Gå til innhold

ENK og nyinnkjøpt (brukt) Yrkesbil


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har drevet Enkelmansforetak siden 2013, jeg har brukt privatbilen og ført kjørebok. Har ligget rundt 4500-5500km pr år. Driver med enkle monteringsjobber ved siden av annen fast inntekt.

 

Nå har jeg kjøpt meg en billig brukt varebil klasse 2. til kr. 39000,- Som kun skal brukes til yrkeskjøring, og skal ikke brukes privat. (er lei av at familiebilen er full av verktøy og skrot hele tiden)

 

Etter det jeg har forstått kan jeg nå utgiftsføre denne bilen som yrkesbil da den ikke skal kjøres privat, selv om kjøringen ikke overstiger 6000km pr år. Er dette riktig?? Mulig jeg må anskaffe digital kjørebok for at dette skal bli godtatt, eller kan jeg bruke kjørebok som før?

 

I så fall. Kan jeg avskrive / kostnadsføre kjøpesummen på 39000,- i regnskapet? Og så er det bare å avgiftsføre alle utgifter til diesel, service, forsikring osv...?

 

BIlen står på meg og ikke på firma hvis det har noen betydning.

 

All hjelp settes pris på, spør gjerne hvis det er noe jeg har glemt å ta med her... :)

Mvh GelpMan

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis bilen virkelig bare skal brukes i næring, og ikke privat, så er det slik jeg forstår det ikke krav til elektronisk kjørebok, men du kan (må, om du skal få gjennomslag for argumentasjonen om ikke-privat-bruk) føre den manuelt på papir. Om den derimot også brukes privat, og du skal bruke kjøreboka som grunnlag for fordelsbeskatning pr km kjørt privat, må kjøreboka være elektronisk.

 

Kjøpesum på mer enn 15.000 kr betyr at bilen må aktiveres på saldo C (regnskapskonto 1236, brukte varebiler) og saldoavskrives med inntil 20%/år. Alle driftsutgiftene utgiftsføres, og siden den ikke brukes privat har du også rett/krav på fullt mva-fradrag på disse.

 

Om bilen er registrert på ditt personnr i stedet for foretaksnummeret, tror jeg ikke har betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...