Gå til innhold

[Løst] Kan jeg gi bort denne HDD'en, eller er den defekt/søppel?

Gabri3L

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en datamaskin til en kompis, av deler jeg har liggende. Har liggende en gammel 2,5" ekstern disk på 1TB av typen GoFlex fra Seagate. Men den drev å disconnected hele tiden. Så jeg nappet disken ut av coveret og koplet den opp internt med SATA i stedet for med USB3.0.

Men selv koplet internt så er den utrolig treg. Jeg prøvde å kopiere en folder med et par filmer i. Og umiddelbart kopierer den med ~80MB/s. Men etter ett minutts tid så ramler den ned i 30-40MB/s og holder seg der. Omvendt ved kopiering fra disken over til SSD, så holder den seg på 80MB/s hele tiden.

Dette er så tregt at jeg tenkte disken måtte være defekt. Lastet ned Seatools og testet der, men disken får "Passed" på alt av tester. Både "Short generic" og "Long generic" i tillegg til S.M.A.R.T og "Short Drive self test".

I følge en test jeg fant, så er kanskje ytelsen der den skal være? Var de virkelig trege på den tiden diskene? Det er bare 16MB Cache på den, men ville trodd det skulle holde..

Uansett, dersom jeg kan stole på at disken er i god stand. Så er likevel spørsmålet om den er brukendes til noe særlig i disse dager. Det jeg ser for meg er at kompisen min da kommer til å bruke denne 1TB disken til å laste ned filmer fra nett. Sannsynligvis vha. torrent. Mens SSD'en på 240GB blir brukt til OS, programmer, og spill som lastes ned via Steam.

Spørsmålet er om denne disken kan overleve å laste ned via Torrents? Internett linjen hans er ikke all verdens. Tror den ligger på 30Mbit/s eller noe slikt. Men blir det likevel en oppskrift på disaster?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle laptopdisker er ganske treige og har den variable hastigheten du beskriver. Det er kjempeflotte til arkivering av bilder/ filmer / backup osv, men til alt annet som krever høyere random lese og skriveytelse så blir de veldig trege sammenlignet med en ssd.

Lenke til kommentar

Høres jo egentlig ut som disken er i orden. Men at den har sett sine bedre dager er vel nokså klart. Har ikke kameraten din råd til å ev. kjøpe seg en ny data disk? Om ikke er jo dette det han får, så vær ærlig på at han ikke bør lagre viktig data på den disken, og så fungerer den så lenge den fungerer.

Lenke til kommentar

Når jeg må re-installere OS på en brukt PC, setter jeg alltid inn en ny disk først!

Det har mange fordeler: Man får nyeste og raskeste teknologi, man risikerer ikke å ta den kjempejobben og så ryker disken etter 2 uker fordi den var sliten, og så kan man bruke den gamle til enda en backup-disk  :)

Harddisker er ferskvare: Alle dør før eller siden. Minimer risikoen ved å bytte før den ryker.

Iallefall når du likevel skal re-innstallere!

Så mitt råd til kompisen din er: Ikke bruk en brukt disk til ny installasjon!

EDIT: Når han skal laste ned torrent bør han gjøre det mot en mappe på SSD'en sin! Så slipper den mekaniske disken å stå og knatre som et maskingevær!

Så kan han kopiere de ferdige filene over på 1T-disken når de er ferdig nedlastet (går til og med an å gjøre automatisk i de fleste torrentprogram ved å velge mappe for arbeidende og ferdige filer på forskjellige disker).

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Fra Seatools kunne jeg lese ut at "Lifetime Bytes Read/Written" er 839MB/1,19TB. Så, så veldig sliten er vel ikke disken nødvendigvis? Er vel ganske typisk med å fylle en disk med film til ferien. Også ender man opp med å bare se noen av dem. Jeg tror det er kontrolleren som har røket rimelig raskt siden den er så ustabil på connect, og disken er relativt lite brukt. USB3.0 kabelen fungerer fint med en annen disk..

OS ble installert på en 240GB SSD av nyere modell som jeg tror ikke er så mye brukt.

Kompisen min er lutfattig, så å kjøpe større/bedre er uaktuelt. Men han har hjulpet meg med en del i det siste. Så jeg tenkte å gi litt tilbake for hjelpen. Denne 1TB disken får han med på "kjøpet" om den kan brukes. Men om jeg kan forvente at den ryker i løpet av 6 måneder. Så gidder jeg ikke putte den inn i utgangspunktet. Det er egentlig det jeg er mest bekymret for. Disken er ellers rundt 12mm tykk tipper jeg. Så den er helt uaktuell for laptop bruk..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Med harddisker er det jo umulig å spå levetid. Noen holder seg jo i åresvis uten problemer. Så den kan ryke om 6 måneder, men den kan fungere fint i flere år også. Så ut i fra hva du sier, så er jo dette beste alternativ for kameraten din, så sett den inn. Til og med han er "lutfattig" så skjønner han vel at brukte deler kan ryke når som helst i prinsippet, så du gir jo ingen garantier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...