Torolf Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hei! Er ikke sikker på om jeg legger denne ut på rett plass men bare og flytte den viss jeg har det. Men er det noen her som har noen gode øvelser på og trene simultantkapasitet? Takk på forhånd! Lenke til kommentar
ntls Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Jeg er litt usikker på begrepet om det betyr noe spesifikt innenfor trening jeg ikke har hørt om? Simulant = samlet, forente bevegelser, i.e øvelser som bruker flere muskelgrupper fremfor isolert trening der man begrenser til kun en muskel? Kapasitet = evnen til å gjøre flere repetisjoner og styrke til å løfte tungt? Lenke til kommentar
Torolf Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Etter hva jeg har forstått er simultantkapasitet evnen til og gjøre flere ting samtidig? Leste litt om fallskjermjeger noe jeg vil prøve meg på.. og medisinke krav der er god simultantkapasitet... Så lurte på om det er noen visse øvelser en kan gjøre for og få god simultantkapasitet Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Simultankapasitet er kapasiteten til å gjøre flere ting på en gang. Et godt eksempel synes jeg er å lage mat på kjøkkenet. Si at du skal steke en biff 2 minutter på hver side på panna, samtidig skal du lage saus som skal koke 1 minutt, samt at du må holde tiden på ovnen der pommes frites skal stekes i 15 min. Innimellom skal det kuttes salat og dekkes på bordet. Alt skal bli ferdig samtidig. Da må man ha en viss kapasitet når det gjelder å holde styr på flere ting på en gang. Ellers slik som i forsvaret må du kunne ofte gjøre flere ting på en gang. Spesielt i felt eller under trening. Det å håndtere funksjonene på et våpen, med våpenreglene i bakhodet, stridsteknikk i bunn, og masse andre regler samtidig som man må ha kontroll på omgivelsene, utstyr og ordrer kan være krevende. Blir man stresset og klundrer til våpenet er man forsvarsløs, tenker man ikke på stridsteknikk blir man et lett bytte sammen med kanskje dårlig kamuflasje, er ordren i strid med Genevekonvensjonen risikerer du sivil straff, nekter man ordre risikerer man militær straff. Hva er etisk riktig? Kanskje må man utføre førstehjelp samtidig som man må holde kontroll på en stilling. Simultankapasitet er veldig relevant for en soldat, og ikke minst fallskjermjeger. Endret 10. februar 2017 av Pliscin 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå