Gå til innhold

Valg av org.form - Hva innebærer DA?


Anbefalte innlegg

 

Vi har en minifestival (musikk) og vi ønsker nå og etablere oss med org.nummer. Vi er 2 stk. og tenker på DA. Hvordan fungerer DA ift AS, slik jeg forstår det så er DA det samme som en AS ordning med 50% eierskap hver fordelt på 2 stk, bare at kravet om EK frafaller. En slags ENK med 2 pers? Kan det stemme?

 

Er det kostnader forbundet med etablering av DA?

 

Hvordan er det forresten med krav til regnskapsføring, hvis dette er non profit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen i ansvarlige selskaper (ANS) er at alle deltakerne er ubegrenset personlig og solidarisk ansvarlige for selskapets gjeld. I et DA modifiseres dette slik at alle deltakerne er personlig ansvarlige for selskapets gjeld begrenset til deres andel.

 

Har man to eiere i et ANS er begge ansvarlig for 100 %. Har man to eiere i et DA, og begge eier likt, er begge ansvarlig for 50 %.

 

I et AS skytes det inn 30 000 kr (aksjekapital). Ingen er ansvarlig ut over det beløpet.

 

Et næringsdrivende ansvarlig selskap er registreringspliktig etter foretaksregisterloven, og for disse selskapene koster det like mye å etablere seg som for et aksjeselskap. Ansvarlige selskaper er som hovedregel kun bokføringspliktige, ikke regnskapspliktige.

Lenke til kommentar

Hovedregelen i ansvarlige selskaper (ANS) er at alle deltakerne er ubegrenset personlig og solidarisk ansvarlige for selskapets gjeld. I et DA modifiseres dette slik at alle deltakerne er personlig ansvarlige for selskapets gjeld begrenset til deres andel.

 

Har man to eiere i et ANS er begge ansvarlig for 100 %. Har man to eiere i et DA, og begge eier likt, er begge ansvarlig for 50 %.

 

I et AS skytes det inn 30 000 kr (aksjekapital). Ingen er ansvarlig ut over det beløpet.

 

Et næringsdrivende ansvarlig selskap er registreringspliktig etter foretaksregisterloven, og for disse selskapene koster det like mye å etablere seg som for et aksjeselskap. Ansvarlige selskaper er som hovedregel kun bokføringspliktige, ikke regnskapspliktige.

 

Koster det det samme, å registrere et DA som et AS, dvs 30.000,- i innskutt kapital? Og har man de samme pliktene ift innlevering, rapportering, omsetningsoppgaver osv. i et DA kontra et AS? 

 

Er det andre org.former som kan egne seg bedre for en festival med 2 eiere, der vi ikke tar ut utbytte? 

Lenke til kommentar

30 000,- kr i innskutt kapital er ikke en kostnad. Det er en verdi som må overføres til aksjeselskapet og som fås igjen i form av aksjer. Men nei, det "koster" ikke det å opprette et DA.

 

Innleverings-, rapporterings- og andre plikter følger som regel av hva man gjør, ikke i hvilken form man gjør det.

 

Hva slags organisasjonsform som lønner seg kommer an på ting som størrelse, potensielt erstatnings- og gjeldsansvar, forsikringsmuligheter, hvor mange som står bak, om man i det hele tatt skal ha eiere, flere forskjellige momenter som kan forsvare alt fra forening til aksjeselskap.

Lenke til kommentar

30 000,- kr i innskutt kapital er ikke en kostnad. Det er en verdi som må overføres til aksjeselskapet og som fås igjen i form av aksjer. Men nei, det "koster" ikke det å opprette et DA.

 

Innleverings-, rapporterings- og andre plikter følger som regel av hva man gjør, ikke i hvilken form man gjør det.

 

Hva slags organisasjonsform som lønner seg kommer an på ting som størrelse, potensielt erstatnings- og gjeldsansvar, forsikringsmuligheter, hvor mange som står bak, om man i det hele tatt skal ha eiere, flere forskjellige momenter som kan forsvare alt fra forening til aksjeselskap.

 

Vedr. regnskapsmessige "plikter" så tenkte jeg primert på forskjell på ENK og AS ift innlevering, rapportering. Grunnen er at av tidligere erfaringer så har jeg erfart at AS er dyrt å drive mtp. at jeg var nødt å ha regnskapsfører involvert ift enkelte ting, enda jeg hadde ganske enkel drift med kjøp/salg (ingen gjeld, nedskriving på annleggsmaskiner etc). Mens på ENK så leverer man jo bare næringsoppgave, noe man (hvertall jeg) gjør helt selv..

 

Grunnen til at jeg spør er at siden dette er non-profit så kan vi ikke ta oss "råd" til å leie inn regnskapsfører hvis det måtte til, dog er det ganske enkel drift. Vi har et excel doc der vi fortløpende putter inn alle tallene på kostnadsiden (veldig enkelt alle kostnader forbundet med festivalen, være seg transport/reise, overnatting fort artister, innleie av lyd/lys utstyr, markedsmateriell etc). Inntektsiden består av billettinntekter. Så hvordan blir det da med rapportering, omsetningsrapporter osv. siden dette er et "prosjekt" og ikke "daglig drift" ..hvis du skjønner? 

 

Ps: Har fått både offentlig og privat (fond) støtte for dette prosjektet. Blir det reg. som inntekt på lik linje med billettinntekter (ift momsgrensen på 50.000,-)?

Lenke til kommentar

Å opprette et AS er en svært billig forsikring for å slippe "ubegrenset personlig ansvar for selskapets gjeld".

 

Tenkt scenario: Noen får en lyskaster i hodet under festivalen. Selskapet blir dømt til å betale 1 million i erstatning.

 

Alternativ AS: Selskapet er en egen juridisk person og blir slått konkurs. Dere taper aksjekapitalen på 30 000 kroner.

 

Alternativ DA/ANS/ENK: Det er intet skille mellom dere personlig og selskapet. Dere sitter personlig igjen med en gjeld på 1 million.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Å opprette et AS er en svært billig forsikring for å slippe "ubegrenset personlig ansvar for selskapets gjeld".

 

Tenkt scenario: Noen får en lyskaster i hodet under festivalen. Selskapet blir dømt til å betale 1 million i erstatning.

 

Alternativ AS: Selskapet er en egen juridisk person og blir slått konkurs. Dere taper aksjekapitalen på 30 000 kroner.

 

Alternativ DA/ANS/ENK: Det er intet skille mellom dere personlig og selskapet. Dere sitter personlig igjen med en gjeld på 1 million.

Nå er det slik at styreleder i selskapet allikevel kan bli holdt personlig ansvarlig i uaktsomme eller forsettelige tilfeller. AS er ikke et frikort til å gjøre hva man vil.

 

En driftsforsikring som dekker slike skader du nevner burde man ha uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis dette skal være non profit bør det være mulig å gjøre det ansvarsfritt gjennom en forening. Et AS gir dere bedre muligheter til å styre organisasjonen, låne penger mv over tid. DA er risikabelt, og en dårlig idé om man skal ha nevneverdig omsetning men ikke gå med overskudd.

 

Hvordan er kravene ift innrapportering i forening og hvorfor er DA en dårlig ide?

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å lese litt her: https://www.brreg.no/lag-og-foreninger/registrere-lag-eller-forening/

og her: https://www.dnb.no/bedrift/tema/foreninger-og-lag.html

 

Magefølelsen min sier at det er mye bedre å drive dette som forening enn som ENK eller DA. DA-formen er ment brukt for næringsvirksomhet. Hvis du ikke faktisk skal tjene penger på virksomheten, gir en forening deg alle fordelene med AS og ingen av ulempene. Bare sørg for å bruke litt tid på å skrive vedtektene.

Lenke til kommentar

 

Å opprette et AS er en svært billig forsikring for å slippe "ubegrenset personlig ansvar for selskapets gjeld".

 

Tenkt scenario: Noen får en lyskaster i hodet under festivalen. Selskapet blir dømt til å betale 1 million i erstatning.

 

Alternativ AS: Selskapet er en egen juridisk person og blir slått konkurs. Dere taper aksjekapitalen på 30 000 kroner.

 

Alternativ DA/ANS/ENK: Det er intet skille mellom dere personlig og selskapet. Dere sitter personlig igjen med en gjeld på 1 million.

Nå er det slik at styreleder i selskapet allikevel kan bli holdt personlig ansvarlig i uaktsomme eller forsettelige tilfeller. AS er ikke et frikort til å gjøre hva man vil.

 

En driftsforsikring som dekker slike skader du nevner burde man ha uansett.

 

 

Helt enig med begge dine punkter.

 

Hovedpoenget med eksempelet mitt var å forsøke å bevisstgjøre trådstarter over den økonomiske risikoen man løper med ett DA/ANS/ENK, samt eksemplifisere hva et "ubegrenset personlig ansvar" faktisk kan resultere i.

 

En økonomisk risiko jeg føler at trådstarter sterkt undervurder gitt at han bekymrer seg for å måtte båndlegge 30 000 kroner delt på 2 i aksjekapital, og utgifter til forretningsfører. Og fortsetter etter våre innlegg å spørre "hvorfor er DA en dårlig ide?"

 

"Ubegrenset" antall kroner er uendelig mye mer enn 30 000 kroner.

Ubetinget personlig ansvar er uendelig mye mer risikofylt enn en mulighet for personlig ansvar ved uaktsomme eller forsettelige tilfeller.

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen min å starte en diskusjon om erstatningsrett, jeg ønsket kun å la en uventet høy kostnad ramle ned fra himmelen, så la meg justere eksempel mitt til en virkelig hendelse:

Tenkt scenario: Festivalen leier inn et kjent og populært norsk band. Det går over alt forventning med langt flere tilskuere enn beregnet, og man ender tilsynelatende opp med ett greit overskudd. Men noen har glemt å lese alle detaljene i kontrakten og vedleggene man signerte med bandet, og det dukker i etterkant opp en ekstraregning på 863 450 kroner.

Alternativ AS: Selskapet er en egen juridisk person og blir slått konkurs. Dere taper aksjekapitalen på 30 000 kroner.

Alternativ DA/ANS/ENK: Det er intet skille mellom dere personlig og selskapet. Dere sitter personlig igjen med en gjeld på 863 450 kroner

Endret av what_no2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette med risikovurdering og begrenset vs ubegrenset ansvar er ikke et tema eller noe vi trenger å snakke mer om i denne tråden, jeg er klar over hva de forskjellige org.formene innebærer ift akkurat dette. Dette vil ikke bli noe AS uansett, og det har ingenting med mangel på egenkapital å gjøre. Det det er snakk om er å finne den org.formen som innebærer minst mulig krav til innrapportering (omsetningsrapporter, årsregnskap og generelt ting som er kostbart ift innleie av forretningsfører). 

 

Så vi kan gjerne omformulere tråd tema til hva forskjellene er på de ulike org.formene hva gjelder dette med krav til forretningsføring. Dette føler jeg forøvrig er svært lite opplyst om på nett, her er en grei oversikt men lite om akkurat dette med krav til onnrapportering/forretningsføring: http://prntscr.com/e85znh

 

Litt om konseptet vårt: En musikk-mini-festival over 2 dager som vi arrangerer i en liten by i Nord Norge. Vi er økonomisk støttet både av lokale bank fond samt kommunal støtteordning. Vi har også søkt støtte til kulturrådet og fylkeskommunens arrangør støtte ordning, men ikke fått svar fra 2 sistnevnte enda. De eneste inntektene vi har (sett bort fra tilskudd) er billettinntekter. Det er naturlig nok noe som er veldig uforutsigbart når det kommer til konsert (man vet aldri hvor mange som kommer), men vi antar det vil bli alt fra 10K til max 40K (utsolgt). Med noen av støtteordningene er det et forbehold om at vi ikke kan ta ut gevinst, noe vi heller ikke har intensjoner om (dette gjør vi frivillig for å skape noe i tråd med vår interesse for denne musikken). Evt overskudd blir værende på prosjekt konto og overført til fremtidig konsert arr. 

Lenke til kommentar

Det må avholdes et stiftelsesmøte, og på dette stiftelsesmøtet må det bli enighet mellom de fremmøtte at de ønsker medlemskap i foreningen, og hvilke forpliktelser medlemskapet fører med seg, jf. Woxholth: Foreningsrett s. 152. Som et minimum må det bli enighet mellom minst to personer av de fremmøtte hva som skal være vilkårene for å bli medlem i foreningen, jf. Woxholth s. 53.

 

Det er vanlig at det utformes et stiftelsesdokument, vedtekter med formål, og at det foretas et første valg av styre. Hvis foreningen skal disponere over større midler er det vanlig at det velges en revisor (som ikke nødvendigvis trenger å være registrert/statsautorisert, poenget er at det velges en person som skal gjennomgå regnskapet og gi en uttalelse om dette til foreningens årsmøte). Styret står så for innkreving av medlemskontingenter mv. videre, og leder foreningen i tråd med vedtektene.

 

En forening (i motsetning til et ANS/DA) må i regelen være åpen for innmelding (men man kan stille vilkår for innmelding), og medlemmene må være avskåret fra å kunne beslutte å dele ut av foreningens midler til seg selv (foreningen må være selveiende).

 

Foreninger som ikke har overskudd som formål vil som regel ikke være skattepliktige, og dermed heller ikke regnskaps- eller bokføringspliktige. Foreninger innen kulturområdet vil kunne bli merverdiavgiftspliktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...