AnonymDiskusjon Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Fikk nå resultatet på en blodprøver jeg hadde tatt tidligere, og jeg hadde d-vitamin mangel. Så etter å ha lest litt på nett er jeg litt usikker da så mange snakker om å bruke tilskudd, men jeg vil helst prøve å få det via kostholdet. På forskjellige nettsider står det alt fra 5ug til 10ug daglig inntak anbefales, hva er riktig her? Hva burde jeg legge meg på daglig for å komme tilbake til normalen før sommeren? Jeg drikker ikke melk og ikke bruker jeg smør så jeg tenker kanskje egg til frokost hver dag, leverpostei eller ost på matpakka, fet fisk eller lever til middag kanskje kan være nok? Det blir litt ensformig men det er jo snakk om til man er tilbake til normalen, og jeg kan være kreativ med tilbehøret. Også på slutten ett spørsmål som kanskje ikke er så relevant i helse kategorien men noen som har anbefaleringer hvor jeg kjøper lever som er god til bruk i middag? Anonymous poster hash: 1bfdd...27a Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Fikk nå resultatet på en blodprøver jeg hadde tatt tidligere, og jeg hadde d-vitamin mangel. Så etter å ha lest litt på nett er jeg litt usikker da så mange snakker om å bruke tilskudd, men jeg vil helst prøve å få det via kostholdet. På forskjellige nettsider står det alt fra 5ug til 10ug daglig inntak anbefales, hva er riktig her? Hva burde jeg legge meg på daglig for å komme tilbake til normalen før sommeren? Jeg drikker ikke melk og ikke bruker jeg smør så jeg tenker kanskje egg til frokost hver dag, leverpostei eller ost på matpakka, fet fisk eller lever til middag kanskje kan være nok? Det blir litt ensformig men det er jo snakk om til man er tilbake til normalen, og jeg kan være kreativ med tilbehøret. Også på slutten ett spørsmål som kanskje ikke er så relevant i helse kategorien men noen som har anbefaleringer hvor jeg kjøper lever som er god til bruk i middag? Anonymous poster hash: 1bfdd...27a Hva med tran, eller til og med tran tilsatt ekstra vitamin D? Lenke til kommentar
mr.wolf Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det er ganske vanlig å ha D-vitamin mangel på vinteren fordi det er lite sol. Kanskje du kommer tilbake til normalverdier uten å gjøre stort innen sommeren fordi det blir mer sol utover våren (du tar til deg D-vitaminer gjennom sollys). Men nå i mørketiden kan du jo spise brød med makrell i tomat og noen lakse middager. Hvis det ikke er alvorlig mangel trenger du nok ikke å gjøre drastiske endringer. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Piller er enklest og du er da også garantert å få i deg stor nok mengde Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 https://www.bigvits.co.uk/product.php?pid=130Tar selv en av disse hver dag. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Nærmest alle har D-vitamin mangel gjennom vinterhalvåret. 20ug pr dag ville jeg sagt om man har mangel, eventuelt kan du få D-vitamin i flytende form på resept av legen. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg har ikke vitamin mangel da jeg tar multivitamin daglig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå