Baardsen Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Så vil jeg gjerne oppdatere den til win 10. Maskinen er nå full av virus og trojanere og gudene vet hva pga unger har brukt den på nett uten antivirus. Hvordan burde man gå frem? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Har du fortsatt Produktnøkkelen for Windows 7? (="Lisenskoden", etc. Står kanskje på undersiden av PC'en.) I så fall kan du slette alt som ligger på disken nå, installere Windows 10, og oppgi produktnøkkelen til Windows 7 under installasjonen. Windows 10 installerer du fra en minnepinne du har preparert ved hjelp av Media Creation Tool. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Trodde det var slutt på gratis oppgradering fra fjord sommer? Med mindre maskinen har vært aktivert med windows 10 før det ble avsluttet. Man jo prøve men størst sansynlig må man oppgradere eller får man beskjed at lisensnøkkelen ikke er gyldig. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Trodde det var slutt på gratis oppgradering fra fjord sommer?... Funker fint å oppgradere gratis fortsatt. Av en eller annen grunn har ikke Microsoft stoppet denne muligheten. Trolig fordi Win10 andelen ikke er så høy som de ønsker. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Har du fortsatt Produktnøkkelen for Windows 7? (="Lisenskoden", etc. Står kanskje på undersiden av PC'en.) I så fall kan du slette alt som ligger på disken nå, installere Windows 10, og oppgi produktnøkkelen til Windows 7 under installasjonen. Windows 10 installerer du fra en minnepinne du har preparert ved hjelp av Media Creation Tool. Ja klistrelappen er under maskinen ja :-) Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) Trodde det var slutt på gratis oppgradering fra fjord sommer? ... Funker fint å oppgradere gratis fortsatt. Av en eller annen grunn har ikke Microsoft stoppet denne muligheten. Trolig fordi Win10 andelen ikke er så høy som de ønsker. Veldig bra! Da får jeg forsøke å laste ned og oppgi nøkkelen som er på maskinen og krysse fingrene for at Microsoft fremdeles spanderer på oppgraderingen :-) Endret 9. februar 2017 av Baardsen Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Men jeg tenker på virus og sånt som nå ligger der. Burde en formatere hd før en installerer? Jeg er ikke så flink og har begrensede kunnskaper innen installering. Skal en innstallere så må jo win være oppe å går. En må ha nettforbindelse osv. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Du trenger ikke internett for å installere Windows. Men du har rett ang en clean install om du mistenker virus. Har du backup av filene så er det jo bare å formatere i vei. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2017 Det er bl.a et virus som heter Snap.do på maskinen. Dette er visst utrolig vanskelig å bli kvitt siden det legger seg i rota i Windows og jeg tviler på en blir kvitt det ved bare å installere en nyere windows. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hva med å prøve å fjerne viruset først? http://www.lavasoft.com/mylavasoft/company/blog/how-to-remove-snapdo-browser-hijacker Har du f.eks prøvd Malwarebytes, er gratis og fjerner mye av slikt som du ev. har: https://www.malwarebytes.com/ Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Det er bl.a et virus som heter Snap.do på maskinen. Dette er visst utrolig vanskelig å bli kvitt siden det legger seg i rota i Windows og jeg tviler på en blir kvitt det ved bare å installere en nyere windows. Du må fjerne alt som ligger på harddisken før du installerer Windows 10. Det beste er nesten å ta ut den gamle disken og sette inn en ny - eller enda bedre: sette inn en SSD. Da er PC'en fullstendig fri fra virus og alt annet, og du kan installere Windows 10 ved å starte opp (=boote) fra en USB minnepinne. Hvis du ikke vil bytte ut disken, så må du bruke et eller annet for å slette diskens innhold før du installerer Windows 10. Det tar det litt for lang tid å forklare her og nå, men du kan bruke den nevnte USB-minnepinnen til det også. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Det er bl.a et virus som heter Snap.do på maskinen. Dette er visst utrolig vanskelig å bli kvitt siden det legger seg i rota i Windows og jeg tviler på en blir kvitt det ved bare å installere en nyere windows. Du må fjerne alt som ligger på harddisken før du installerer Windows 10. Det beste er nesten å ta ut den gamle disken og sette inn en ny - eller enda bedre: sette inn en SSD. Da er PC'en fullstendig fri fra virus og alt annet, og du kan installere Windows 10 ved å starte opp (=boote) fra en USB minnepinne. Hvis du ikke vil bytte ut disken, så må du bruke et eller annet for å slette diskens innhold før du installerer Windows 10. Det tar det litt for lang tid å forklare her og nå, men du kan bruke den nevnte USB-minnepinnen til det også. Takk for svar. Det er nok det som er løsningen ja. Ny SSD disk og en clean installasjon av win 10. Takk for svar :-) Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 11. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2017 Hva med å prøve å fjerne viruset først? http://www.lavasoft.com/mylavasoft/company/blog/how-to-remove-snapdo-browser-hijacker Har du f.eks prøvd Malwarebytes, er gratis og fjerner mye av slikt som du ev. har: https://www.malwarebytes.com/ Skal prøve den :-) Det som er spesielt med Snap.do er visstnok at det slettes tilsynelatende men genererer nye filer igjen når en starter pc'en. Ettersom jeg husker, lenge siden jeg prøvde å lese om dette. Mange programmer som sviver på denne maskinen hvert fall, kan se det på både prosessor og nettbruk i Systemovervåking( eller hva det heter). Lenke til kommentar
myhken Skrevet 11. februar 2017 Del Skrevet 11. februar 2017 Det som er spesielt med Snap.do er visstnok at det slettes tilsynelatende men genererer nye filer igjen når en starter pc'en. Og gode virusprogram fikser dette. Det er ikke noe spesielt med akkurat dette "viruset", slik opererer jo de fleste i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå