Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lånt bort bilen, men han betaler meg ikke!?

harryper

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i en litt spesiell situasjon. Håper noen kan hjelpe. Skal holde det kort

For ca. 7 mnd siden møtte jeg en utlending. Vi 2 skulle samarbeide i lag å starte selskap. De første 3 ukene var alt lovendene. Når jeg var på jobb i utlandet, ringte han meg desperat å ba meg ta opp et lån på en bil vi trengte til firmaet. Han kunne ikke ta lån pga. ingen banker ga ham kreditt. Jeg ble "solgt" og ga ham fullmakten til å kjøpe bil i mitt navn, som han skulle leie av meg mot at han betalte alle avdrag og andre utgifter som følgte med bilen. Vi skrev aldri kontrakt på dette. Jeg har dog vitner på at avtalen er gjeldene.

De siste 5 månedene har det vært svært vanskelig å få ham til å betale inn det han skylder. Jeg ringer ofte, men han svarer skjeldent. Men har en tendens til å alltid svare om jeg ringer fra et annet nr. (ironisk). Han svarer aldri på melding, og overholder aldri tider for betaling.

Jeg har godtatt litt slingring med betalingen pga. barnevernet har den siste tiden vært innvolvert i familie livet hans pga alkoholisme, og pga. jeg ikke har råd til å ta tilbake bilen å bruke denne selv, og har heller ikke råd til å dekke tapet når jeg skal selge den.

De siste 3 ukene har jeg mast å mast om å få inn betaling på det han skylder. Han sier han har satt inn penger, men jeg ser ingen penger på konto. Prøver å ringe ham, men ikke noe svar.

Jeg begynner å miste tålmodigheten.

De neste månedene er det svært mange andre utgifter også, slik som BOM regning, EU kontroll, årsavgift etc. Bilen er også tramslet, så den har sunket i salgsverdi.

Han kan være veldig aggressiv den ene dagen, og glad å lykkelig den andre dagen. Veldig vanskelig å forholde seg til.

Vi har ikke samarbeid lengre. Dette varte kun i 2 mnd. før jeg åpnet øyene.

Jeg er bortreist nå, men når jeg er hjemme igjen er det første jeg skal gjøre å få ham til å signere en kontrakt. Jeg er dog 99% sikker han ikke vil signere, å mest sannsynlig fortsette å være en kuk eller overlevere nøklene til meg og si at bilen er min å mitt problem.

Jeg lurer på om noen har noen gode råd eller tips å gi? Har noen opplevd lignendene selv?

Kan jeg gå til forliksråd, og kjøre sak mot ham? Har jeg en god sak?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis navn bilen står i er ikke relevant, spørsmålet er hvem som eier den. Situasjonen du beskriver faller mellom tre potensielle kategorier:

1) Du eier bilen, han leier den av deg

2) Han eier bilen, men betaler deg penger for et lån brukt til å skaffe bilen

3) UE-selskapet deres ("selskap under etablering") eier bilen (i praksis: dere eier bilen sammen)

Hvilket alternativ som er riktig vil styre hvilke handlingsalternativer du har, og må baseres på en vurdering av hva som ble sagt og gjort i forbindelse med anskaffelsen av bilen.

For alternativ 1 vil det være snakk om å si opp leieavtalen og kreve bilen tilbake (samt eventuell erstatning for verditap på bilen), alternativt å fastholde leieavtalen og kreve at betalingene opprettholdes.

For alternativ 2 vil det være snakk om å si opp låneavtalen og kreve restbeløp av lånet innbetalt, i tillegg få dom på at han plikter å omregistrere bilen.

For alternativ 3 vil det være snakk om å kreve tvangssalg av bilen, hvor salgsbeløpet går til å dekke lånet. For den udekkede delen av lånet vil du kunne følge alternativ 2 for den andelen av lånet som faller på ham etter eierforholdene (normalt halvparten).

Ut fra det du beskriver ser det ut som om alternativ 1 var det dere mente den gangen avtalen ble inngått.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis navn bilen står i er ikke relevant, spørsmålet er hvem som eier den.

Hvordan mener du eierskap skal dokumenteres?

Vanligvis vil eierskap dokumenteres gjennom utskrift fra Motorvognregisteret, men dette er (i motsetning til grunnboken for fast eiendom) ikke et register med positiv troverdighet. En registerutskrift er i seg selv et bevis for at den registrerte også er eier, men det er lov å føre motbevis. Kreditorer er ofte interessert i å gjøre det, fordi det er ganske vanlig at skyldnere "setter bilen på kona" eller lignende. Da må man kunne vise til hvem som har ervervet tingen - hvem bidro med innsatsmidlene som førte til at bilen skiftet eier.

Som for eksempel: Hvem opptrådte overfor selger? Opptrådte vedkommende i eget navn eller i noen andres navn, og hvordan var i så fall avtaleforholdet mellom vedkommende og den andre? Hvem bidro med midler til kjøpet, og hvordan skjedde bidraget?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

Bilen står i mitt navn. Altså alternativ 1.

Avtalen var i starten at jeg tok opp lån, han låner den av meg til banken finner ham igjen kreditt verdi til å overta lånet. Nå har det som sagt godt alt for lang tid, og lengre tid en forespeilet. Jeg har vært svært tålmodig.

Siden jeg er bortreist de neste 2 ukene er det lite jeg kan gjøre, og jeg er redd for hver dag så går at bilen blir mer og mer herpet. Det er også frusterendene at han leier bilen uten å betale for den. Jeg har de siste 3 ukene mast om penger, uten å se snurten av et øre.

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg kan legge frem en god sak for forliksråd..? Hva kan jeg ta med? Altså nøkkelpunkter:

- holder ikke betalings avtaler

- vi har avtale om at han skal betale alle utlegg med bilen (dog ikke skriftlig)

- er hissig/aggressiv når jeg spør om betaling

- lyver om at han har betalt

- lyver generelt om mye, spesielt når jeg ønsker å møte ham om hvor vi evt kan møtes og hvor han befinner seg.

- ringer aldri, svarer aldri på melding, tar skjeldent tlf om det er mitt nr

- har hatt et foretak tidligere som gikk konkurs

- har den siste tiden hatt barnevern på besøk og blitt politianmeldt av sin egen kone

- har herpet bilen uten å gi meg beskjed

- har også vitner på oppførsel / betaling til meg.

Tapet på bilen kan jeg fort se for meg ble opp i mot 60 - 90 tusen.

Bilens verdi i dag er mellom 90 - 150. Lånet er på 170.

Årsavgift 3000

Bompenger 4000

Ny EU kontroll ca 6000

+ de 20 000 som han skylder nå.

Dette er bare et estimat på et mulig tap. Er det slik at jeg må tape pengene før jeg kan gå igjennom forliksråd å kreve erstatning?

Lenke til kommentar

Hvis navn bilen står i er ikke relevant, spørsmålet er hvem som eier den.

Hvordan mener du eierskap skal dokumenteres?
Vanligvis vil eierskap dokumenteres gjennom utskrift fra Motorvognregisteret, men dette er (i motsetning til grunnboken for fast eiendom) ikke et register med positiv troverdighet. En registerutskrift er i seg selv et bevis for at den registrerte også er eier, men det er lov å føre motbevis. Kreditorer er ofte interessert i å gjøre det, fordi det er ganske vanlig at skyldnere "setter bilen på kona" eller lignende. Da må man kunne vise til hvem som har ervervet tingen - hvem bidro med innsatsmidlene som førte til at bilen skiftet eier.

Som for eksempel: Hvem opptrådte overfor selger? Opptrådte vedkommende i eget navn eller i noen andres navn, og hvordan var i så fall avtaleforholdet mellom vedkommende og den andre? Hvem bidro med midler til kjøpet, og hvordan skjedde bidraget?

Jeg ga fullmakt til ham. Jeg var som sagt bortreist. Bilen står i mitt navn. Avtaleforholdet var at han skulle overta lånet etterhvert, 'men skulle dekke alle utgifter på bilen siden han lånte den av meg.

På grunn av jeg var noe naiv og i tillegg ble "lurt" ble ingen offsiell kontrakt skrevet i mellom oss. Men jeg har vitner på at avtalen var gjeldene.

Lenke til kommentar

Årsavgift 3000

Bompenger 4000

Ny EU kontroll ca 6000

Dette er bare et estimat på et mulig tap. Er det slik at jeg må tape pengene før jeg kan gå igjennom forliksråd å kreve erstatning?

Du har allerede tapt et anseelig beløp, og verre blir det om du drøyer. Du kommer aldri til å få noe penger, ialltall ikke med din metode: mas som fyren lett kan ignorere.

Du må få tak i bilen, selge den og sette fram et endelig krav om hva han skylder deg. Er du heldig, får du gjennomslag for det i retten. Men om du i realiteten vil få noe som helst, er en helt annen sak.

I sitatet over nevner du kommende utgifter: årsavgift, bompenger, EU-kontroll. Dette er utgifter som bare er aktuelle om du mot formodning skulle motta det beløpet han skylder deg. Du må kvitte deg med bilen fortere enn svint, og ikke forsette med å finansiere hans bilbruk. Ja, du går på et stygt tap, men heller det enn å tape enda mer i framtida. Det er dette som kalles å kaste gode penger etter dårlige. Det kan synes fristende, men er bare dumt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke få gjennomslag? Vi har en avtale som han bryter. Med tanke på hans bakgrunn er det vel også lett for rettsvesen å se at dette er en "luring"?

Disse utgiftene er jo aktuelle siden bilen står i mitt navn? Men det er jo ikke jeg som bruker den.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke få gjennomslag? Vi har en avtale som han bryter. Med tanke på hans bakgrunn er det vel også lett for rettsvesen å se at dette er en "luring"?

Disse utgiftene er jo aktuelle siden bilen står i mitt navn? Men det er jo ikke jeg som bruker den.

Retten tar ikke hensyn til om dette er en luring, den ser kun på bevisene. Har du bevis som holder, når du fram. Men om de holder, det vet du bedre enn jeg.

Ja, disse utgiftene vil du pådra deg om du forsetter å låne bort bilen din. Men det må du jo slutte med, det er poenget. Det ser ikke ut til at du ennå har fattet at du ikke vil få noe penger fra ham.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Årsavgift 3000

Bompenger 4000

Ny EU kontroll ca 6000

Vanlig verdinedgang er ikke et tap. Men i rettslig sammenheng har du lidt tapet når avtalen blir hevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke han levere bilen/nøkler til noen bekjente av deg? Si han må gjøre det senest på søndag. Etter det kan du politianmelde han, da bilen står i ditt navn - aka - tyveri. 

Grovt sagt, når du driter deg ut, lager ikke noe kontrakt, går med på en "shady" avtale med ein fyr som får ikke lån i banken og har vert konk. før.... så tar du ein stor sjanse. Det gikk ikke som du hadde håpet på. 
Du kan trøste deg, at det er berre penger det er snakk om. Du tjener det opp igjen. Så fikk du livserfaring med på kjøpet.

Du kan jo veie hvor mye har de 20-50k å si for deg. Hvor mye du må jobbe for å få de pengene. Og hvor stor sjansen at du får de. 
Om saken går til retten, så kommer advokatutgifter i tillegg. Om du ikke når frem, så må du betale saksomk. og kanskje hans advokat i tillegg. Så, er det verdt det? Opp til deg. Lykke til i alle fall!

Lenke til kommentar

I et forliksråd er det kun et gebyr som taper må dekke. Totalt vil det bli mer enn 20-25 k.

Bilens verdi kunne vært høyere, men den er herpet med, dermed lavere verdi. Alle ekstra kostnader med årsavgift vil jo påløpe meg uansett, når bilen blir solgt kommer også bompenger.

Om jeg politianmelder blir det en helt annen sak igjen, og vil gjøre ting verre tror jeg.

Er helt enig i at jeg har driti meg ut. Har også fått livserfaring. Men ut i fra det jeg har lest om forliksråd er jeg heller mer optimist. Men det vil være tidkrevende.

Selvom man ikke har noe skriftlig eller kontrakt så skylder han meg fortsatt penger. Men man må ha argumentasjon og bevis i bunn. Og det har jeg til en viss grad.

Om dere har andre råd, gjerne kom me dem, men jeg nekter å tape dette.

Lenke til kommentar

Kostnadene i forliksrådet kan utgjøre inntil 6k.

6k tar jeg lett, så lenge jeg slipper å tape potensielt 80.

Klart jeg nekter å tape. Kan ikke bare bretta ræva til å bøye seg fremover.

Det var aldri en shady business i mine øyne i starten, men som jeg skrev i starten av innlegget var jeg naiv. Vi hadde et godt samarbeid i begynnelsen, som han gradvis har gitt mer å mer f... i. Jeg har lært leksa, det er det ingen tvil om.

Men jeg kan ikke bare gi opp.

Lenke til kommentar

Du kan få dekket inntil ca 5k i utgifter til juridisk bistand som saksomkostninger. Det er imidlertid ikke mer enn to-tre timers advokathjelp. Innboforsikringer og bilforsikringer har som regel en rettshjelpsforsikring i seg, det samme har noen fagforeningsmedlemskap, og disse vil kunne dekke mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at der det intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett. Om han ikke har pengene så hjelper det lite at du har ett krav på penger fra han. Men dette vet du ikke før du har tatt de rette stegene så gjør som foreslått her først som sist, men vær samtidig forberedt på at du ikke nødvendigvis får penger selv om du har krav på det.

Så tapsbegrensning må være punkt 1.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...