt ekstra på mandagen? 2 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Er det inngått avtale om gjennomsnittsberegning av overtid? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 En skal ha overtid for disse timene utover 9 så lenge en ikke har en avtale som tilsier noe annet. Men, man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. poenget var at man fint kan jobbe over 9 timer pr dag uten overtid om det er inngått en avtale. Folk i rotasjonsarbeid går jo ofte 12 timers dager uten overtid osv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 En skal ha overtid for disse timene utover 9 så lenge en ikke har en avtale som tilsier noe annet. Men, man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. poenget var at man fint kan jobbe over 9 timer pr dag uten overtid om det er inngått en avtale. Folk i rotasjonsarbeid går jo ofte 12 timers dager uten overtid osv. Det må tariffavtale til for de fleste slike planer, og ikke bare en individuell arbeidsavtale. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 En skal ha overtid for disse timene utover 9 så lenge en ikke har en avtale som tilsier noe annet. Men, man kan ikke avtale dårligere vilkår enn loven. poenget var at man fint kan jobbe over 9 timer pr dag uten overtid om det er inngått en avtale. Folk i rotasjonsarbeid går jo ofte 12 timers dager uten overtid osv. Det må tariffavtale til for de fleste slike planer, og ikke bare en individuell arbeidsavtale. Stemmer, burde vell spesifisert avtalen. Uansett ikke noe TS trenger å ta stilling til Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Er det inngått avtale om gjennomsnittsberegning av overtid? Det ville isåfall vært ulovlig iht aml. Gjennomsnittsberegning av arbeidstiden er aktuelt ifm skiftarbeid, men gjennomsnittsberegning av overtid er ikke innafor. 1 Lenke til kommentar
skripis Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Er det inngått avtale om gjennomsnittsberegning av overtid? Det ville isåfall vært ulovlig iht aml. Gjennomsnittsberegning av arbeidstiden er aktuelt ifm skiftarbeid, men gjennomsnittsberegning av overtid er ikke innafor. ? https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/gjennomsnittsberegning-av-den-alminnelige-arbeidstiden/ Blir ikke snakk om overtid dersom man gjennomsnittsberegner riktig. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Er det inngått avtale om gjennomsnittsberegning av overtid?Det ville isåfall vært ulovlig iht aml.Gjennomsnittsberegning av arbeidstiden er aktuelt ifm skiftarbeid, men gjennomsnittsberegning av overtid er ikke innafor. ? https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/gjennomsnittsberegning-av-den-alminnelige-arbeidstiden/ Blir ikke snakk om overtid dersom man gjennomsnittsberegner riktig. Tja. Men du skrev altså "gjennomsnittsberegning av overtid" - ikke srbeidstid. Denne gjennomsnittsberegningen skal forøvrig gjøres og avtales med den ansatte på forhånd, i formav feks en skiftplan. Overtidstillegg vil fortsatt kunne være aktuelt om den ansatte pålegges arbeid utover den avtalte srbeidstiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå