Thor. Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hei. Min mor oppdaget i dag at gratisprøven hun kjøpte i desember som egentlig bare kostet en 50-lapp (porto) ble omgjort til et månedsabonnement. Etter en halvtimes detektivarbeid så ser jeg at dette står med liten skrift nederst på kjøpesiden med liten skrift. Hun har ikke mottatt noe angreskjema på noen av varene og "kvitteringen" som følger med pakken er uten pris, kun varebeskrivelse og "instrukser" Det er ingen angreskjema å finne. Hverken på mail, i pakkene eller på nettiden, men de skryter av X dager angremulighet eller noe, husker ikke detaljene. Telefonnummeret som man kan ringe er det ingen som svarer på, bare en endeløs pianosang. Produktet reklamerer også med en "easy cancel" på nettsiden, denne er ute av drift og gir generiske 404 og 501 feilmeldinger. Hun er nå på vei til banken for å få stoppet videre trekk fra denne siden. Hva mer kan gjøres mtp, refusjon av de nesten 2000 som hun er trukket? Produktet omtales som PlatinumBeaute (.com) Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Dette gjelder så godt som alt av prøveperioder o.l du blir tilbudt. Du får en gratis 1-2 mnd, men går automatisk over på abonnement om du ikke husker å avslutte selv etter prøveperioden.HBO Nordic, Netflix og stort sett alle driver med slikt. For å få prøveperioden må du legge inn betalingsdetaljer.Ble nettopp oppringt av Vi Menn som ville gi meg X mnd gratis blader. Skal garantere deg at det hadde gått over til abonnement etter disse gratis bladene.Lokketilbud. Endret 10. februar 2017 av PantZman Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Det er jo noe jeg skjønner, det er ikke jeg som er offeret men moren min, jeg forklarte henne dette dette da jeg fikk høre hva som hadde skjedd. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) tv2 sumo og tvnorge har samme greia hvis du kjøper fra dem og glemmer å si opp. Hva å si opp kredittkortet eller be om nytt kort? Men jeg tror heller du har blitt svindlet, vanskelig å kreve åpenkjøp hvis det er uten for norge. Forbrukerådet\forbrukertvistutvalget tar kun saker i norge hvis de ikke vil hjelpe deg. Så da må du ta saken i det landet enten EU eller amerika. Eller du kan forsøke å ta saken med banken. Ofte gir de deg skylden for å ikke sjekket rykte til stedet. Men de burde nekte usierøse artører å kunne kreve betalt. Særlig om banken burde vist du blir svindlet. Vær ekstra ops på slankepulver og konkuranser de ber deg oppgi kredittkort nummer. De vil kun tømme bankkkontoen din. Sier bar de trodde du ville ha varene og gjør det dyrest for deg. Endret 10. februar 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hvordan er det betalt? Hvis det er med kredittkort så er det muligheter for å få igjen penger fra kredittkortselskapet. Det ser litt ut som et opplegg som ikke er på rett side av lover og regler. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Hvordan er det betalt? Hvis det er med kredittkort så er det muligheter for å få igjen penger fra kredittkortselskapet. Det ser litt ut som et opplegg som ikke er på rett side av lover og regler. Dette var ganske så spot on. Kjøp ble gjort med Visa kreditt fra lokalbanken. Hun fikk kortet sperret, og et 3 siders skjema som hun trenger å sende inn. Banken mente dette kunne refunderes. Skjema blir fylt ut i helgen, jeg kommer til å holde tråden oppdatert vist jeg hører noe mer i tilfelle noen andre sitter oppi det samme. Endret 10. februar 2017 av Thor. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Dette gjelder så godt som alt av prøveperioder o.l du blir tilbudt. Du får en gratis 1-2 mnd, men går automatisk over på abonnement om du ikke husker å avslutte selv etter prøveperioden. Forskjellen på slike tjenester er måten dei blir solgt på. Hos meir seriøse aktørar så inngår du ein avtale om eit løpande abonnement, der du som ny kunde får sleppe å betale for den fyrste måneden eller tilsvarande tilbud. Det som (eg trur) har skjedd i dette tilfellet er at kunden har blitt tilbudt ein gratisprøve, og at abonnementdelen med opplysningar om pris og vilkår har blitt "gøymt" for at kunden skal bli lurt til å betale meir. Forskjellen ligg i kva som blir solgt, om ein selger ei langt tids økonomisk forpliktelse som eit abonnement så er det heilt innanfor å gi rabatt som f.eks. i form av gratis bruk den fyrste tida. Men om produktet du selg blir presentert som ei gratis vareprøve så er det ikkje innanfor å ta passivitet som ein bekreftelse på at det er inngått ein avtale. Dette er ein vesentlig forskjell sjølv om ein som kunde sjølvsagt bør være oppmerksom på at det sjeldan er så enkelt som at ein får noke gratis utan vilkår. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Slike tilfeller reguleres av markedsføringsloven § 11 fjerde ledd: Før en avtale blir inngått, skal den næringsdrivende innhente forbrukerens uttrykkelige samtykke til enhver betaling utover vederlaget for hovedytelsen. Dersom slikt samtykke ikke er innhentet, men er lagt til grunn ved bruk av standardløsninger som forbrukeren må velge bort for å unngå tilleggsbetaling, har forbrukeren rett til å få tilbakeført tilleggsbetalingen. Når hovedytelsen er en gratisprøve mot betaling av porto kreves uttrykkelig samtykke for betaling for tilleggsytelser, såsom et videre abonnement. Konsekvensen av at man ikke har innhentet samtykke er at tilleggsbetalingen kan kreves tilbakeført. Renter følger av alminnelige regler og løper fra 30 dager etter at krav om tilbakebetaling blir fremmet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå