Gjest medlem-23990 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Mange forskjellige ganger har jeg sett på NRK og TV2 tekst-TV at Bush har nylig signert en lov som bl.a. gir økonomisk støtte til forskning av nye mindre atomvåpen. Problemet jeg har med dette er at jeg ikke har hittil funnet noen andre kilder som har dette, og jeg har også lest loven som jeg tror dette stammer fra. I lovteksten sier det at støtten IKKE kan brukes til dette formålet... Det heter Energy and Water Development Appropriations Act of 2004, og her er de operative tekstene som har med våpen å gjøre: SEC. 313. No funds appropriated or otherwise made available to the Department of Energy by this Act may be available for activities at the engineering development phases, phase 3 or 6.3, or beyond, in support of advanced nuclear weapons concepts, including the robust nuclear earth penetrator. SEC. 314. No funds appropriated or otherwise made available under this title under the heading `ATOMIC ENERGY DEFENSE ACTIVITIES' may be obligated or expended for additional and exploratory studies under the Advanced Concepts Initiative until 30 days after the date on which the Administrator for Nuclear Security submits to Congress a detailed report on the planned activities for additional and exploratory studies under the initiative for fiscal year 2004. The report shall be submitted in unclassified form, but may include a classified annex. Weapons Activities ... That $3,564,000 is authorized to be appropriated for Project 04-D-103, Project engineering and design (PED), various locations: Provided further, That a plant or construction project for which amounts are made available under this heading in this fiscal year with a current estimated cost of less than $10,000,000 is considered for purposes of section 3622 of Public Law 107-314 as a plant project for which the approved total estimated cost does not exceed the minor construction threshold and for purposes of section 3623 of Public Law 107-314 as a construction project with a current estimated cost of less than the minor construction threshold. Med andre ord: "No funds... may be available for activities... in support of advanced nuclear weapons concepts, including the robust nuclear earth penetrator" Men: $3,564,000 is authorized to be appropriated for Project 04-D-103 Jeg har letet alle steder og finner ingenting om hva dette prosjektet handler om. Men som det blir sagt her i lovteksten, kan disse pengene IKKE brukes til forskning for nye atomvåpen... Jeg bare lurer, hvorfor i helsike sier TV2 og NRK noe helt annet?? Jeg forstår det ikke... Noen som har lyst å prøve å forklare? Hvis ingen klarer å oppløse dette, så må jeg faktisk bare anta at NRK/TV2, og deres kilde, NTB, driver med paranoia-propaganda. Endret 2. desember 2003 av medlem-23990 Lenke til kommentar
lodott Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Har egentlig ikke peiling, men kan det være at NRK og TV2 snakker om bomber ala den "mother of all bombs" (riktignok ikke atombombe, men svæært kraftig) som de viste frem rett før krigen i Irak? Husker ikke helt hva den het.. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Jeg har mistet troen på NRK som nøytral nyhetsformidler for lenge siden. At Israel-eksperten deres er tidligere AKP-ml gjør ikke NRK noe mer seriøs i mine øyne. Ser aldri på NRK, i verste fall TV2, som er noe bedre. CNN og BBC World er tingen! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 hehe, NRK er ikke nøytral, mens CNN er det? *humre* Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 CNN er MER nøytral enn NrK. Hvorfor jobber så mange AKP-er i NRK? Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 hehe, NRK er ikke nøytral, mens CNN er det? *humre* Ja, NRK er en statskanal som har jobbet for staten. I 85% av etterkrigstiden har Norge vært en de facto etpartistat, hvor NRK har formidlet det sosialdemokratiske budskap, noe de fortsatt gjør. Selv om John sitter i sjefsstolen nå tar det 2-3 tiår å få ryddet på i krokene på Marienlyst å få sparket ut AKP-ml folka. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Derfor? Hva er så rart med det igrunn? Men forsåvidt så er det EKS-akpere. Se på Helge Øgrim i dagbladet, tidligere AKPer, nå er han en tullete neokonservativ tulling. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Førde var jo også KJEMPENØYTRAL! Ikke noe politisk engasjement på han nei! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 hehe, NRK er ikke nøytral, mens CNN er det? *humre* Ja, NRK er en statskanal som har jobbet for staten. I 85% av etterkrigstiden har Norge vært en de facto etpartistat, hvor NRK har formidlet det sosialdemokratiske budskap, noe de fortsatt gjør. Selv om John sitter i sjefsstolen nå tar det 2-3 tiår å få ryddet på i krokene på Marienlyst å få sparket ut AKP-ml folka.CNN har aldri fått en krone i statsstøtte, og har bygget opp sin troverdighet og popularietet på å være først med det viktige, presentret på en nøytral og objektiv måte. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 hehe, NRK er ikke nøytral, mens CNN er det? *humre* Ja, NRK er en statskanal som har jobbet for staten. I 85% av etterkrigstiden har Norge vært en de facto etpartistat, hvor NRK har formidlet det sosialdemokratiske budskap, noe de fortsatt gjør. Selv om John sitter i sjefsstolen nå tar det 2-3 tiår å få ryddet på i krokene på Marienlyst å få sparket ut AKP-ml folka. sosialdemokrati - AKP(ml)??? linken ligger hvor? Uansett, så er det i all hovedsak tidligere AKPere det er snakk om, se eksempelet med Helge Øgrim. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 HAR NOEN LYST Å SI MEG HVORFOR NRK OG TV2 SIER DET DE SIER? Eller skal vi bare anta at NTB og disse største TV-stasjonene våre her i Norge er full av propaganda tull? Jeg har lyst å se hvor dette kommer ifra, siden teksten i loven som dette skal være fra åpenbart sier at pengene IKKE kan brukes til dette formålet... NRK = 100% statseid CNN = 0% statseid Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Kan ikke du bare sende en epost og spørre da? Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Kan ikke du bare sende en epost og spørre da? Haha, tror du jeg får et svar? Neppe. De har plastret dette på skjermen deres en del ganger nå, men jeg blir bare mer og mer forbannet når jeg ikke ser bevisene bak denne påstanden. Spesielt siden lovteksten til selve loven det er snakk om ser ut til å si noe HELT annet... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 vi vil ha NRK på børs. Jeg vil utøve makt i NRK JEG VIL JEG VIL; MEN FÅR DET IKKE TIL Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Seixon @ 02/12/2003 : 14:47 HAR NOEN LYST Å SI MEG HVORFOR NRK OG TV2 SIER DET DE SIER? Det har jeg personlig ingen anelse om. Jeg ser hverken på NRK eller TV2, men leser Newsweek, Janes Defense Weekly, Adresseavisen, Klassekampen, Dagens Næringsliv m.fl og hører på NRK Radio P2. TV-nyheter er uansett underholdning i mine øyne... At krefter i den nåværende, amerikanske administrasjonen ønsker å utvikle nye atomvåpen er hevet over tvil. At utviklingen av slike våpen sjelden eller aldri vedtas i kongressen har vi bred erfaring for. At jeg sterkt betviler USA driver reel utvikling av slike våpen har jeg gitt uttrykk for i annen tråd om atomvåpen. Til det er motstanden i før nevnte kongress, i militæret og i befolkningen ellers for stor. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 TV2 nyhetene er undeholdning! Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 Nå for en oppdatering. Det ser ut som den teksten jeg fant var fra tidligere versjoner av loven. Her er den offisielle og aktuelle ordlyden av loven som signert av Bush igår: SEC. 313. No funds appropriated or otherwise made availableunder this title under the heading ‘‘ATOMIC ENERGY DEFENSE ACTIVITIES’’ may be obligated or expended for additional and exploratory studies under the Advanced Concepts Initiative until 30 days after the date on which the Administrator for Nuclear Security submits to Congress a detailed report on the planned activities for additional and exploratory studies under the initiative for fiscal year 2004. The report shall be submitted in unclassified form, but may include a classified annex. Hvis man ser på første innlegg, så har byttet 314 til 313, og den tidligere 313 har blitt fjernet. Men det står fremdeles ingenting om "bunker-buster", "robust nuclear weapons", etc... Her er linken til den: http://frwebgate.access.gpo.gov/cgi-bin/ge...2754enr.txt.pdf Og her er linken til en annen en som har med disse atomvåpnene å gjøre, sies det: http://frwebgate.access.gpo.gov/cgi-bin/ge...1588enr.txt.pdf Dette er interresant: the following amounts may be obligated for the purposesspecified: (1) For strategic offensive arms elimination in Russia, $57,600,000. (2) For strategic nuclear arms elimination in Ukraine, $3,900,000. (3) For nuclear weapons transportation security in Russia, $23,200,000. (4) For nuclear weapons storage security in Russia, $48,000,000. (5) For activities designated as Other Assessments/ Administrative Support, $13,100,000. (6) For defense and military contacts, $11,100,000. (7) For chemical weapons destruction in Russia, $200,300,000. (8) For biological weapons proliferation prevention in the former Soviet Union, $54,200,000. (9) For weapons of mass destruction proliferation prevention in the states of the former Soviet Union, $39,400,000. (a) AUTHORIZATION OF APPROPRIATIONS.—Funds are herebyauthorized to be appropriated to the Department of Energy for fiscal year 2004 for the activities of the National Nuclear Security Administration in carrying out programs necessary for national security in the amount of $8,877,347,000, to be allocated as follows: (1) For weapons activities, $6,434,772,000. (2) For defense nuclear nonproliferation activities, $1,332,195,000. (3) For naval reactors, $768,400,000. (4) For the Office of the Administrator for Nuclear Security, $341,980,000. (a) READINESS POSTURE REQUIRED.—Commencing not laterthan October 1, 2006, the Secretary of Energy shall achieve, and thereafter maintain, a readiness posture of not more than 18 months H. R. 1588—353 for resumption by the United States of underground tests of nuclear weapons. (b) DESCRIPTION OF REQUIREMENT.—For purposes of this section, a readiness posture of not more than 18 months for resumption by the United States of underground tests of nuclear weapons is achieved when the Department of Energy has the capability to resume such tests, if directed by the President to resume such tests, not later than 18 months after the date on which the President so directs. SEC. 3116. REPEAL OF PROHIBITION ON RESEARCH AND DEVELOPMENTOF LOW-YIELD NUCLEAR WEAPONS. (a) REPEAL.—Section 3136 of the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 1994 (Public Law 103–160; 107 Stat. 1946; 42 U.S.C. 2121 note) is repealed. (b) CONSTRUCTION.—Nothing in the repeal made by subsection (a) shall be construed as authorizing the testing, acquisition, or deployment of a low-yield nuclear weapon. © LIMITATION.—The Secretary of Energy may not commence the engineering development phase, or any subsequent phase, of a low-yield nuclear weapon unless specifically authorized by Congress.(d) REPORT.—(1) Not later than March 1, 2004, the Secretary of State, the Secretary of Defense and the Secretary of Energy shall jointly submit to Congress a report assessing whether or not the repeal of section 3136 of the National Defense Authorization Act for Fiscal Year 1994 will affect the ability of the United States to achieve its nonproliferation objectives and whether or not any changes in programs and activities would be required to achieve those objectives. SEC. 3117. REQUIREMENT FOR SPECIFIC AUTHORIZATION OF CONGRESSFOR COMMENCEMENT OF ENGINEERING DEVELOPMENT PHASE OR SUBSEQUENT PHASE OF ROBUST NUCLEAR EARTH PENETRATOR. The Secretary of Energy may not commence the engineering development phase (phase 6.3) of the nuclear weapons development process, or any subsequent phase, of a Robust Nuclear Earth Penetrator weapon unless specifically authorized by Congress. Med andre ord, det har ikke blitt satt av penger til slike våpen, og det har heller ikke blitt gitt lov til å begynne med forskning eller produksjon av slike våpen... Her er NRK Tekst-TV sin tek på dette: USAs president George W. Bush har undertegnet en ny lov som åpner for millioner av dollar til forskning på nye typer atomvåpen. Det skal blant annet settes av midler til forskning på små bomber som skal rettes mot bortgjemte bunkere. Det bevilges også penger til å utvikle atomvåpen til målrettede angrep i det USA kaller forkjøpskrigen mot terror. Etter press fra nedrustningstilhengere har Kongressen gitt Bush bare cirka halvparten av pengene han har bedt om. NTB-AFP sier dette: Bush godkjenner forskning på nye atomvåpen Av [email protected] Washington (NTB-AFP): USAs president George W. Bush har undertegnet en ny lov som åpner for millioner av dollar til forskning på nye generasjoner av atomvåpen. Talsmannen for Det hvite hus, Scott McClellan sa mandag at Bush har undertegnet det nye energibudsjettet, som inkluderer midlene til utvikling av små atomvåpen som kan brukes mot bunkere. De nye bombene skal kunne slippes fra både bombefly og jagerfly. En av utfordringene til forskerne er å skape et skall som er hardt nok til at bombene kan overleve gjennom tjukke lag med stein, fjell og sement før de eksploderer i bunkrene. Det bevilges også penger til å utvikle atomvåpen med lavere ytelse som ekspertene mener kan brukes til svært målrettede angrep. Begge bombene anses å være nyttige verktøy i det USA kaller forkjøpskriger mot terrorister. Likevel har Kongressen etter press fra nedrustningstilhengere gitt Bush bare rundt halvparten av pengene han ba om til utvikling av de nye atombombene. Både flertallet i Kongressen og fredsbevegelsen frykter at Bush med forskningsprogrammet er i ferd med å svekke forbudet mot testing av atomvåpen. Denne er brukt hos de fleste norske aviser/media. Men er dette sant?? Ifølge ordlyden av selve lovene, nei. Fra diskusjoner i Kongressen om dette: We can get up here and talk all we want about America is already building new nuclear weapons, but it isn't true. If any Senator stands up here and says we are making new nuclear weapons and they are just little nuclear weapons, I submit they ought to ask anybody they want under oath anywhere in the Government, and the answer will be we aren't, we haven't, and we will not build a nuclear weapon until Congress says we can. Building a nuclear weapon is not in this language. Look at it. Look at every single word. See if it says you are going to build one nuclear weapon with the money in this appropriations bill. It in no way permits the building of a nuclear weapon. It does what I said about the Nevada Test Site. It says to our scientists at these laboratories, In the meantime you can study, you can research weapons of the future. And it names the kinds of things we might be looking at in the future. I submit that for a great nation to say anything to its scientists but you can do that is absolutely crazy. Do you mean we are going to tell these great scientists we don't know what is going to be here in 15 years, but you better not be studying what kind of weapons we are going to need in 15 years because we are scared of that, we think that means we are going to build new weapons? I don't believe that. I believe they ought to be permitted to study. They ought to be permitted to think. We ought to be wondering about underground chemical plants that might be building things to destroy the world. I see nothing wrong with that. I do not see that as threatening to anyone, for it builds nothing. If anything, it builds brainpower on the part of the great scientists, and that is it. The last one about a plant to manufacture pits: This request says that for the next 40 years--40 years--we may need pit replacements from time to time for our nuclear weapons. That is a given. It says let us design the complex to do that. This amendment doesn't say cut it in half, we don't want you to make it so big. We say send us the plans and we will look at them. This says don't do it. Why not do it? Every other country with nuclear weapons has spare pits, I regret to say. But for us, it doesn't mean much. Nobody has to be scared. That doesn't mean next week or next month, but it is something our experts are saying shouldn't exist too long. And we are busy trying to build a couple in a makeshift manner, to which my friend from California alludes. It is not a factory. It will not take care of 30 or 40 years of the future. It is a makeshift assembly in the city of Los Alamos as part of the research laboratory. It has been a devil of a job for them to manufacture consistent with the need for a plutonium pit for a nuclear weapon. Today we are discussing things which we hardly ever discuss. But I believe at 10 minutes of 5 on the 15th day of September on a Monday, if we were authorizing the building of new nuclear weapons, there would be a block of Senators on this floor. There would be steam heat from those who oppose it. The truth is that isn't what the amendment does. It is not an amendment that will build any new nuclear bombs. I repeat: As important as it is, and as magnificent as the Senator from California is in her presentation on September 15, it is not an amendment that has anything to do with building or not building nuclear weapons, for we are not authorizing that. It won't happen because of what we are doing. And she won't stop it from happening with her amendment because it isn't happening to begin with. http://thomas.loc.gov/cgi-bin/query/F?r108...EmweFe:e114853: Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 (endret) Og her har vi litt info om type våpen vi snakker om: earth penetrating weapons Endret 2. desember 2003 av baldviking Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 2. desember 2003 Del Skrevet 2. desember 2003 vi vil ha NRK på børs. Jeg vil utøve makt i NRK JEG VIL JEG VIL; MEN FÅR DET IKKE TIL For de med masse penger er nøytrale ?? Kapitalister stemmer ikke til venstre.....Neida! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå