ATWindsor Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Negativiteten kommer av naturlig årsaker i mine øyne, hvordan har dette gjort livet mitt som windows-bruker bedre? Svaret er, at det har det ikke, de tingene som har påvirket meg har på mange måter gjort det verre. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Generelt er de "stores" jeg bruker ikke optimale å søke i. Jeg er ikke imponert over Microsoft Store, men jeg er tilsvarende frustrert over Play Store og Amazon også. Google kan søk, så de har valgt selv på ett eller annet nivå at Play Store skal vise de tingene de vil vise fram, heller enn de tingene jeg ønsker se. Når det er sagt er ikke søket her på diskusjonsforumet brukbart heller, så man havner på google for å søke. Er man først der, ønsker jeg å kunne gå til selskapet som utvikler programvaren, og kjøpe derfra, typisk med Paypal. Men hadde Store kunne sortert bedre så hadde jeg kanskje foretrukket å bruke den, hvem vet... Ja, store er jo helt dust. Og spesielt mtp hvordan den behandler det faktumet at du sitter i norge. Men MS er jo generelt forbløffende amatørmessige på sånt, nettsidene deres er jo en katastrofe. AtW Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det store problemet med Microsoft for tiden er at det er umulig som utvikler å stole på dem. De ombestemmer seg hele tiden, kommer med stadig nye plattformer og løsninger, refokuserer, endrer og lager generelt kaos. Det er bare et par år siden mobil var det helt store for dem, og bare en kort tid før der igjen at de to ganger på få år kastet hele mobilplattformen sin, som de tilsynelatende har gjort på nytt nå (selv om de later som de fortsatt holder på). Hvem vet hva som er det aller aller viktigste for Microsoft om 12 måneder igjen, når programvaren som folk starter på nå skal ut på markedet. Det gjør valget som utvikler enkelt: Man satser på Web og Win32, to plattformer MS ikke roter til. Den ene fordi de ikke kan, den andre fordi det er der de tjener pengene sine. VBRun6.dll er fortsatt langt viktigere for kundene enn UWP. Det har ingenting å si hva Microsoft (eller andre selskaper) sier. Det eneste som teller er hva de gjør. Og Microsoft roter fælt uten å egentlig levere noe særlig nytt. 3 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Generelt er de "stores" jeg bruker ikke optimale å søke i. Jeg er ikke imponert over Microsoft Store, men jeg er tilsvarende frustrert over Play Store og Amazon også. Google kan søk, så de har valgt selv på ett eller annet nivå at Play Store skal vise de tingene de vil vise fram, heller enn de tingene jeg ønsker se. Når det er sagt er ikke søket her på diskusjonsforumet brukbart heller, så man havner på google for å søke. Er man først der, ønsker jeg å kunne gå til selskapet som utvikler programvaren, og kjøpe derfra, typisk med Paypal. Men hadde Store kunne sortert bedre så hadde jeg kanskje foretrukket å bruke den, hvem vet... Jeg er enig at at appstorene fint kunne blitt videreutviklet, selv om de også har gjort litt i det siste. Men med W10 kan du velge å gjøre begge deler. Går du rett til utvikler kan du laste ned Win32 versjonen, eller klikke på MS Store linken han også kan ha. Om han har både Win32 og UWP versjoner av appen. Eventuelt tar du den ene av de to han har. Om betalingen går gjennom MS Store eller PayPal betyr ikke så mye for min del. Men slike søk i Google er mest relevante når du allerede leter etter et produkt du vet navnet på. Og da kan du også google rett inn i MS Store. Søker du på Microsoft Store Speedtest og klikker på linken kommer du rett inn på Webversjonen av MS Store, og da fyres også Store lokalt på maskinen slik at du bare behøver å klikke på installasjonknappen. Jeg synes MS Store fungerer greit, og jeg kunne gladlig tenke meg flere UWP applikasjoner til W10. Spesielt siden jeg har både W10 desktop, laptop, surface og Lumia 950XL enheter. Det er vell så naturlig å ha en app på min Surface som på en iPad. Så kan man såklart diskutere styrker og svakheter med Win32 og UWP, men jeg ser ikke at det er helt relevant da utvikler selv kan velge hva som er mest naturlig for ham. For mange, spesielt små utviklere, kan UWP og MS Store lett være det beste valget. Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Så fordelen for oss brukere er å måtte forholde seg til den litt halvubrukelige windows-storen? Min entusiasme er i beste fall moderat. AtW Har bare lasta ned 1 ting fra microsoft sin appstore, og det var i 8.0 for å laste ned 8.1... 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 I Store, enten det er Play-/App- eller bare Store, forventer jeg langt bedre funksjonalitet enn noen av dem har nå. Man burde kunne sortere på antall nedlastinger, på antall kommentarer, på snittkarakter, på datoer. Man burde kunne se kommentarer som ikke bare er fra det norske markedet. Man burde kunne filtrere på pris eller lisens. Man burde ha langt bedre kategoriseringer der man kan inkludere treff fra underkategorier, man burde kunne søke på stikkord og man burde definere at ord eller fraser må være med i treffet. Søk på produktnavn burde gi produktet, og ikke bedre betalende alternativer. Jeg får ikke sortert søkene i Google heller, men derfra finner jeg mange sider som kan sortere på rangering, på brukertilbakemeldinger, og på alleverdens kategoriseringer som man kan tenke seg. Jeg finner alle verdens nettbutikker, der f.eks. Amazon, NewEgg, og selv Ebay, viser hvordan man kan ha adskillig bedre søk og filter-muligheter. Alt dette er åpenbar funksjonalitet, og siden det bare er en produktdatabase, ville det vært raskt og enkelt for dem. Og hadde det vært reell konkurranse mellom app-butikker - som for alle andre typer nettbutikker - så ville noen ha levert butikker som dette. Men de vil ikke. Fordi de forbeholder seg retten til å manipulere nedlastinger etter deres ønsker og behov, ikke mine. Og de spikrer oss fast i deres butikker, én butikk for hver plattform, og det er ikke en god en. Et lukket økosystem, et lukket økonomisystem. Hadde OS-produsentene tenkt like kjipt før som de gjør nå, så hadde man ikke engang fått handlet andre varer utenfor deres app stores. De ville jo ikke tillatt andre nettbutikker om de kunne stoppe det. Cortana lar meg ikke få spille av CD-samlinga som jeg har rippa til en nettverksdisk, og det er per nå standard kundeoppførsel, ikke et unntak. Hvis jeg ikke kjøper nye tjenester skal jeg ikke engang få bruke det jeg har kjøpt før. Og dette er hvorfor den gamle Microsoft-plattformen er så mye mer tiltalende enn den nye. Der kan jeg søke opp programvare der jeg vil, bruke tjenester som sorterer informasjon som jeg vil, hente det ned der jeg vil, velge mellom forskjellige måter å kjøpe og betale, og hele greia. Microsoft tenkte på å levere et OS som man kunne drive på oppå, ikke et fengsel man kan drive på inni. UWP er greit som en praktisk plattform, men å styre alt gjennom Microsofts eller Apples eller Googles butikk uten mulighet til å bruke andre butikker, det liker jeg svært dårlig. Det er min enhet, jeg har betalt for den, la meg velge hvem jeg kjøper innhold til den fra. La det være mulig å bytte, så skal jeg akseptere det. Men først - gjør butikkene bedre. Hvis det hadde vært reell konkurranse mellom butikkløsninger, hadde ingen akseptert de greiene vi får nå. </rant> Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Så flaks antallet windows mobile devicer i praksis er null da AtW Null? Nei, jeg og min kone har 4 stk. til sammen. Så 0 er det ikke. og hvor mange mye penger har dere brukt på apper? Lenke til kommentar
VABZJDTR Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det store problemet med Microsoft for tiden er at det er umulig som utvikler å stole på dem. De ombestemmer seg hele tiden, kommer med stadig nye plattformer og løsninger, refokuserer, endrer og lager generelt kaos. Det er bare et par år siden mobil var det helt store for dem, og bare en kort tid før der igjen at de to ganger på få år kastet hele mobilplattformen sin, som de tilsynelatende har gjort på nytt nå (selv om de later som de fortsatt holder på). Hvem vet hva som er det aller aller viktigste for Microsoft om 12 måneder igjen, når programvaren som folk starter på nå skal ut på markedet. Det gjør valget som utvikler enkelt: Man satser på Web og Win32, to plattformer MS ikke roter til. Den ene fordi de ikke kan, den andre fordi det er der de tjener pengene sine. VBRun6.dll er fortsatt langt viktigere for kundene enn UWP. Det har ingenting å si hva Microsoft (eller andre selskaper) sier. Det eneste som teller er hva de gjør. Og Microsoft roter fælt uten å egentlig levere noe særlig nytt. Godt sagt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå