NTB - digi Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 LO-forbund ber om tomter til datasentre Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hva med å planlegge slike sentre i nærheten av byer og skyte overskuddsvarmen inn i eksisterende fjernvarmeanlegg? Anlegget på Fet ligger jo bare et steinkast unna fjernvarmeanlegget i Skedsmo kommune. I stedet har Skedsmo kommune brukt deler av et jorde til å bygge et enormt solvarmeanlegg for å holde liv i fjernvarmeanlegget og Fet kommune har fått et miljøvennlig IT-bygg som sender varmen ut til kråkene. 2 Lenke til kommentar
lavizh_ Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Hva med å planlegge slike sentre i nærheten av byer og skyte overskuddsvarmen inn i eksisterende fjernvarmeanlegg? Anlegget på Fet ligger jo bare et steinkast unna fjernvarmeanlegget i Skedsmo kommune. I stedet har Skedsmo kommune brukt deler av et jorde til å bygge et enormt solvarmeanlegg for å holde liv i fjernvarmeanlegget og Fet kommune har fått et miljøvennlig IT-bygg som sender varmen ut til kråkene. whoa! nå må du ikke forvente så mye av Norske kommuner, du overvurderer kreativ tenking i Norge. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 ... Anlegget på Fet ligger jo bare et steinkast unna fjernvarmeanlegget i Skedsmo kommune. ... Da kaster du langt! Du kunne nådd helt til topps i eiendomsmegler-NM i steinkast! Seriøst, det er nesten en mil i luftlinje og eventuelle fjernvarmerør må krysse både Leira *og* Glomma. Lenke til kommentar
0PGDPJQU Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Hva med å planlegge slike sentre i nærheten av byer og skyte overskuddsvarmen inn i eksisterende fjernvarmeanlegg? Anlegget på Fet ligger jo bare et steinkast unna fjernvarmeanlegget i Skedsmo kommune. I stedet har Skedsmo kommune brukt deler av et jorde til å bygge et enormt solvarmeanlegg for å holde liv i fjernvarmeanlegget og Fet kommune har fått et miljøvennlig IT-bygg som sender varmen ut til kråkene. Funker ikke.. Ut-temperaturen på kjølevannet er ikke i nærheten av temperatur på fjernvarme. Det har faktisk en negativ effekt om man pumper det rett ut. Skal man gjøre noe med den, må man varme den opp on-site til fjernvarmetemperatur. Det lønner seg ikke, da investeringen koster mer enn det ekstra strømforbruket koster (billig strøm i Norge). Foruten det er Fet luft til luft kjølt så vidt jeg vet... Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Funker ikke.. Ut-temperaturen på kjølevannet er ikke i nærheten av temperatur på fjernvarme. Det har faktisk en negativ effekt om man pumper det rett ut. Skal man gjøre noe med den, må man varme den opp on-site til fjernvarmetemperatur. Det lønner seg ikke, da investeringen koster mer enn det ekstra strømforbruket koster (billig strøm i Norge). Rart man får det til på NTNU da. Og i Sverige. Lenke til kommentar
0PGDPJQU Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Funker ikke.. Ut-temperaturen på kjølevannet er ikke i nærheten av temperatur på fjernvarme. Det har faktisk en negativ effekt om man pumper det rett ut. Skal man gjøre noe med den, må man varme den opp on-site til fjernvarmetemperatur. Det lønner seg ikke, da investeringen koster mer enn det ekstra strømforbruket koster (billig strøm i Norge).Rart man får det til på NTNU da. Og i Sverige. Spillvannstemperaturen på et isvann-anslegg er på under en tredjedel av temperaturen fjernvarmen har. Det er en fiks idé, men kan ikke pumpes rett ut i fjernvarmeanlegget.. Spillvannet fra et datasenter er under 25 grader og fjernvarmevannet er gjerne 80-90 grader. Så vidt jeg vet er NTNU koblet opp til en varmepumpe, og ECOdatasenter er ikke bygget Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 NTNU har et svært datasenter og et fjernvarmeanlegg de skyter varme inn i. Jeg argumenterer ikke for at det er mulig å endre anlegget på Fet sånn det er i dag (det har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om). Jeg bare nevner at anlegget er tåpelig prosjektert fra starten av. Lenke til kommentar
0PGDPJQU Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 NTNU har et svært datasenter og et fjernvarmeanlegg de skyter varme inn i. Jeg argumenterer ikke for at det er mulig å endre anlegget på Fet sånn det er i dag (det har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om). Jeg bare nevner at anlegget er tåpelig prosjektert fra starten av. Fet går ikke an å få spillvarme ut av uansett da det er luft til luft kjøling der. Ikke noe vann å bruke.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå