Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sjekk av varmekabler

Anbefalte innlegg

Etter at jeg slo på varemkablene i gulvet i gangen så gikk jordfeilsbryteren hos meg, jeg fikk en eletriker på besøk å han koblet varemekablene til en lys bryter, men jordfeilbryter slo ut da også. Han mente varemekablene var defekt. Er dette en måte å sjekke om kablene er defekte på, eller kan det være at de er i orden og at det er termostaten som er defekt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg sjekke en vk, megger jeg den (isolasjonstest). Da kobler jeg et måleinstrument mot faseleder og jordleder. Så sendes en spenning på 500v i faselederen. Her skal måleresultatet være uendelig. Altså ingen kontakt mellom fase og jord. Så ohmer jeg kabelen, for å måle motstanden i den. Her vil man ha et resultat typisk mellom 20 og 200ohm. Avhengig av effekten på kabelen. (u^2 /r).

Siden han testet den gjennom en vanlig bryter, har termostaten blitt utelukket, og det er kabelen det er feil på.

Lenke til kommentar

Tja, det er jo på en måte en slags sjekk. Målte han ikke direkte på selve kabelen med testinstrument? I så fall, hvorfor ikke?

Tror han ikke hadde med seg måleutstyr, han var i nærheten på en annen jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Megger er best, nødløsning er å ohme med multimeter. Kan også en sjelden gang være feil på jordfeilbryter.

Er dette lavvolt-kabler med trafo, eller 230 V-kabler? Kan være feil på trafo dersom det er lavvolt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Skal jeg sjekke en vk, megger jeg den (isolasjonstest). Da kobler jeg et måleinstrument mot faseleder og jordleder. Så sendes en spenning på 500v i faselederen. Her skal måleresultatet være uendelig. Altså ingen kontakt mellom fase og jord. Så ohmer jeg kabelen, for å måle motstanden i den. Her vil man ha et resultat typisk mellom 20 og 200ohm. Avhengig av effekten på kabelen. (u^2 /r).

Siden han testet den gjennom en vanlig bryter, har termostaten blitt utelukket, og det er kabelen det er feil på.

Ok, da får jeg meisle opp gulvet og legge nye kabler. Takk for svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...