Gå til innhold

Hvordan koble vifter til batterieliminator?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å koble noen pc vifter til en batterieliminator, men merker at jeg har litt mangel på kunnskap som jeg håpet dere kunne hjelpe meg med.

Batterieliminator: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator,-60-W/36-4401

Effekt: 60W
Max belastning: 4A 
Spenning: Variabel, men jeg setter den på 12V

Vifte®
https://www.komplett.no/product/825842/datautstyr/vifterkjoelingvannkjoeling/vifter/nzxt-fz20s-02-200mm-vifte#
Specs:
12V
Nominell strøm: 0.23 - 0.42 A

Så dukker spørsmålene opp. Jeg vil ha nok kunnskap til å vite hvor mange vifter jeg kan koble til denne. Jeg vet om URI regelen, PUI regelen, og at om jeg seriekobler skal jeg plusse sammen motstanden, og om jeg parallellkobler skal jeg plusse sammen motstanden, og dele resultatet på antall paralleller.


Spørsmål 1:
Hva betyr nominell strøm?

Spørsmål 2:
Hvis jeg kobler på én vifte, "vet" jeg at den trekker ~0.3A. Også vet jeg at spenningen er på 12V? eller er ikke lengre spenningen på 12V siden jeg har koblet på en vifte? U = R*I, men jeg vet jo ikke R før jeg regner ut U/I som jeg gjør i neste spørmål

Spørsmål 3:
Om jeg har på én vifte, vet jeg at 
motstanden i vifta er R = 12v/0.3 = 40Ω?

Spørsmål 4: hvis én vifte har 40Ω, og jeg seriekobler en til, er motstanden på 80Ω. Hvis jeg da vil finne ut hvor mye Ampere jeg bruker, gjør jeg slik: I = 12v/80Ω = 0,15A . Men dette kan da ikke stemme, for nå har jeg 2 vifter og bruker mindre Ampere, hvilket betyr mindre effekt, som må bety at volten er mye lavere, men jeg regnet jo ut amperen basert på at volten er 12, som ikke kan stemme siden jeg har en vifte der?

Dere skjønner sikkert at jeg gjør noe fundamentalt feil her, håper noen kan gi meg litt innsikt, og fortelle litt om hvordan de ville tenkt når de skulle regnet seg frem til hvor mange vifter jeg kan bruke =)

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nominell strøm er det motoren vil trekke under normale forhold. Det betyr at motoren kan trekke mer strøm hvis den belastes unormalt, f.eks ved at man fysisk blokkerer den fra å gå rundt.

 

Spenningen er fast på 12V. Det er det som er poenget med en slik regulator/batterieliminator.

 

De skal ikke seriekobles, de må kobles i parallell. Ellers får de jo ikke samme spenning.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha bekymret meg for å overbelaste eleminatoren. MEN, det står at vifta har 3-leder, det burde muligens bekymre deg litt. Ut fra 12V eliminatoren har du bare 2-ledere. Har ikke så mye peiling på motorer, men har skjønt at det finnes en del PC-vifter og småmotorer som er børsteløse og derfor krever puls-sekvenser i en gitt form for å kunne snurre rundt. Mulig du mangler en vifteregulator i mellom power og vifte?

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Hei og takk for god tilbakemelding! Etter å ha grublet gjennom svarene har jeg fått en bedre forståelse for strøm. (Tror jeg) La oss se om jeg har forstått det rett.

En batterieliminator vil hele tiden streve for å holde en spenning på 12V. Ampere på vifta, betyr hvor mye elektroner som klarer å strømme igjennom utifra et hviss trykk som i dette tilfellet er 12V. Poenget blir da å "strupe igjen" kretsen, slik at ikke for mye elektroner strømmer igjennom. Så lenge jeg holder meg under 4A er alt ok for batterieliminatoren. Er jeg på rett spor?

Hårek, du lærte meg at nominell strøm betyr at vifta kan trekke litt variert strøm utifra forholdene. Men om man holder den igjen, vil ikke vifta da ha mer motstand og trekke mindre strøm? Og hvis jeg blåser på vifta bakfra, så vil den trekke mer strøm?

Nytt spørsmål: Kan jeg i teorien gå opp i volt, for så å seriekoble vifter, eller parallel koble mange nok vifter? Hvordan skal jeg isåfall regne meg frem til dette?

Annet spørsmål: Av ren nysgjerrighet, lurer jeg på hvorfor en batterieliminator vil slite om motstanden i kretsen ikke er høy nok, hva er mekanikken/fysikken bak dette?
 

Og et spørsmål til: Hva er forskjellen på en batterieliminator og en strømforsyning, og et adapter, og en ballast? 

Og enda et spørsmål: Hvis jeg har en laptop eller noe som trenger en strømtilkobling, står det ofte A og V på inputen. Kan jeg da bruke hvilkensomhelst adapter så lenge volten er det samme, og A er høyere en angitt på devicen som skal ha strøm?


Vet det er mye spørsmål her, men jeg er veldig takknemlig for svarene :)
 

Lenke til kommentar

 

Nytt spørsmål: Kan jeg i teorien gå opp i volt, for så å seriekoble vifter, eller parallel koble mange nok vifter? Hvordan skal jeg isåfall regne meg frem til dette?

Legg fra deg ideen om å seriekoble viftene. Hvis hver vifte skal ha 12V, må du legge til 12V for hver vifte du legger til i kretsen.

 

Annet spørsmål: Av ren nysgjerrighet, lurer jeg på hvorfor en batterieliminator vil slite om motstanden i kretsen ikke er høy nok, hva er mekanikken/fysikken bak dette?

Kortslutning.

 

Og enda et spørsmål: Hvis jeg har en laptop eller noe som trenger en strømtilkobling, står det ofte A og V på inputen. Kan jeg da bruke hvilkensomhelst adapter så lenge volten er det samme, og A er høyere en angitt på devicen som skal ha strøm?

A må være høyere på strømforsyningen.

 

 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

... Men om man holder den igjen, vil ikke vifta da ha mer motstand og trekke mindre strøm? 

Nei. Dette har ikke med motstand å gjøre, Ohms lov kan ikke brukes til alt.

Dette er litt komplisert, men en motor som går rundt generer også en spenning. Dvs den er en dynamo. Denne spenningen har motsatt polaritet, og vil derfor begrense strømmen.

https://www.quora.com/Why-does-stalling-a-DC-motor-cause-more-current-to-flow-through-it

Hvis du blåser med lufstrømmen så blir belastningen mindre og den trekker mindre strøm (i teorien).

 

Angående seriekobling, så er det en god løsning når man kobler lamper og lysdioder. Men ikke motorer.

 

Batterieliminator er en strømforsyning med kabinett og plugger, klar for bruk. Og den bruken er definert som bruk til et apparat som også kan drives av batterier.

Adapter er, i denne sammenheng, akkurat det samme. 

En strømforsyning er som regel en komponent som må bygges inn i noe annet.

En ballast er en strømbegrenser til reaktiv last, f.eks lysrør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...