Sim11 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Hei. La oss gjøre dette enkelt. Jeg lasta ned noen bilder fra google og brukte canva.com til å redigere. etter det kom det masse rare filer på macen. Jeg lasta også ned gimp. Om disse filene har en forbindelse med Canva vet jeg ikke. Jeg kan noen ganger ikke finne filene en gang. Andre ganger dukker de opp under finder og står som nedlastet i 2010 eller noe sånt. Også etter jeg lasta ned gimp så merker jeg at strøm/batterilevetiden er dårligere enn før og pcen blir varm, også laderpluggen. Den er itillegg treig, hvertfall på Finder. Har dette med at det er masse filer på finder? Så; veit noen hvordan jeg kan PÅLITELIG renske pcen uten at det tar så stor plass og ram? Jeg har mange nedlastet powerpoint filer? Jeg trenger kun en, ikke 5 av den samme. En rask måte å fjerne slikt på? Hvorfor er pcen varm og batterilevetiden dårligere? har det noe med plassen å gjøre og mange filer? In additon: når jeg går på finder og ser på nedlastninger så ser jeg noen ganger at nedlastningene står som oppført som "ingen dato". Mye på en gang, men jeg er litt desperat og gå til en leverandør er uaktuelt. I tillegg vil jeg ikke fabrikkinnstille macen da det er mange viktige filer på pcen Lenke til kommentar
johanf Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 https://support.apple.com/no-no/HT204904 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Maskinen din blir treig hvis disken nærmer seg full. Helt uavhengig av hva den er fylt opp med. Dette kan du enkelt sjekke med `df -h` eller About this Mac ... -> Storage. Maskinen blir ikke treg eller varm av at du har Gimp installert, så lenge det er plass nok på disken. Gimp kjører ikke i bakgrunnen uten at du starter den opp. Diverse andre ting du har installert kan det hende kjører i bakgrunnen og gjør maskinen treig. Du ser i kontrollpanelet hva du har satt opp til å starte når du logger inn, og mye av dette vises som små ikoner øverst til høyre på menylinja når det kjører, også. Hvor de rare filene kommer fra er helt umulig å mene noe om med den informasjonen du gir. Filer du ikke trenger kan du enklest slette ved å dra dem til søppelbøtta? For min del er problemet duplikate bilder, eller bilder som er nesten like. Hvis man ikke rydder i slikt idet man overfører fra kamera, hoper det seg opp. Bruker av og til Snapselect til å rydde i disse. Fins andre alternativer for vanlige filer, søk på "duplicate cleaner". Sierra har også litt innebygget funksjonalitet for å rydde opp, tilgjengelig via menyvalget jeg nevnte over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå