torest Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Møt Elfrida – verden første elektriske arbeidsbåt Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Flott med elbåter så lenge de ikke tapper felleskassen for enorme summer i subsidier slik elbilene gjør. Ellers er BTL-drivstoff på full fart inn i Norge, og Norges største transportselskap Ruter satser på å være fossilfrie innen 2020 ved bruk av fornybart drivstoff. https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Endret 8. februar 2017 av 2LK70DN1 1 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Du mener avgiftsfritakene? Som er subsidiert på samme måte som posten din, du betaler jo ikke avgift på tastaturbruk... 8 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Du mener avgiftsfritakene? Som er subsidiert på samme måte som posten din, du betaler jo ikke avgift på tastaturbruk... Subsidier er fordeler til utvalgte produkter og kan gies enten som direkte tilskudd eller som avgiftslettelser. Utrolig at jeg må forklare det... Ellers skjønner alle at veiene ikke blir gratis fordi om elbiler slipper bompenger, det blir bare mer å betale for dem som ikke har carport med lademulighet. Kort sagt må dem som bor i blokker og rekkehus betale for middelklassens billige elbiler. Det er MYE bedre å subsidiere kollektivtrafikk for alle enn elbiler for de få. Jeg vet at teslamenigheten kommet til å krangle på det, men de vet utmerket godt at subsidier av dyre elbiler BARE er TULL! Lenke til kommentar
Populært innlegg Carpe Dam Skrevet 8. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2017 Vet du, jeg gidder ikke, du tømmer av deg så mye fjas at det er et mirakel at du får lov til å poste her i det hele tatt. Greit nok at du synes elbiler er oppskrytt, men om du tok deg bryet med å levere argumenter med logisk koherens og minst en lilletå på bakken så hadde kanskje folk tatt deg seriøst. Slik det er nå ville forumet blir bedre om alle bestemte seg for å legge deg på "ignorer" så de kunne ha diskusjoner med faktisk innhold. 11 Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Energibesparende totalt sett, og en bedring av arbeidsmiljøet for de som jobber i og rundt den båten. Å gå rundt i dieseleksos dagen lang er ikke sunt. Det er et ubestridelig faktum, uavhengig av hva man måtte mene om kullkraft, CO2 og hva det nå enn er for argumenter man finner på for å beholde forbrenningsmotoren. 9 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Vet du, jeg gidder ikke, du tømmer av deg så mye fjas at det er et mirakel at du får lov til å poste her i det hele tatt. Greit nok at du synes elbiler er oppskrytt, men om du tok deg bryet med å levere argumenter med logisk koherens og minst en lilletå på bakken så hadde kanskje folk tatt deg seriøst. Slik det er nå ville forumet blir bedre om alle bestemte seg for å legge deg på "ignorer" så de kunne ha diskusjoner med faktisk innhold. Utrolig at du får lov å poste her når du er nedlatende og usaklig. Når folk blir usaklige og personlige tar jeg det som et tegn på at de er tom for argumenter. Bedre lykke neste gang ;-) Stefse - jeg må svare deg her ellers får jeg kjeft for å skrive for mange innlegg. Det er selvsagt ikke bra å gå rundt i dieseleksos dagen lang, og på båter er det jo ikke veldig god eksosrensing. Mange supplybåter leveres nå som hybrider, slik at de kan kjøre på batteri når det jobbes på dekk. Dette krever mye mindre dyre batterier enn rene elbåter. Krav om batteridrift for å skåne de som jobber på båten fra eksos er bra, å subsidiere svære batteripakker blir helt feil. I dag ville de aller fleste elbileierne kjøpt ladbare hybrider dersom elbilene ikke hadde et svært sugerør ned i sratskassen. Hybridene gjør all lokalkjøring på strøm og belaster derfor ikke bymiljø med noen form for eksos. Subsidiering av elbiler er derfor bare tull, og sløsing med fellesskapets midler! Endret 8. februar 2017 av 2LK70DN1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) verdens første elektriske arbeidsbåt Det stemmer ikke. Karoline og Ampera er to av flere. verdens første helelektriske arbeidsbåt for havbruksnæringen Aha, så der kom presiseringen som avslører overskriften som clickbait. Selv om TU hevdet at de skulle slutte med denslags.. Endret 8. februar 2017 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Utrolig at du får lov å poste her når du er nedlatende og usaklig. Når folk blir usaklige og personlige tar jeg det som et tegn på at de er tom for argumenter.Det er et tegn på at man ikke gidder skrive begrunnede argumenter når motparten ikke er mottagelig for hverken fakta, logikk eller fornuft. Det er sånne som deg som er årsaken til at det er nesten ikke lar seg gjøre å føre en fornuftig debatt i dagens samfunn. Man skal liksom "gi alle parter like mye oppmerksomhet", noe som ender med at en professors fem hundre lange siders disputas blir imøtegått med noe som Laila-Georg leste på en helt troverdig blogg, der var jo kildehenvisninger til en annen blogg og greier. Endret 8. februar 2017 av Carpe Dam 6 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Utrolig at du får lov å poste her når du er nedlatende og usaklig. Når folk blir usaklige og personlige tar jeg det som et tegn på at de er tom for argumenter.Det er et tegn på at man ikke gidder skrive begrunnede argumenter når motparten ikke er mottagelig for hverken fakta, logikk eller fornuft. Det er sånne som deg som er årsaken til at det er nesten ikke lar seg gjøre å føre en fornuftig debatt i dagens samfunn. Man skal liksom "gi alle parter like mye oppmerksomhet", noe som ender med at en professors fem hundre lange siders disputas blir imøtegått med noe som Laila-Georg leste på en helt troverdig blogg, der var jo kildehenvisninger til en annen blogg og greier. Usaklighetene fortsetter... Du driter bare ut deg selv! Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 ... Når folk blir usaklige og personlige tar jeg det som et tegn på at de er tom for argumenter. ... Jeg legger merke til at du aldri vil gå tom for argumenter siden du bare gjentar de samme argumentene gang på gang, uaffisert av hvor mange ganger andre påpeker at argumentene dine mangler rot i virkeligheten. 8 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Flott med elbåter så lenge de ikke tapper felleskassen for enorme summer i subsidier slik elbilene gjør. Ellers er BTL-drivstoff på full fart inn i Norge, og Norges største transportselskap Ruter satser på å være fossilfrie innen 2020 ved bruk av fornybart drivstoff. https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Hvor mye avgiftsfritak, eller subsidier som du kaller det, får dette BTL-drivstoffet, og hvor mye reduksjon får vi i utslipp som f.eks NOx? 2 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Flott med elbåter så lenge de ikke tapper felleskassen for enorme summer i subsidier slik elbilene gjør. Du er klar over at denne elbåten faktisk har fått 2 millioner i subsidier? I motsetning til elbilene som altså bare har avgiftsfritak.... 1 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Flott med elbåter så lenge de ikke tapper felleskassen for enorme summer i subsidier slik elbilene gjør. Ellers er BTL-drivstoff på full fart inn i Norge, og Norges største transportselskap Ruter satser på å være fossilfrie innen 2020 ved bruk av fornybart drivstoff. https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Hvor mye avgiftsfritak, eller subsidier som du kaller det, får dette BTL-drivstoffet, og hvor mye reduksjon får vi i utslipp som f.eks NOx? BTL-drivstoffet slipper veibruksavgift, noe selvsagt også elbilene gjør. I motsetning til elbiler må det derimot betales moms og svgifter på kjøretøy, samt bompenger og fergebilletter. Subsidiene er altså veldig mye lavere. BTL-drivstoff kan også brukes av alle, ikke bare dem med carport og lademulighet. BTL-drivstoff har mye lavere tenningspunkt enn vanlig diesel, noe som fører til en reduksjon av NOX-utslippene. Hvor mye NOX-utslippene blir redusert avhenger av hvordan motoren er tilpasset drivstoffet. Det er også viktig å være klar over at motorer med avanserte turboer slipper ut mye mindre NOX enn motorer med enklere turboer. VW har ingen problemer med høye NOX-utslipp på sine biler med twinturbo, og BMW leder på lave NOX-utslipp fordi de har twin- eller twinscrollturboer i alle sine dieselmotorer. Biler med Euro6-motorer har aktiv NOX-rensing, og alt tyder på at problemene med høye NOX-utslipp er på vei til å bli løst. Riktignok er rene motorer dyre å produsere, så en del bilmerker vil trolig kutte ut produksjon av dieselmotorer. Dette synes jeg er helt greit, fordi bilindustrien skal drives frem av krav, ikke subsidier. PS! At enkelte påstår at jeg ikke tilfører debatten noe mener jeg er tull, men hver enkelt får selvsagt gjøre seg opp en mening om dette. Bare spør hvis dere lurer på noe! 1 Lenke til kommentar
Bjarte Hoff Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Flott at ny teknologi kan redusera utsleppa. Men som det også står i teksten er ikkje dette ein el-båt, men ein plug-in hybrid. Derimot er GMV Zero som blir bygd ved Grovfjord Mekaniske Verksted ein rein elektrisk båt utan nokon form for eksosrøyr installert. https://kupa.no/klart-bygging-verdens-forste-el-rokterbat-oppdrettsnaeringen/ https://www.imarest.org/themarineprofessional/item/2498-electrified-fishing-in-norway Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 (endret) At elbiler slipper avgifter og denne båten subsidieres er vel et resultat av at politikerne har et ønske om overgang til el. Uten fjerning av avgiftene på elbil hadde de færreste giddet å tenke tanken på å kjøpe seg en elbil og de ville fortsatt blitt for spesielt interreserte. Nå som elbilene er her kan avgiftene tilbakeføres gradvis ettersom kvaliteten på de og utbredelsen er blitt så stor som den er. Nå er det et politisk ønske å få båter over på el så da må det brukes litt penger for å få fart i utviklingen og utbredelsen. Om det blir en suksess vil subsidiene forsvinne men regjeringen har fått til en overgang til el også på fjordene. Dette er politiske ønsker som nødvendigvis koster litt penger for å få gjennomført. Endret 9. februar 2017 av perpyro 2 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 At elbiler slipper avgifter og denne båten subsidieres er vel et resultat av at politikerne har et ønske om overgang til el. Uten fjerning av avgiftene på elbil hadde de færreste giddet å tenke tanken på å kjøpe seg en elbil og de ville fortsatt blitt for spesielt interreserte. Nå som elbilene er her kan avgiftene tilbakeføres gradvis ettersom kvaliteten på de og utbredelsen er blitt så stor som den er. Nå er det et politisk ønske å få båter over på el så da må det brukes litt penger for å få fart i utviklingen og utbredelsen. Om det blir en suksess vil subsidiene forsvinne men regjeringen har fått til en overgang til el også på fjordene. Dette er politiske ønsker som nødvendigvis koster litt penger for å få gjennomført. Spørsmålet er om det er riktig bruk av offentlige midler, og om finnes mer fornuftige alternativer enn elektrisk drift. Jeg mener det er feil bruk av offentlige midler, og at det finnes bedre alternativer enn elektrisitet. Jeg tenker da på BTL-drivstoff og hydrogen. Elektriske kjøretøy er dyre, lite brukervennlige, har kort levetid og store utslipp ved produksjon og destruksjon. Offentlige midler bør brukes på kollektiv velferd, ikke dyre elbiler og elbåter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Spørsmålet er om det er riktig bruk av offentlige midler, og om finnes mer fornuftige alternativer enn elektrisk drift. Jeg mener det er feil bruk av offentlige midler, og at det finnes bedre alternativer enn elektrisitet. Jeg tenker da på BTL-drivstoff og hydrogen. Elektriske kjøretøy er dyre, lite brukervennlige, har kort levetid og store utslipp ved produksjon og destruksjon. Offentlige midler bør brukes på kollektiv velferd, ikke dyre elbiler og elbåter. Du får ta det opp med politikerne, det er de som bestemmer, men personlig gror jeg ikke de bryr seg om en enkeltbruker på et forum for de har sine eksperter de støtter seg på. 2 Lenke til kommentar
Andre Sveen Skrevet 14. februar 2017 Del Skrevet 14. februar 2017 Ingenting imot verken el eller BTL som nevnes i kommentarfeltet her. Dessverre klarte MDG og venstre å innføre veibruksavgift på LPG eller i praksis propan til bruk i bil. Argumentasjonen er at den er fossil. Dette er riktig, men fort gjort å glemme at LPG er avfallsstoff etter olje og gassproduksjon. EU satser. Er nå over 10 millioner LPG biler i Europa. 29 000 fyllestasjoner. Ironisk nok kommer en del av gassen fra Norge. EU direktivet av oktober 2014 om alternative drivstoff nevner LPG som en av flere alternativer. El og hydrogen og også nevnt. Litt bredere satsning enn i Norge. Her i landet er det kult med el og hydrogen. Jeg lurer på hvem som kommer til å ha råd til disse hydrogenbilene. For billige er de ikke. Uten LPG som alternativ er vel diesel det eneste som kan konkurrere i pris. Det er vel ikke helt sånn man så det for seg. Norge har allerede 20 000 biler på LPG. 130 fyllestasjoner. Med andre ord. Vi er i gang allerede med drivstoff som slipper ut 96% mindre NOX enn en dieselbil. Jeg har kjørt på LPG i fem år allerede. Nærmest problemfritt. Vi har noen få verksteder her i landet med spisskompetanse på dette, og de er svært dyktige. En del er polske og de kan dette til fingerspissene. Så min 20 år gamle Nissan Maxima er mer miljøvennlig enn allverdens hybrider da den bruker LPG som drivstoff. Avgiftsøkningen skal skje i trappetrinn frem til 2020. Til de som igjen vil peke på fossilargumentet så vit at det er mulig å lage BIO-LPG av avfall. Da oppnår en tilnærmet det samme som med hydrogen. Et nullsumspill hva angår klima. Hydrogen skjønner jeg heller ingenting av. Teknisk mulig, men en veldig dårlig energibærer. Lav tetthet og høy risiko. Dvs. den lagres på 700 bar. 700 bar er ikke noe jeg har lyst til å ha i bilen min. Sjekk heller ut tyskernes E-gas prosjekt. Oppnår det samme, men med mye høyere energitetthet, sikrere å håndtere osv. Elbil er nok det lure på sikt. Batterier blir stadig bedre. Likevel el passer ikke til alt og der kan diverse gassdrivstoff komme inn som alternativer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå