Stian0 Skrevet 27. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2017 Vel, min kunnskap om strøm er litt rusten. Men vil vel tro at å lade opp et batteri i en hybridbil over en del timer gir mindre belastning på kursen enn å fleske på 10 eller 16A (da mener jeg på den nåværende kursen i garasjeanlegget her). Når andre beboere bruker sin stikkontakt til å bruke motorvarmer, så kan vel jeg bruke 5A lading til å lade. Men styreleder skulle forhøre seg med strømleverandør før de evt skulle gi godkjenning. Jeg har også gitt beskjed om at jeg selvsagt betaler for å få lagt opp en egen kurs til min garasje. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) GTE trenger 3.45 timer å lade fra 0 - 100% på 10A. Mente at Tesla hadde i gjennomsnitt 11 timer fra 0 - 100% (selvfølgelig avhengig av batteristørrelse). Det var utgangspunktet i spørsmålet mitt. Ingen kjører en tesla tomm til daglig en kjører de km til og fra jobb og kanskje en tur eller to på butikken, på de kjøreturene vil en tesla bruka ca like mye strøm som en hvilken som helst PHEV og sådan lade like lenge. Endret 27. februar 2017 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 GTE trenger 3.45 timer å lade fra 0 - 100% på 10A. Mente at Tesla hadde i gjennomsnitt 11 timer fra 0 - 100% (selvfølgelig avhengig av batteristørrelse). Det var utgangspunktet i spørsmålet mitt. Men det er uansett helt urealistisk for om personen har bil A eller B så kjører han den like langt. Er han en gjennomsnittlig sjåfør kjører han begge på batteri slik at ladetiden til de forskjellige er tilnærmet lik. Kjører en Tesla'en tom hver dag må en lade lengre, langt lengre enn 11 timer på 10A. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Vel, min kunnskap om strøm er litt rusten. Men vil vel tro at å lade opp et batteri i en hybridbil over en del timer gir mindre belastning på kursen enn å fleske på 10 eller 16A (da mener jeg på den nåværende kursen i garasjeanlegget her). Når andre beboere bruker sin stikkontakt til å bruke motorvarmer, så kan vel jeg bruke 5A lading til å lade. Men styreleder skulle forhøre seg med strømleverandør før de evt skulle gi godkjenning. Jeg har også gitt beskjed om at jeg selvsagt betaler for å få lagt opp en egen kurs til min garasje. Igjen, hvorfor måtte en fleske til med ekstra effekt for man kjører en annen bil? Såklart har en dager med mye kjøring må jo dette til, om en ikke drar på hurtiglading men for den "normale" sjåfør så er jo dette helt urealistisk. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 (endret) Ok, skal ikke skryte på meg å kunne kjøremønstrene til Tesla eiere. Men jeg ser for meg (slik som dere ser for dere butikkjøring) at de fleste med Tesla har kjøpt Tesla nettopp pga. rekkevidden og mulighetene/fleksibiliteten det gir for mobilitet. Selvfølgelig vil lik belastning gi likt trekk, det sier seg selv, men det er ikke dette scenarioet som ligger potensielt i de to forskjellige kjøretøyene. Og det er potensialet regelverk blir laget rundt som oftest. Endret 27. februar 2017 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Ok, skal ikke skryte på meg å kunne kjøremønstrene til Tesla eiere. Men jeg ser for meg (slik som dere ser for dere butikkjøring) at de fleste med Tesla har kjøpt Tesla nettopp pga. rekkevidden og mulighetene/fleksibiliteten det gir for mobilitet. Selvfølgelig vil lik belastning gi likt trekk, det sier seg selv, men det er ikke dette scenarioet som ligger potensielt i de to forskjellige kjøretøyene. Og det er potensialet regelverk blir laget rundt som oftest. Som du sier, verken du eller jeg kjenner til om dette stemmer. Men teorien er jo helt valid den, men jeg kjører Tesla og kjørte rundt 16 000 i fjor og har kjørt 3000 nå på 2,5 måned. Tømmer ikke akkurat batteriet og lader svært sjeldent lenge hjemme, lader dog på 10A selv om jeg fint kunne justert den ned. Ladet på 7 før om jeg ikke husker feil. Det som ofte er problemet med elbiler er at folk overvurderer hva de trenger, installerer store kurser og kjører på. Så kommer de hjem, lader med 22kW i en halv time mens de koker poteter, det gir problemer. Men dette ordner seg med nye målere og nye tariffer ift effekt. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Ja, så da er vi enige da? Potensialet for lenger lading med rene elbiler øker sannsynligheten for problemer med dagens elnett? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Ja, så da er vi enige da? Potensialet for lenger lading med rene elbiler øker sannsynligheten for problemer med dagens elnett? Nei vi er ikke enig om det, men overforbruk av effekt øker absolutt sannsynlighet for problemer. De aller fleste klarer seg fint med å lade på 5A igjennom natten i 99% av tilfellene. Når vi får effektjustering av kraftpris vill folk lære seg dette, nå ser de ikke poenget. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Så du mener, om jeg har forstått deg riktig, at sannsynligheten for overoppheting ikke øker i takt med tidslengden belastning på en kurs/schuko? Altså, som et eksempel: 16A i 5 timers trekk vs. 16A i 1 times trekk så er det samme sannsynlighet for varmgang og evt. brann i begge disse eksemplene? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. februar 2017 Del Skrevet 27. februar 2017 Så du mener, om jeg har forstått deg riktig, at sannsynligheten for overoppheting ikke øker i takt med tidslengden belastning på en kurs/schuko? Altså, som et eksempel: 16A i 5 timers trekk vs. 16A i 1 times trekk så er det samme sannsynlighet for varmgang og evt. brann i begge disse eksemplene? Varmgang kommer som oftest av dårlig kontakt, som om en skulle havne i en slik situasjon hvor det oppstår varmgang er det jo uheldig å trekke strøm lengre, da det fører til varmgang i lengre tid. Men dette er jo søkt, kursene er lagt opp til å takle belastningen men en bør jo ta forbehold som industri stikk, jordfeilvern som tåler dc lekkasje osv. Poenget er uansett at det ikke er farlig å trekke "små strømmer" over lengre tid, vi gjør det hver dag ift kjøling og varme. 16A og schuko er dog ikke bra. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Da er kontrakten skrevet. Indium grey St Tropez lyst nappa skinn Olive matt tredekor Førerassistentpakke Teknikkpakke med ryggekamera Panoramasoltak Dynaudio soundsystem Nettingvegg Monterey felger Active info display Endret 28. februar 2017 av Megaoctane Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Gratulerer Megaoctane! Lang leveringstid ? Endret 28. februar 2017 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 Tusen takk. Leasingen på min eksisterende bil (MB W205) går ut i juni. Har bedt om levering i juni. Bilen er trolig i Norge i slutten av mai. Så passer bra. Leaser fra Erik Arnesen Helsfyr i dag. Leaset den nye fra Erik Arnesen også. Har vært fornøyd med servicen deres hos MB ihvertfall, og selger var ganske ålreit og edruelig i anbefaling av utstyr. Endte med å ikke ta Business pakke. Bruker aldri navigasjon, og siden Apple CarPlay er standard, var det like greit. Eneste ulempe er at jeg ikke får kartene opp på Active info display. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Da er kontrakten skrevet. Indium grey St Tropez lyst nappa skinn Olive matt tredekor Førerassistentpakke Teknikkpakke med ryggekamera Panoramasoltak Dynaudio soundsystem Nettingvegg Monterey felger Active info display That's the shit! Denna blir du fornøyd med. Indiumgrå og Monterey er innertier!!! De desidert peneste felgene til denne bilen! Grattis! Endret 28. februar 2017 av H.A.M. Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 28. februar 2017 Del Skrevet 28. februar 2017 (endret) Takker Endret 1. mars 2017 av Megaoctane Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Kan jeg spørre hva leasingen koster? Lenke til kommentar
Megaoctane Skrevet 2. mars 2017 Del Skrevet 2. mars 2017 Kampanje som gikk frem til 28.02. Regner med at det kommer en ny kampanje snart. Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Ahh.. Må innrømme at leasing frister mer og mer. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Leasing er nice så fremt du er ryddig av deg. Passer ikke folk som ikke kan ta vare på bilen sin. Jeg har alltid foretrukket å lease fordi jeg hater å selge bilen min, jeg hater gamle biler og jeg liker å ha totaloversikt over hva bilholdet koster meg inkl verditap. Dersom jeg eier bilen vet jeg ikke alt dette før den dagen jeg selger bilen. Det er nok hakket gunstigere å eie, men jeg betaler ekstra for fordelene jeg mener leasing innebærer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mars 2017 Del Skrevet 3. mars 2017 Leasing er nice så fremt du er ryddig av deg. Passer ikke folk som ikke kan ta vare på bilen sin. Jeg har alltid foretrukket å lease fordi jeg hater å selge bilen min, jeg hater gamle biler og jeg liker å ha totaloversikt over hva bilholdet koster meg inkl verditap. Dersom jeg eier bilen vet jeg ikke alt dette før den dagen jeg selger bilen. Det er nok hakket gunstigere å eie, men jeg betaler ekstra for fordelene jeg mener leasing innebærer. Har det hendt at du har måtte punge ut med innlevering? Jeg har fått skrekken i meg etter det ble levert inn en bråte arbeidsbiler fra en jobb jeg hadde tidligere. Har aldri hatt leasing, men i noen tilfeller skulle jeg ønske jeg hadde det pga ekstremt verditap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå