Gå til innhold

VG3 Data og Elektronikk eller VG3 Telemontør

Baldoor

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går VG2 Data og Elektronikk og er usikker på om jeg bør gå dataelektroniker eller telekom montør i VG3. Har lest litt rundt, og funnet ut at:

Dataelektroniker er litt mer det jeg er interessert i, men at VG3 året på skole kan være dårlig. Bor i Oslo, så dette vil i såfall bli på  Kuben VGS. Har også lest at dataelektronikere ofte har veldig statiske arbeidsdager, og at utplasseringene i VG3 er kjedelige.

Telekom virker også interessant, men der er det vel mer kabeltrekking og patching. Har også lest at telemontører kan få jobb som dataelektronikere, og at man lærer "mer" i telekom. Hvis noen jobber med dette, er jeg veldig interessert i hvordan jobben er, muligheter for videre utdanning og hvordan jobbmarkedet er for telemontører.

Er veldig usikker på om jeg skal følge hjertet og gå dataelektroniker eller gå telekom, hvis det er mer fornuftig. Alle innspill er velkomne. Sorry hvis spørsmålet mitt er litt rotete :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Det er fullt mulig å gå ut i lære som dataelektroniker rett etter vg2. Jeg går vg2 nå, og har tenkt til å gå romteknologi eller ut i lære som data/produksjonselektroniker.

Hvis du går vg3 dataelektronikerfaget vil skolen få penger fra kommunen, og når du da søker læreplass etter vg3 vil bedriften ikke få de pengene i kompansering for å ha deg som lærling; altså det koster dem mer penger.

Prøv begge deler og søk deg inn på alt du kan, da kan du velge og vrake når tiden kommer. Noen bedrifter setter pris på at du har gått vg3, mens andre vil heller ha pengene og ta deg imot rett etter vg2. Men på vg3 datalektronikerfaget får du et tilbud om å hoppe over lærlingtida og ta fagprøven MENS du går på teknisk fagskole(Det er ihvertfall slik i vestfold)!

Så hvis du skal gå fagskolen, vil jeg anbefale å gå skole vg3, men om du bare vil jobbe som dataelektroniker bør du prøve å finne læreplass rett etter vg2.  :)

Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...