Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reklamasjonssak på turbo

Southmoen

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte en Ford Focus C-Max 06 modell i mars i fjor, så røk turboen i juni-ish. Da tok forhandler det på sin kappe. Nå har turboen røket igjen. Men denne gangen så tar bare forhandler på seg pris på ny turbo. Jeg mener jeg har loven på min side da jeg krever at de utfører jobb i tillegg? Har fått et par tilbud på 22-25 000 og 32 000, mens forhandler mente at 4 000 var et "bra" tilbud....

Endret av Southmoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Kjøpte en Ford Focus C-Max 06 modell i mars i fjor, så røk turboen i juni-ish. Da tok forhandler det på sin kappe. Nå har turboen røket igjen. Men denne gangen så tar bare forhandler på seg pris på ny turbo. Jeg mener jeg har loven på min side da jeg krever at de utfører jobb i tillegg? Har fått et par tilbud på 22-25 000 og 32 000, mens forhandler mente at 4 000 var et "bra" tilbud.... Er det bare jeg som syns det er jævlig frekt?

Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet. Du plikter å kontrollere reparasjonen, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år.

I og med det ikke har gått 2 år så burde du ta det opp med forbrukerådet evt naf hvis du er medlem, verkstedet burde ta dette på sin kappe, en turbo skal vare mer en 6 måneder.

Lenke til kommentar

Men har dem rett til å ti

Hei.

Kjøpte en Ford Focus C-Max 06 modell i mars i fjor, så røk turboen i juni-ish. Da tok forhandler det på sin kappe. Nå har turboen røket igjen. Men denne gangen så tar bare forhandler på seg pris på ny turbo. Jeg mener jeg har loven på min side da jeg krever at de utfører jobb i tillegg? Har fått et par tilbud på 22-25 000 og 32 000, mens forhandler mente at 4 000 var et "bra" tilbud.... Er det bare jeg som syns det er jævlig frekt?

Reklamasjon bør gjøres skriftlig til verkstedet. Du plikter å kontrollere reparasjonen, slik at mangler blir oppdaget så fort som mulig. Du må alltid klage innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

I tillegg gjelder en absolutt reklamasjonsfrist på 2 år fra oppdraget ble avsluttet. Hvis resultatet av tjenesten er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, er fristen 5 år.

I og med det ikke har gått 2 år så burde du ta det opp med forbrukerådet evt naf hvis du er medlem, verkstedet burde ta dette på sin kappe, en turbo skal vare mer en 6 måneder.

Men har dem da rett til å "bare" å tilby seg å bytte turbo? Man bytter jo ikke "bare" turboen ved et turboskifte?

Lenke til kommentar

Hei.

Men har dem da rett til å "bare" å tilby seg å bytte turbo? Man bytter jo ikke "bare" turboen ved et turboskifte?

Det kan jo iallfall virke som at de ikke har funnet den reelle årsaken til at turbo(er) ryker. Ofte er det tette oljekanaler som er årsaken, men det kan være andre ting. For sin egen del burde jo verkstedet finne årsaken til feilen, og også fikse det, istedet for å bare bytte turbo. Det kan jo bli dyrt for de om du kommer tilbake hvert halvår med krav om ny turbo...

Lenke til kommentar

Hei.

Det kan jo iallfall virke som at de ikke har funnet den reelle årsaken til at turbo(er) ryker. Ofte er det tette oljekanaler som er årsaken, men det kan være andre ting. For sin egen del burde jo verkstedet finne årsaken til feilen, og også fikse det, istedet for å bare bytte turbo. Det kan jo bli dyrt for de om du kommer tilbake hvert halvår med krav om ny turbo..

Er jo for så vidt enig der.. Men rent juridisk da. Først så har jeg da vel rett å kreve retting? Hvis dem avslår, så prisavlag evt? De kan vel ikke bare gi meg penga?

Lenke til kommentar

Hvis du kan dokumentere at all service har blitt gjort etter boka av verksted - så har du muligheter her. Ellers sliter du dessverre. Har hatt samme problemet, men fikk ingenting pga jeg hadde ikke nok dokumentasjon på service da jeg tok oljeskift og andre enklere ting selv i garasjen.

Lenke til kommentar

Hvis du kan dokumentere at all service har blitt gjort etter boka av verksted - så har du muligheter her. Ellers sliter du dessverre. Har hatt samme problemet, men fikk ingenting pga jeg hadde ikke nok dokumentasjon på service da jeg tok oljeskift og andre enklere ting selv i garasjen.

Sjøl om turboen bare har vært brukt i 6 måneder?

Lenke til kommentar

Om du har hatt vedlikehold i henhold til importør/produsent, og kan dokumentere dette er det nærliggende å tro at du bør kunne reklamere på totalpakken "bytte av turbo", ikke bare turboen eller jobben. Verkstedet kan selvfølgelig tilby deg hva som helst av løsninger, og du kan velge å takke ja eller sette frem et krav. Har du slurvet med oljeskift eller brukt feil type olje kan du antageligvis bare glemme å få noe bedre løsning enn den du har blitt tilbydd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sjøl om turboen bare har vært brukt i 6 måneder?
Har du fulgt servicen, og kan det dokumenteres? Oljeskift er avgjørende for levetiden på en turbo. Er dette en PSA sin 1,6 diesel? I så fall kan du godt vite at den har et filter inne i det ene oljerøret til turboen, som tetter seg til. Løsningen er nytt rør evt fjerne filteret.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...