Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Maskinen vil ikke boote etter installasjon av nye komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har bygget meg ny pc, forutenom grafikkortet(6 mnd gammelt) og SSDen(2-3 år gammel) er alt nytt. 

Jeg ønsker å bruke SSDen for der har jeg allerede installert windows 7.

Når jeg nå prøver å starte maskinen kommer jeg til "Feilgjenoppretting for windows".

Kan da velge "Starte oppstartsreparasjosverktøyet" eller "Start windows på vanlig måte".

 

Velger jeg oppstartreparasjon går den videre til å laste, det kommer så opp feilmelding om at windows ikke klarer å fikse det selv, og slår seg så av, fryser eller får opp alternativer for gjenoppretting som ikke fungerer når jeg trykker "fullført".

 

Velger jeg å starte "windows på vanlig måte" kommer det "starter windows" og den logoen kommer så vidt frem, før maskinen "starter på nytt" hvor jeg da får valget av å gå inn i bios før en så er tilbake på "feiloppretting for windows" 

 

Er det noen som har noen ide om hva som er feil og hvordan jeg kan få rettet det?? Regner med at det er softwarefeil :s

 

Komponentene er: 

CPU Intel Core i5-7600K 3.8GHz Quad-Core Processor

Minne: Corsair Vengeance LED 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200 Memory

Hovedkort: MSI Z270I

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner jeg deg rett da du har hatt en gammel pc med den aktuelle SSD disken og Windows 7 installert, så har du bygd ny pc, og bare flyttet SSD disken over, og så forventer du at det skal fungere?

 

I noen tilfeller vil det fungere, men i andre tilfeller så blir forskjellen i hardwaren så stor, at Windows ikke greier å starte skikkelig.

 

Så det beste i ditt tilfelle er å ta backup av viktig data fra SSD disken og så gjøre en clean install av Windows 7 på den nye pcen.

 

Du kan også oppleve å få problemer med aktiveringen, om du f.eks har en Win7 OEM lisens. Men det kan også gå bra.

Lenke til kommentar

Hadde du hatt Linux hadde nok dette gått bra.

Men Windows er ganske retarded når det gjelder dette(og mye annet). Linux-kernelen håndeter stort sett alt av hardware by default.

Windows installerer derimot en del ting som den detekterer for din hardware ved installasjonstidspunktet

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Operativsystem som ikke utvikles på dugnad, må selvsagt installeres på nytt, når det flyttes over til ny hardware.

 

Du kan prøve med å kjører sysprep på den gamle maskinen, men jeg tviler det går...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det kan hende det går bra av og til, uansett vil jeg anbefale å laste ned (litt sent for TS) Drive Store Explorer, og kjøre den i sikker modus og de-installere alle drivere som IKKE er relevant til den nye hovedkort. Deretter må PC'en slåes av og OS disken flyttes over til det nye hovedkortet, noe jeg selv må gjøre i løpet av helgen pga bytte fra Asuis Rampage IV Black Edition til Asus X99 Deluxe II.

 

Jeg har selv brukt dette programmet for å fjerne gamle drivere i en laptop da jeg byttet fra Mountain (Clevo P370SM-A) til MSI GT80S.

 

Edit: Glemte å si at man bør helst vite hva man gjør hvis man vil bruke dette programmet, altså du må vite hvilke drivere som du bør fjerne og hvilke du ikke bør fjerne.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...