Gå til innhold

Eksterne harddisker billigere enn interne er galskap!

nor50

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg logikken i at en harddisk i en ekstern boks, med stømforsyning og kabler, er billigere enn samme disken i løs vekt? Dette må jo være stikk i mot all fornuft! Jeg vet ikke hvor mange eksterne disker jeg har kjøpt billigere enn løse disker, for så å åpne de for å plukke ut disken!

Endret av nor50
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vel med tilbud og etterspørsel å gjøre. Produsentene av disse eksterne diskene kjøper nok inn diskene til en nokså god pris. Så til og med de hiver på ekstra hardware, er prisen totalt lavere enn for de som kjøper inn diskene i "mindre" kvantum.

Så er det selvsagt selskaper som både lager interne disker og eksterne, og der går det vel på at behovet for eksterne disker er mindre enn med interne, så prisen blir lavere på de eksterne. F.eks et firma som trenger 500 disker til et SAN/NAS etc, kjøper jo ikke 500 eksterne disker og bruker tid på å ta dem i fra hverandre.

Og helt ærlig så gjør vel de færreste det. Kunne aldri falt meg inn å sitte å knote med å åpne en slik ekstern disk for å få det til å bli en intern disk. Og man ødelegger jo grantien/reklamasjonsretten på dette, for du har jo ikke kjøpt en intern disk, du har kjøpt en ekstern disk. Og den er det jo ikke meningen du skal skru opp selv.

Så vet ikke hvor lønnsomt dette er i lengden.

Lenke til kommentar

...

6798- 5899 = 899 i besparelse.

Ganske grei timelønn imo for å plukke de ut av caset.

Men du sparer jo ikke noe, derimot taper mange tusen om disken går i stykker på et tidspunkt innenfor garanti/reklamasjonsrett.

Så veldig kortsiktig besparelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...