AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hei, Fikk i dag en forespørsel fra et ganske stort norsk selskap (Driftsinntekt på 7 millioner kr i 2015) der de spør om muligheten for dem å overta et domene jeg eier. Dette er et domene jeg ikke bruker lengre, så jeg er villig til å selge det til dem. Men her er problemet; jeg har null peiling på hvor mye et slikt domene kan gå for, og hva som er en realistisk pris. Jeg har jo lyst å få mest mulig for det, i alle fall når det er et svært selskap som ønsker å overta domenet. Den første prisen som dukket opp i hodet var 10-20k. Er dette en realistisk pris, eller burde jeg be om mer? Det er snakk om et .no domene Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) 7 mill i driftsinntekt? altså et selskap med 2-5 ansatte? ikke akkurat svære greier du... er vel et mikroselskap... tja, 30-70K da kanskje? se på resultatet dems... går dem ett par mill i overskudd kan du jo dra på litt.... går dem såvidt i pluss får du nok ikke særlig mye.... Hvilke produkter selger dem? representerer 7 mill "Ett" salg? så kan det jo være dem har omsatt for 3 ganger så mye i 2016 for alt du vet.... Endret 10. februar 2017 av h2k_InnleggNO Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Tror du dette firmaet kommer til å drive en nettbutikk fra dette domenet, eller vil det bare bli en helt standard bedriftshjemmeside med kontaktinfo, referanser, osv.? Hvis de kommer til å drive en nettbutikk ville jeg ha jekket opp prisen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Jeg må ha sett feil her. Hørtes litt lite ut med 7 mill ja. Selskapet har 3700 ansatte i følge proff.no Ser ut som de hadde driftsinntekt på 15 mill i 2015. Hørtes fortsatt lite ut. Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Tror du dette firmaet kommer til å drive en nettbutikk fra dette domenet, eller vil det bare bli en helt standard bedriftshjemmeside med kontaktinfo, referanser, osv.? Hvis de kommer til å drive en nettbutikk ville jeg ha jekket opp prisen. Han skrev ingenting om hva nettsiden skal brukes til. Jeg måtte sensurere noen ord, men i mailen skrev han følgende: Vi holder på med etableringen av et nytt selskap(datterselskap) i Norge som xxx. Det er et selskap som kommer fra xxx(morselskap). I den forbindelse har vi skaffet oss mange domener som vi trenger for å starte opp vår IT-strategi og nettside. Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 En vanlig fremgangsmåte er å spørre hvor mye de vil tilby og komme med et mottilbud på 30-40-50% mer for så å møtes på midten. Eventuellt at du kommer med en ganske skyhøy pris for å få et mottilbud. Du går litt ned, de går litt opp et par ganger til dere er enige. Et domene kan være verdt alt fra mange millioner til noen få tusenlapper. Hvis de bare skal bruke det til videresending fordi det er passe likt hoveddomenet eller en fin forkortelse så blir vel prisen ganske lav siden det ikke er så viktig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 7 mill i driftsinntekt? altså et selskap med 2-5 ansatte? ikke akkurat svære greier du... er vel et mikroselskap... tja, 30-70K da kanskje? se på resultatet dems... går dem ett par mill i overskudd kan du jo dra på litt.... går dem såvidt i pluss får du nok ikke særlig mye.... Hvilke produkter selger dem? representerer 7 mill "Ett" salg? så kan det jo være dem har omsatt for 3 ganger så mye i 2016 for alt du vet.... 7 mill representerer veldig mange salg. I 2014 hadde de et overskudd på 2,8 milliarder kroner. Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 En vanlig fremgangsmåte er å spørre hvor mye de vil tilby og komme med et mottilbud på 30-40-50% mer for så å møtes på midten. Eventuellt at du kommer med en ganske skyhøy pris for å få et mottilbud. Du går litt ned, de går litt opp et par ganger til dere er enige. Et domene kan være verdt alt fra mange millioner til noen få tusenlapper. Hvis de bare skal bruke det til videresending fordi det er passe likt hoveddomenet eller en fin forkortelse så blir vel prisen ganske lav siden det ikke er så viktig. Takker for svar! Får prøve meg på det Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Hva er en verdig pris for deg å selge domenet til? Det må du jo også tenke over. Du eier domenet, de vil ha domenet. Er det verdt å selge for en månedslønn? Hvor lenge har du hatt det domenet? Hvor atteraktivt er domene-navnet i seg selv? Trenger du pengene? Men alt kommer an på hva selskapet har mulighet til å betale og hvor ivrige de er etter å få tak i domenet. Snakker vi kanskje en pris rundt 1/4 til 1 full årslønn for deg? Endret 10. februar 2017 av zeebra Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Bare ikke bli dyrere enn en advokat som kan ta deg til domeneklagenemda for urettsmessig "domain squatting" av registrert varemerke. 2 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Tallene dine gir ikke mening, 7 mill omsetning? 2.8 milliarder overskudd? 3700 ansatte? Dersom de er 3700 ansatte skal du ha minst 60 000 for domenet, uan faen sett.... jeg ville sagt 100k, så får dem jobbe seg litt ned derfra. La dem komme med første bud, kan jo hende de griser til med 300k.... hvis de byr lavt sier du bare 100k tilbake. forvent at dem reagerer med avsky og overraskelse, tro meg.... dette er bare et spill... Endret 10. februar 2017 av h2k_InnleggNO Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Tallene dine gir ikke mening, 7 mill omsetning? 2.8 milliarder overskudd? 3700 ansatte? Kan være at TS har lest "7 000 000" på proff.no, alle tall der er vel i tusen kroner. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Bare ikke bli dyrere enn en advokat som kan ta deg til domeneklagenemda for urettsmessig "domain squatting" av registrert varemerke. Er heldigvis ingen fare for det. Tallene dine gir ikke mening, 7 mill omsetning? 2.8 milliarder overskudd? 3700 ansatte? Kan være at TS har lest "7 000 000" på proff.no, alle tall der er vel i tusen kroner. Jepp. Det gikk litt raskt i svingene her Sto 7 mill på proff.no, men ser nå at alle tall står i tusen. Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Kommer an på om det er noe spesielt med domenet og hvor desperat kjøper er Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Sendte mail til dem der jeg spurte hvor mye de var villig til å betale og fikk til svar: "Vedrørende pris så vet jeg ikke hva jeg skal svare annet enn at vi er et statlig selskap som ikke kan bruke mye penger på slikt. Vi er også underlagt strenge krav for innkjøp. " Nå ble jeg enda mer usikker her. Domenenavnet er ikke selve firmanavnet, men det forteller veldig godt om hva de jobber med. Bør jeg legge lista på 50k? Anonymous poster hash: 03dfe...192 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 "– Bane NOR kjøpte domenet www.banenor.no for 200 000 kroner. Selger var Bugge Hjorth & Partners AS. Dette anså vi som en akseptabel pris for domenet vi ønsket oss, sier Pindsle til digi.no." De kunne heller ikke bruke mye penger på slikt, og prøvde først å kjøpe domenet for 50000. Men dette var jo det faktiske foretaksnavnet. Anonymous poster hash: c70de...0a0 Lenke til kommentar
hsdhsfhsf Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Bane NOR er statlig bare så det var lagt til dersom TS ikke visste. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 De skal være VELDIG interesserte før du får et sekssifret beløp. Spør hva de har lagt seg på mht de andre, om du tør å ta sjansen på det. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 13. februar 2017 Del Skrevet 13. februar 2017 Bare ikke bli dyrere enn en advokat som kan ta deg til domeneklagenemda for urettsmessig "domain squatting" av registrert varemerke. Det skal litt til hvis man har eid et domene i litt lengre enn litt tid. Det er ikke uvanlig å kjøpe et domene, bruke det, pensjonere det og beholde det i tilfelle man vil bruke det senere. Saker der det blir byttet navn på firmaer og noen snapper opp domenet med navnet og eventuelle feilstavede domener er de som får smekk på fingern. Man kan heller ikke nekte noen å ta en "idiotisk pris", hvis man taper en sak pga. urimelig prising så er det noe alvorlig galt. Så har vi jo "ooops jeg burde ha gått med på en lavere pris", bedre å selge til 20.000,- enn å sitte igjen med et ubrukelig domene Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2017 Hei igjen! Det begynner å bli en stund siden sist. Jeg er trådstarter, og tenkte det kunne være kjekt for dere å vite hvordan det gikk. Der og da virket det som en ganske god deal, men nå i ettertid så irriterer jeg meg skikkelig over at jeg ikke ba om mer for domenet. Ettersom selskapet ikke hadde samme navn som domenet, regnet jeg med at de ville kjøpe domenet bare for å ha det i reserve. Det viste seg jo at selskapet byttet navn (til domenenavn) etter at de hadde kjøpt domenet. (Se for dere et selskap som heter "Bane Sør". Bane Sør kjøper domenet banenor.no, og bytter deretter navn til "Bane Nor") Jeg prøvde meg på 50.000 kr til å begynne med. Etter en del frem og tilbake ble vi enige om 35.000 kr. 35.000 kr er absolutt ikke verst for en fattig student som meg, men jeg ser nå at jeg burde ha prøvd meg på et mye høyere beløp Anonymous poster hash: 03dfe...192 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå