Gå til innhold

BitLocker og TPM.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kryptere C disken min, men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe TPM chip først.

Jeg har ikke forstått helt hvordan det fungerer, og hva evt fordelene er, over og bare ha passord?

Så hvis noen kan forklare meg hvordan TPM øker sikkerheten på systemet, hadde jeg satt pris på det! :)

EDIT: Ble så jeg prøvde og kryptere system disken, uten TPM.

Men etter jeg har valgt passordet jeg ønsker, og får beskjed om og starte pcn på nytt, så får jeg beskjed om at passordet er feil, og jeg må avbryte, uten at disken blir kryptert.

Det har ikke vært noe problem med de to andre diskene jeg har kryptert.

En av de driver og krypterer seg nå, kan det være at det ikke går og kryptere to disker samtidig?

Haar googlet en del nå, uten og finne noen med samme problem :S

Endret av Kennet_H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.laptopmag.com/articles/tpm-chip-faq

Så hvis noen kan forklare meg hvordan TPM øker sikkerheten på systemet, hadde jeg satt pris på det!

Å ha sterke passord er vel så viktig hos private brukere

Men etter jeg har valgt passordet jeg ønsker, og får beskjed om og starte pcn på nytt, så får jeg beskjed om at passordet er feil, og jeg må avbryte, uten at disken blir kryptert.

Du kan trykke på INSERT knappen for å vise passordet du skriver. Bitlocker kan noen ganger bytte om til engelsk tastatur når du må skrive inn passordet under oppstarten. Så om du bruker spesialtegn, æøå eller lignende kan feilen ligge der.

En av de driver og krypterer seg nå, kan det være at det ikke går og kryptere to disker samtidig?

Så du krypterer en disk, samtidig som du begynner krypteringen på OS disken og gjør en reboot? Om ja, hva driver du egentlig med? Vet du hva du holder på med i det hele tatt?

Håper virkelig du har backup i orden, for plutselig har du mistet en masse viktig data.

Man bør ha en plan med kryptering. Hvorfor kryptere f.eks? Hvem beskytter du dataene for? Er det en bærbar pc, ja da er kryptering helt greit. Det gjør jeg på alle mine.

På en stasjonær...ikke så mye. Jeg har noen datadisker på serverene mine som er kryptert, men utover det er det jo lite poeng å kryptere. Og er det for å beskytte data mot myndigheter osv, er vel ikke akkurat Bitlocker det jeg ville anbefalt.

Lenke til kommentar

Takk for linken.

Jeg har særnorske tegn i passordet ja. Hvis problemet er at Windows bytter til engelsk tastatur under oppstart, må jeg bare bytte passord da? Eller er det en måte og få byttet tilbake til Norsk?

Etter det jeg har lest skal det ikke være noe problem og skru av pcn, men BitLocker krypterer en disk, den bare stopper der den dreiv, og fortsetter når du starter den.

Mener du det er et problem, og kryptere flere disker samtidig?

Har ikke noe særlig peiling på det her nei.

Lenke til kommentar

Windows-tast+mellomrom bytter tastespråk. På login har du språkmeny nede til høyre

Ikke i Bitlocker oppstart skjermen...

Jeg har særnorske tegn i passordet ja. Hvis problemet er at Windows bytter til engelsk tastatur under oppstart, må jeg bare bytte passord da? Eller er det en måte og få byttet tilbake til Norsk?

Sjekk med INSERT knappen for å se hva det faktisk er du skriver, æøå er jo ikke så lett å få frem på engelsk tastatur, mens speisialtegn finnes jo stort sett, bare med andre tastekombinasjoner.

Etter det jeg har lest skal det ikke være noe problem og skru av pcn, men BitLocker krypterer en disk, den bare stopper der den dreiv, og fortsetter når du starter den.

Greit at det er en mulighet, men er ikke mye smart å gjøre det. Ting kan fort gå galt da.

Mener du det er et problem, og kryptere flere disker samtidig?

Vanlig praksis er å kryptere en og en disk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

BitLocker bruker tastaturoppsettet for amerikansk engelsk (EN-US) på skjermbildet hvor du må skrive inn passordet under oppstarten. Det er rart Microsoft har gjort det slik men de har sikkert sine grunner. Bytt til et passord som bruker ikke bruker norske særtegn. Har du spesialtegn bør du på forhånd ha satt deg inn i hvordan du får brukt disse på amerikansk tastaturoppsett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...