AnonymDiskusjon Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Jobber deltid og har delvis AAP. Har vært sykemeldt en periode fra deltidsstillingen. Ifølge NAV har jeg ikke sykepengerettigheter og derfor ikke skal ha lønn for den tiden jeg har vært syk. Arbeidsgiver krever del D for å kreve refusjon, noe som ender med avslag. Dette har skjedd også tidligere og skaper et hel...e for meg og påstår at jeg svindler dem! Har forklart dem reglene mange ganger, dialog med NAV har ikke ført til noen løsning. Dette begynner å bli slitsomt og oppfatter det som trakassering! Noen forslag til løsning nå som arbeidsgiver virkelig står fast på sitt og ikke vil rikke seg en millimeter, selv etter press fra NAV? Tillitsvalgt og verneombud kommer heller ingen vei. Burde ikke være vanskelig å beregne lønn for den tiden jeg faktisk er på jobb. Anonymous poster hash: d7094...940 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Utgangspunktet er at hvis du brukte opp sykepengerettighetene dine før du begynte på AAP tjener du ikke opp nye sykepengerettigheter mens du går på AAP. Du tjener imidlertid opp sykepengerettigheter i arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene av et sykefravær) dersom du kvalifiserer for en ny arbeidsgiverperiode. Hovedregelen for personer som går på graderte arbeidsavklaringspenger er derfor at de ikke får sykepenger hverken fra arbeidsgiver eller fra NAV mens de er sykemeldt, de får fulle arbeidsavklaringspenger i stedet. Hvis arbeidsgiver ikke vil ta dette inn over seg må arbeidsgiver kontakte profesjonell rådgivning. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Utgangspunktet er at hvis du brukte opp sykepengerettighetene dine før du begynte på AAP tjener du ikke opp nye sykepengerettigheter mens du går på AAP. Du tjener imidlertid opp sykepengerettigheter i arbeidsgiverperioden (de første 16 dagene av et sykefravær) dersom du kvalifiserer for en ny arbeidsgiverperiode. Hovedregelen for personer som går på graderte arbeidsavklaringspenger er derfor at de ikke får sykepenger hverken fra arbeidsgiver eller fra NAV mens de er sykemeldt, de får fulle arbeidsavklaringspenger i stedet. Hvis arbeidsgiver ikke vil ta dette inn over seg må arbeidsgiver kontakte profesjonell rådgivning. Problemet er at arbeidsgiver betaler ut full lønn selv om jeg er sykemeldt og forlanger det tilbake fra NAV. I praksis har jeg vært nødt til å tilbakebetale for mye utbetalt lønn. Nekter plent å bistå av noen og sier rett ut av saksbehandlere hos NAV farer med løgn, og mener jeg får utbetalt både fra dem og NAV!! Vurderer å kontakte advokat selv, men kan jeg da kreve utgiftene dekket? Var sykemeldt ett år før AAP. Hva skal til for at jeg kvalifiserer for en ny arbeidsgiverperiode? Anonymous poster hash: d7094...940 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Noen fagforeninger har gratis advokatbistand (12 timer). Er du med i en fagforening? Du nevnte tillitsvalgt, så du burde sjekke hva slags fordeler du har i fagforeningen din. Endret 10. februar 2017 av Bytex Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Fellestrekket for at man kan få advokatutgifter dekket av noen andre (enten etter regler om erstatning, fri rettshjelp, eller via innboforsikring) er at det finnes en tvist. Det vil si at han må kreve noe av deg. En anklage om at du svindler ham vil være en ærekrenkelse, og en ærekrenkelse vil kunne utløse erstatning for utgifter for å tilbakevise ærekrenkelsen etter skadeserstatningsloven § 3-6a. For å få ny arbeidsgiverperiode hos samme arbeidsgiver må du enten ha gått fullt ut tilbake i stillingen i 16 dager (altså jobbet i full stillingsbrøk etter arbeidsavtalen din) eller ha inngått en ny arbeidsavtale og fungert fullt ut i denne i 16 dager. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Har kontrakt på 50 prosent stilling med timebetalt lønn. Mellom sykemeldingene har det vært mange måneder uten fravær. Har arbeidsgiver på noen måte anledning til å frasi seg arbeidsgiverperioden gjennom arbeidsavtalen? Det ble i møte hos NAV avtalt at jeg skal få betalt for den tiden jeg faktisk er på jobb og AAP for eventuelt sykefravær. Anonymous poster hash: d7094...940 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Nei, arbeidsgiver kan ikke avtale seg bort fra arbeidsgiverperioden, jf. folketrygdloven § 1-2. Hvis du har kontrakt på 50 % stilling vil det utløses ny arbeidsgiverperiode etter at du har jobbet i hele 50 %-stillingen i 16 dager. Arbeidsgiver kan søke om - og få - refusjon av sykepenger også i arbeidsgiverperioden hvis du har kronisk høyt korttidsfravær, selv om du går på AAP. Dette kan NAV veilede arbeidsgiver om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå