Gå til innhold

Bytte ut standard canon 18-55mm objektiv med et mer lyssterkt

Anbefalte innlegg

Finnes det noen gode og ikke altfor dyre alternativer til det standard 18-55mm objektivet mange canon kameraer kommer med?

Skal stå på et EOS 1200D og brukes til enkle bilder av biler innendørs med dårlig lys.

Alternativet blir softboxer eller blitzer men det kan jeg mer eller mindre ingenting om.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, vil du ha zoom eller kan du klare deg med fast brennvidde. Og i tilfelle sistnevnte: hvilket brennviddeområde bruker du mest med det objektivet du har i dag?

Av zoomer, så er det gjerne Sigma sin 17-50 f/2,8 og Tamron sin tilsvarende som dras frem. Sigmaen har fått hakket bedre kritikk, men det begynner å bli en stund siden begge to kom ut og det kan godt være Tamron har fått fintunet produksjonen sin siden da. Tamron har også en versjon uten bildestabilisering som er en tusenlapp billigere, men til innendørsbruk tror jeg gjerne du vil ha bildestabiliseringen.

Sigma har også 18-35 f/1,8. Mindre brennviddeområde og uten bildestabilisering, men veldig skarp og lyssterk. Antageligvis ganske bra til bruksområdet du skisserer, men også kostbar.

Av fastoptikk, så har du 50 mm f/1,8 som er rimelig og bra, men jeg tror 50mm blir litt trang brennvide til det bruket. 28 mm f/1,8 er videre men dyrere.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Siden du nevner at motivet er biler innendørs i rom med dårlig lys, så antar jeg at vi her snakker om "stasjonære" biler.

Hvis jeg har rett så ville det være et naturlig valg å bruke stativ, det burde da også være lett å eksperimentere med "rimelig" indirekte lys. Hvis det er bilder av "stillestående" biler så vil en bruk av stativ langt på vei eliminere behovet for et lyssterkt objektiv.

Hvis det derimot er behov for at du eller objektet (bilen) er i bevegelse under fotograferingen så tror jeg du vil slite uansett hvor lyssterkt objektivet ditt vil være, selvsagt under forutsetning at lysmengden i "rommet" er så dårlig som jeg får inntrykk av i din post.

Når det gjelder objektivvalg så er forslagene til Sutekh noe jeg vil bifalle og uansett så vil jeg anbefale det å anskaffe deg et lyssterkt fastobjektiv, noe som jeg personlig har hatt mye glede av. Et fastobjektiv +-30 mm med største blender på ca 1.4 vil være en god investering. Dessverre så er ikke dette en rimelig investering, men man kan være heldige på bruktmarkedet. En god reseveløsning er Canon sitt 50mm 1.8 (aka plastic fantastic) som gir mye valuta for pengene (vel en tusenlapp)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Polljens forslag om stativ. Så lenge du har mulighet for å sette opp et stativ uten å forstyrre for andre eller bli forstyrret av andre er det den billigste og beste måten å få bedre bilder i dårlig lys med motivet som er i ro.

Kjøper du linse med bedre lysstyrke er du like langt hvis du uansett må blende ned for å få nok dybdeskarphet. Er du på jakt etter liten dybdeskarphet vil større blender selvsagt hjelpe.

Lenke til kommentar

Avstanden til motivet er avgjørende på objektivvalg, og jo større brennvidde du kan bruke jo mer rettegnende blir motivet så du slipper "tønne-forvrenginger".

Når det gjelder lyssterke objektiv i det rimelige segmentet så har du noe hvis du går opp til lysstyrke f/2.8 skal du bruke bildene på foreksempel finn.no kan du bruke høyere iso og på den måten kompensere for ikke fullt så lyssterke objektiver som en på f/1.4 er.

Du har foreksempel Canon 24mm f/2.8 og du har Canon 40mm f/2.8, begge koster rundt 1500.- nye. Men trenger du mer lysstyrke så er nok det rimeligste alternativet Canon 50mm f/1.8 men da fordrer det en viss avstand fra motivet.

Tar du bilder fra innsiden av bilene vil nok alle disse bli for trange og du ville nok heller ønsket den en zoomvidvinkel rundt en 10-20mm.

Lenke til kommentar

Skyter du på større blender blir det mindre dybdeskarphet, og så kan det være at ikke hele bilen blir skarp.

Ville kikket på stativ, og ville også vurdert en ekstern blits. En blits du kan vinkle i tak og vegger blir noe helt annet enn den lille innebygde, som kun duger til innfyllingslys.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...