Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånt bort bilen, men han betaler meg ikke!?

harryper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

skjønner at jeg ikke vil kunne få penger selvom jeg har krav på det. Men om jeg bare aksepterer at sånn er det, penger tapt og går videre så blir det jo penger tapt noe som er fullstendig urettferdig med tanke på hvor hjelpsom jeg har vært ovenfor ham. Det nekter jeg å godta.

Jeg har rettshjelp igjennom forsikring så jeg akter å benytte meg av den.

Han har penger, han jobber fulltid, han bare prioterer det fullstendig feil og utnytter min tålmodighet. I mine øyne en ganske simpel sak.

Mann låner bil til venn mot at venn dekker alle utgifter (muntlig bevis + vitne). Enkel leieavtale. Venn betaler ikke for lån av bil på 2 mnd. . Mann får beskjed av venn at han skal betale, men betaling uteblir, dette skjer flere ganger. Det er alltid en unnskyldning. Mann har prøvd i 2 uker å kontakte venn på tlf. Men ikke lykkes. Venn tar dog tlf. Om andre ringer (her er det noe som skurrer, også bevis). Jeg har skriftlige meldinger på tlf. Og andre bevis i fra vitner. Mann har lånt bil i 7 mnd. Mao. Alle bompenger tilfaller han helt til bil blir tilbake levert. Erstatning i forbindelse med herping av bil er også skyldige beløp.

Til syvende og sist er venn skyldig beløp for bil og utgifter.

At jeg ikke har så mye skriftlig er negativt, men muntlig + vitner vil jeg håpe i en slik sak i forliksråd vil være nok.

Har aldri vært i forliksråd.

Har noen av dere vært i retten eller forliksråd? kanskje noen råd om hva man bør forvente?

Lenke til kommentar

Av erfaring kan dette være noe som er dekket av den aktuelle bilens rettshjelpsforsikring (de dekker ofte mer enn man tror), hvis ikke kan du forsøke en annen rettshjelpsforsikring. Vilkårene er typisk at du må betale de første 4000 kronene, 20% av totalregningen og alt over 100 000 for hvert skadetilfelle. Ta kontakt med advokat og forhør deg om både saken og mulighetene for rettshjelpsdekning!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Lenge siden jeg har postet her, men vet ikke om det kunne vært praktisk med noe info etter alt styret i februar i år. Mulig andre kan lære av feilene jeg har gjort.

Til saken: Jeg tok aldri dette med til forliksråd. I stede gravde jeg meg enda dypere, for å virkelig prøve å tape minst mulig på bilen. Jeg jobbet over tid med å hente inn bevis, både skriftlig og muntlig, og hadde til og med voice recorder på når vi møttes slik at samtalene ble tatt opp på bånd. Jeg hadde flere bevis materialer på lån, avtaler og dårlige unnskyldninger til å ikke betale, tok kontakt med advokat, og skulle gå videre med saken for å gjøre alt 100% riktig og professjonelt. Dagen jeg skulle hente bilen, var den borte, det var også personen som lånte bilen. Han hadde tatt alt av utstyr i tillegg og stukket avgårde (ingen forpliktelser i Norge eller til Norge, kun masse gjeld, så da er det like greit å bare pakke sekken å dra, "så enkelt"). Jeg anmeldte han for tyveri, men saken ble jo selvfølgelig henlagt. Han ringte ca. 2 uker etterpå, og forhørte seg litt rundt om jeg hadde hentet bilen, akkurat som om han ikke var klar over at den var borte. Slik jeg forstod av en kjenning av han, virket det som han hadde solgt bilen grisebillig til noen for raske penger, og bare pilt avgåde dagenderpå. I ettertid har det kommet frem hvor mye millioner gjeld han har her i Norge, og at han bare kan ture avgårde til et annet land uten konsekvenser er for meg veldig merkelig, det virker bare for enkelt, men dette er nok flere utlendinger klar over.

Lærdom

1. ALLTID opprett gjeldsbrev uansett hvem det er (link: http://www.gratiskontrakt.no/privat/okonomi/ ).

2. Ha så mye skriftlig dokumentasjon som mulig med underskrifter, uansett om det virker dumt å at du ikke stoler på personen, få folk til å signere PUNKTOM.

3. Ikke vær naiv og dum som meg.

Det er nok flere livserfaringer jeg har fått med meg etter dette, og håper virkelig ingen går på samme smell som meg.

• Liker 4
Lenke til kommentar

De tre lærdomspunktene hjelper lite hvis man kommer over en person som bare pakker kofferten og drar når ting går dritt. Synd at det løste seg på verst mulig måte, men takk for oppdateringen. Du får prøve å glemme med en ribbebit og akevitt  God Jul :xmas:

Endret av Soseks
Lenke til kommentar

Fy f for en smørje, og ikke minst for en kødd han typen var. Takk for at du delte historien, bra lærdom her! De to alternativene du har er vel å fortsette å prøve å få han dømt, eller å droppe alt og fokusere all energy på nye forretninger. Jeg aner at du velger det siste.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har postet her, men vet ikke om det kunne vært praktisk med noe info etter alt styret i februar i år. Mulig andre kan lære av feilene jeg har gjort.

Til saken: Jeg tok aldri dette med til forliksråd. I stede gravde jeg meg enda dypere, for å virkelig prøve å tape minst mulig på bilen. Jeg jobbet over tid med å hente inn bevis, både skriftlig og muntlig, og hadde til og med voice recorder på når vi møttes slik at samtalene ble tatt opp på bånd. Jeg hadde flere bevis materialer på lån, avtaler og dårlige unnskyldninger til å ikke betale, tok kontakt med advokat, og skulle gå videre med saken for å gjøre alt 100% riktig og professjonelt. Dagen jeg skulle hente bilen, var den borte, det var også personen som lånte bilen. Han hadde tatt alt av utstyr i tillegg og stukket avgårde (ingen forpliktelser i Norge eller til Norge, kun masse gjeld, så da er det like greit å bare pakke sekken å dra, "så enkelt"). Jeg anmeldte han for tyveri, men saken ble jo selvfølgelig henlagt. Han ringte ca. 2 uker etterpå, og forhørte seg litt rundt om jeg hadde hentet bilen, akkurat som om han ikke var klar over at den var borte. Slik jeg forstod av en kjenning av han, virket det som han hadde solgt bilen grisebillig til noen for raske penger, og bare pilt avgåde dagenderpå. I ettertid har det kommet frem hvor mye millioner gjeld han har her i Norge, og at han bare kan ture avgårde til et annet land uten konsekvenser er for meg veldig merkelig, det virker bare for enkelt, men dette er nok flere utlendinger klar over.

Lærdom

1. ALLTID opprett gjeldsbrev uansett hvem det er (link: http://www.gratiskontrakt.no/privat/okonomi/ ).

2. Ha så mye skriftlig dokumentasjon som mulig med underskrifter, uansett om det virker dumt å at du ikke stoler på personen, få folk til å signere PUNKTOM.

3. Ikke vær naiv og dum som meg.

Det er nok flere livserfaringer jeg har fått med meg etter dette, og håper virkelig ingen går på samme smell som meg.

Verken pkt. 1 eller 2 ville vel hjulpet i denne saken. 

Ikke gi kreditt til folk som du ikke vet du kan stole på, er vel det viktigste rådet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du kan vel gå på kjøperen av bilen nå. :)

Med hvilket grunnlag?

Kjøperen har ikke forsikret seg om at selgeren er eieren av bilen. Det er selvfølgelig mulig at kjøperen kan slippe unna, hvis kjøperen faktisk har gjort de nødvendige undersøkelsene om at selgeren hadde rett til å selge bilen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, du kan vel gå på kjøperen av bilen nå. :)

Med hvilket grunnlag?

Kjøperen har ikke forsikret seg om at selgeren er eieren av bilen. Det er selvfølgelig mulig at kjøperen kan slippe unna, hvis kjøperen faktisk har gjort de nødvendige undersøkelsene om at selgeren hadde rett til å selge bilen.

Hovedregelen ved salg av bil er, som med annet løsøre, at den som har besittelsen også er legitimert til å selge den. Det er mulig man må stille krav til at kjøper sjekker motorvognregisteret for å ha vært tilstrekkelig aktsom, men det er ikke gitt - lovgiver har bevisst ikke gitt motorvognregisteret slik rettsvirkning. 

Lenke til kommentar

Altså, bare rapporter bilen stjålet? Det er tross alt det som har skjedd. At han som stjal den solgte den videre er likegyldig for deg.

Nei, bilen er ikke stjålet. Den er underslått. Da ekstingverer kjøper som handler i aktsom god tro. 

God tro er vel tvilsomt om kjøper har fått den meget billig. Jeg trodde regelen var at om ting er forventet/forpliktet oppført i register så kan man ikke hevde god tro om man ikke sjekker? Vognkortet kan jo umulig ha hatt førers navn, så her burde jo alarmen ringt. 

Lenke til kommentar

Altså, bare rapporter bilen stjålet? Det er tross alt det som har skjedd. At han som stjal den solgte den videre er likegyldig for deg.

Nei, bilen er ikke stjålet. Den er underslått. Da ekstingverer kjøper som handler i aktsom god tro. 

Men bilen er vel "stjålet" av "kameraten" til trådstarter?

Lenke til kommentar

Men bilen er vel "stjålet" av "kameraten" til trådstarter?

Nei. Kameraten har begått heleri (og så kan man være enige eller uenige om skyldspørsmål), men den er ikke stjålet av noen av de involverte.  

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...