magiga Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Testes for første gang langs dansk motorvei.Her skal autovernet sluke trafikkstøy Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Så man erstatter en høy vegg med en liten stripe og regner med det skal være godt nok? Jeg tror jeg besvimer av entusiasme for dette forslaget... 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Med autonome flåtebiler som gjør max 70 km/t og har tilsvarendes myke og smale dekk 185 mm. Tar 6 pasasjerer eller mer er vel problemet borte av seg selv...! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det er billigere enn en støyskjerm sies det, men billigere enn hva? En like høy støyskjerm? Eller en mye høyere skjerm? Forøvrig er det nok langt mer effektivt per krone både med strengere krav til dekk og annen asfalt. AtW Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Det er billigere enn en støyskjerm sies det, men billigere enn hva? En like høy støyskjerm? Eller en mye høyere skjerm? Forøvrig er det nok langt mer effektivt per krone både med strengere krav til dekk og annen asfalt. AtW Det er som med arkitekttegnede boliger, store glas som slepp inn støy på soverom, gjerne 3 stykker. Og så må man kjøpe persienner som skramler i vinden for å få toleleg temperatur på sommeren.Dei strekene på tegningen koster 1000 kroner, glassene 10 gangeren mer, og støy, sol og varme blir et lite helvete i 50 år. "Å så fine gardiner", sa kjerringa og nytte stunden i fulle drag. Rockwoll bare ta kontakt så skal Dere få vite hvorfor Dere ikke har laget en enhet for utbytting av eksisterendes glass for utlufting av odør, bedre temperatur og skjerming av støy. Bodde i en enhet (byggeår 1986) i 4 år, hadde 4 registrerte innbrudsforsøk på under året og hørte klar tale på over 100 meter avstand, ved leggetid grunnet konstruksjons slamperei. Endret 9. februar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Et problem med autovern/støyvegger som dekker helt ned til bakken, er brøyting. I Norge vil dette være en løsning som passer veldig få plasser. I Danmark (og forsåvidt Jæren) så er ikke brøyting noe nevneverdig problem. 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg ville nå ikke avskrevet snømengdene på Jæren heller i et tredveårsperspektiv. Da jeg bodde i Stavanger for snart ti år siden gikk jeg store deler av skoleveien 30-40 cm høyere enn fortauet på hardpakket snø. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 – Vi har gjort tester på banen som viser at det kan sluke mellom en og fire desibel, men om dette blir tilfellet i virkeligheten er det vanskelig å si noe om, sier hun. Betryggende. Dette blir nok en stor suksess. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 1-4 db er ingenting. Snakk om å spare seg til fant. Hvorfor ikke bare bygge støyskjermen på disse i full høyde når man først er igang? 1 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) 1-4 db er ingenting. Snakk om å spare seg til fant. Hvorfor ikke bare bygge støyskjermen på disse i full høyde når man først er igang? Mulig det kunne drive frem en industriell levrandør av ringbarket furu, til fjølene..!Men da må man starte nu, da furua treng 5 år på godlaginga. Endret 9. februar 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Så man erstatter en høy vegg med en liten stripe og regner med det skal være godt nok? Jeg tror jeg besvimer av entusiasme for dette forslaget... Jeg googlet litt mer rundt saken: https://www.hedmark.org/Nyheter/Vil-kombinere-rekkverk-og-stoeyskjerming denne saken viser hvor de planlegger å innstallere den. Den skal også trolig kun installeres der hvor veien er høyere i terrenget enn bebyggelse, så de fleste bygninger er lavere plassert enn toppen av autovernet. Skjermen kommer også nærmere hjulstøyen enn tradisjoneller støyskjermer som bygges i tillegg til autovern, analogt til slik en liten lampeskjerm plassert nært en lyspære vil kaste like stor skygge som en større skjerm plassert lenger unna. (Lyd bøyes dog av over skjermvegger osv). Absorpsjon skal hindre refleksjoner i motsatt retning. Levetid på mineralull for sprut, nedbør, temperatursvinginger, snøpløying osv blir også et spørsmål. Men hvis man ikke prøver finner man aldri ut. 2 Lenke til kommentar
Snooz Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Feil link: Denne har bilde av plasseringen mellom autovern og vei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå