Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Til mit firma har vi fået lagt inn fiber fra Telenor. de har så monteret en Cisco catalyst 3560 24 ports. Jeg har dog en bredbåndsrouter Synology som jeg vil koble til siden der ikke er wifi i Telenors sin Cisco, og helst bruke routeren som router for hele netværket. Jeg ringte telenor og de sagde at jeg skulle tilkoble min wifi router i port 1 eller hvad jeg vill i Cisco. Men det blir da feil da wifi ruteren blir en slags subnet til Cisco. Jeg ser ikke nogen media converter fra telenor, da jeg så mener at man kan sette router til etter medie converten og innen switchen. Er der nogen der har erfaring med denne Cisco catalyst, og sette en router til som styre netværket. mvh Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Hvordan er det satt opp? Hvilken IP får du på routeren din hvis du putter den i slik de sier? Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 For å svare på dette må du si hva du har bestillt av Telenor. Det finnes ingen fasit på hvordan Telenor sin switch er satt opp. Det er en 3560, og den kan gjøre ruting også, som en ruter med masse porter. Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) den skal være satt opp som router med en masse porte. Dette er alt jeg fik fra telenor. Med fast ip selvfølgelig Har konfigureret første adresse i det tildelte nettet på LAN-interfacet på CE-ruteren: Deres IP-adresse: 62.*.*.* Default gateway: 62.*.*.* Nettmaske: 255.255.255.252 DNS-servere: 193.213.*.* og 130.67.*.*Så ser ikke ut som om den er satt i switch mode. Endret 9. februar 2017 av Storm Shadow Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Hva er da egentlig problemet? Plugg routeren din (WAN porten) til switchen og konfigurer den med IP infoen du har fått fra Telenor. Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) Hva er da egentlig problemet? Plugg routeren din (WAN porten) til switchen og konfigurer den med IP infoen du har fått fra Telenor. det er jo faktisk det jeg lurer på. Hvis jeg bare setter router til switchen foreksempel port 1 i switchen,da når jeg da setter opp routern , vil routern da ikke bli et subnet til switchen. Det er mottsat jeg vil ha, at switchen blir under routern og ikke omvent. Endret 9. februar 2017 av Storm Shadow Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Skjønner ikke helt hva du mener.. Du har 1 offentlig IP adresse, som leveres av switchen. Din router må konfigureres med denne, og vil så NAT'e den adressen til private IP adresser som enhetene din får, som kobles til routeren. Er ingen annen måte å gjøre dette på... Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Skjønner ikke helt hva du mener.. Du har 1 offentlig IP adresse, som leveres av switchen. Din router må konfigureres med denne, og vil så NAT'e den adressen til private IP adresser som enhetene din får, som kobles til routeren. Er ingen annen måte å gjøre dette på... ja det er helt omvent en det vi har idag, idag har vi fra broadnet,som også er statisk ip (fast ip) Broadnet fiber inn>>>media converter>>router>>switch>>og videre til lokale pc'er telenors er helt omvendt. Fiber inn>>switch>>>og videre til lokale pc'er Jeg må prøve at se hva der der sker når jeg plugger routern i port 1 ut (bilde) på switchen om se man finner den på netværket. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) Nei, det er helt likt. Telenor bruker switchen istedet for, da den også kan route. De bruker switchen som mediakonverter/router. Teit å bruke en 24 porters 3560 med 1 brukbart interface, som CPE, men det er altså det Telenor gjør her.. Endret 9. februar 2017 av ChrisCo 2 Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) okay da begynner jeg at skjønne oplægget. Jeg prøver i helgen, og gir en tilbakemelding. Tak så langt. redigeretHelt enig at det blir total overkill med kun et kabel jeg skal bruke ut. Vi har dog en 20 lokale pc som idag er koblet til enda en switch under routern idag. Kan være at jeg da kan flytte nogle fra den swich opp i ciscoen isteden, så jeg får brukt mere en et enkel utgang Endret 9. februar 2017 av Storm Shadow Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Kan være at jeg da kan flytte nogle fra den swich opp i ciscoen isteden, så jeg får brukt mere en et enkel utgang Nei, det kan du ikke, da Ciscoen høyst sannsynlig er satt opp til å kun fungere som konverter/CPE. IP adressen din ligger nok konfigurert på VLAN 1, som også alle portene er medlem av (default/native). Så du kan ikke bruke den switchen til noe annet. 2 Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Kan være at jeg da kan flytte nogle fra den swich opp i ciscoen isteden, så jeg får brukt mere en et enkel utgang Nei, det kan du ikke, da Ciscoen høyst sannsynlig er satt opp til å kun fungere som konverter/CPE. IP adressen din ligger nok konfigurert på VLAN 1, som også alle portene er medlem av (default/native). Så du kan ikke bruke den switchen til noe annet. Jeg skal gi en tilbake melding når jeg ihvertfall får routern satt til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Må da være en relativt dyr måte og bruke en slik switch som mediakonverter. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Må da være en relativt dyr måte og bruke en slik switch som mediakonverter. Antagelig - går ofte sånn hvis kunden ikke helt vet hva man trenger / bestiller. Selgere dytter på masse ekstra. Kan jo være de har et større subnet med offentlige adresser og kunden vil plugge fler enheter rett i WAN å få offentlig på fler servere / pcer og evt NAT på en av den for kontornett. Alt handler om hva kunden har behov for og bestilt - i dette tilfellet ser det ikke ut som kunden har klart å kommunisere overnfor telenor hva de har behov for. Kan og være Telenor har god avtale på 3560er og bruker det i stede for en 8xx serie CPE. Trenger jo neppe krypto og lignende på ren internett og ofte har media convertere en tendens til å feile etter kort tid - samt at de er sjeldent med mgmt på. Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) dette er min bestilling til Telenor Vi skal egnelig bare ha en fast ip adresse med standard delnettmaske 255.255.255.0 192.168.0.0 192.168.255 .255 ( 192.168/16 prefix) Alle våres pc, printer med mere på kontor bruker switch, som fordeler alle de interne lokale adresser. Så ber helt klart kun om en fast ip adresse, samt forteller vi selv har switch. Endret 10. februar 2017 av Storm Shadow Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Dere har jo fått 1 offentlig IP adresse, som dere ber om. Routeren deres deler ut private adresser til enhetene som ber om adresse (DHCP) Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 dette er min bestilling til Telenor Vi skal egnelig bare ha en fast ip adresse med standard delnettmaske 255.255.255.0 192.168.0.0 192.168.255 .255 ( 192.168/16 prefix) Alle våres pc, printer med mere på kontor bruker switch, som fordeler alle de interne lokale adresser. Så ber helt klart kun om en fast ip adresse, samt forteller vi selv har switch. Tja, den bestillingen kan tolkes på to måter. Du har bedt om å få et helt /24 subnet (når du ber om nettmaske 255.255.255.0) med faste ip-adresser. Dette er 256 ip-adresser - 254 du kan bruke på hosts. Du skriver en, og ikke én - det kan tolkes som at du vil ha et helt subnet. Jeg hadde nok tolket din bestilling som et helt /24 med faste ip-adresser. Det kan også forklare hvorfor du har fått en switch fra TN til å levere dette på. Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 nu prøvde jeg fredag at sette det hele over på Telenor sin Fiber, og resultatet var ikke særlig bra. Fik fat i en tekniker fra Telenor som fortalte jeg skulle bare sætte routeren i port 2 (rød ring). Satte der etter ny ip/gateway/dns servere inn i routeren. fra win cmd lokal pc for at være sikker på jeg fik reset pc også ipconfig /release ipconfig /renew Type ipconfig /flushdns uanset opførte nettet seg veldig rart fra alles pc'er hvis jeg gik foreksempel inn på vg.no fra en cachefri browser. så vil den ikke loade , så ved refresh 3-4 gange vil den så loade vg , men neste gang ikke. samme med ping fra cmd fra windows nogle gange virker den og nogle gange vil den sige unresolved host.Altså ikke finnes eller reachable. teknikern kunne ikke se at der skulle være problemer fra hans side.Men et eller andet må der være galt.Tænker den skal være i bridge isteden for? Kanskje jeg skal høre om de ikke bare kan sende en media konverter isteden for cisco'en.Vet ikke hva siger dere. til slutt måtte jeg sette linien over på våres gamle fiber linie isteden. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 12. februar 2017 Del Skrevet 12. februar 2017 Har du prøvd å koble PCen din direkte til switchen? Kan være noe feil med routeren din.. Lenke til kommentar
Storm Shadow Skrevet 12. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2017 (endret) Har du prøvd å koble PCen din direkte til switchen? Kan være noe feil med routeren din.. prøvde ikke det, men routern er helt ny(synology router), og funket bra med broadnet fiber både før og etter det ikke gik med telenors fiber. Endret 12. februar 2017 av Storm Shadow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå