Gå til innhold

Ønsker å kopiere fra VHS til DVD.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kopiert VHS til SVCD vha et ATI All in Wonder 7500 -kort og gratisprogrammet VCDEasy. Blir greit nok i forhold til kvaliteten du kan forvente deg av en VHS-kassett. Dessuten klarer du deg med en vanlig CD-brenner hvis du kan tolerere 2 CD'er pr spillefilm.

Jeg har lest at du antakeligvis får det beste resultatet ved å kjøre videostrømmen via et DV-kamera (som må ha analog gjennomgang) og videre til Firewireporten på PC'en. Da trenger du ikke noe ekstra kort i PC'en heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!!

Jeg derimot har både dvd-brenner og tv-kort og skulle gjerne brent noen videoer over på DVD. Desverre er jeg ikke sååå god på data, men kunne noen forklart meg hvordan man lettest gjør dette? Hvordan burde jeg koble opp dette? Veit ikke engang hva firewire er!! Håper noen kan hjelpe meg :yes: Maggs

Lenke til kommentar

Hvis man har et TV-kort eller et annet kort med analoge signaler INN (Hjelper ikke å ha skjermkort med video ut kontakt) så er det nok bare å koble VHS kabel inn i kortet. Har man winxp kan man bruke windows moviemaker og gå på capture. Trykk play på VHS.

Mulig moviemaker må søke opp TV-kortet, men har aldri testet dette.

DVD brenner bør du kjøpe en som tar begge formater. DVD-RW og DVD+RW. Nec kommer med en 8X brenner etter jul. Disse brennerne har 4.7GB. På nyåret kommer 8.6GB brennere også.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg synes den enkleste måten var å koble videokameraet til vhs-spilleren via scart utgangen på videospilleren. Du må da ha en scart-plugg som både kan ta signal ut og inn (finnes i butikken og har en liten bryter for å endre til inn eller ut). Deretter spilte jeg inn vhs-filmen til videokameraet og fikk det dermed over til digitalt format. Litt kvalitetstap blir det jo, men det er til å leve med.

Deretter er det bare å overføre filmen fra kameraet til pc, redigere og deretter brenne over til en dvd.

Endret av Hope53
Lenke til kommentar

Har et Flyvideo 2000 tv kort (kjøpt på Clas olson) som jeg er

bra fornøyd medtil å spille inn fra VHS.

Du kan koble fra scart uttaket på VHsen (ikke bruk antenneuttaket. Gir

dårlig kvalitet) og så en overgang til komposit(eller hva det kalles) inngangen

på Tv kortet.

Så setter du tv-kortet på AV så bildene fra videoen viser. Så klikker du

capture og lagrer et sted som mpg-fil . Start avspillingen

samtidig som du taster lagre. Så taster du capture igjen når du kommer til enden.

Brenningen av de filene pleier å være uten problemer.

Lenke til kommentar

Kjøpte Pinnacle system AV/DV utstyr for 2500 kr. Da fikk jeg et kort, som hadde 2 firewire porter, en lydport for å høre lyden fra filmen, og AV capture system. Det er et lite "panel" med kontakter for å ta inn analoge signaler, og for å spille av igjen over til VHS. Brukte dette og Nerovision Express for å spille en film fra VHS til DVD. Tok egentlig ikke lang tid. Porgrammet jeg bruker til innspilling er Studio ver 8. Formatet som den innspilte filmen er i er AVI og kan derfor importeres i andre videoredigerings program som Adobe Premiere serien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...