Gå til innhold

Revolusjonerer installasjonsskip for vindkraft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vindkraft kommer for fullt, og vil gi masse overskuddskraft som kan brukes til produksjon av hydrogen.

 

Mer fornuftig bruk av energien blir vel å lagre overskuddet i lithium-batterier (som bl.a Tesla gjør i diverse store solcelle-anlegg rundtomkring for tia), så man ikke kaster bort 70+% av energien på konvertering til/fra hydrogen? Ettersom batterier blir billigere for hvert år som går, og har en effektivitet (charge/discharge) på 75-90% der konverteringen strøm->h2->strøm kun har en effektivitet på 20-35%?

Ser ikke helt hvordan man seriøst kan mene at h2 er veien å gå.. Hvorfor skulle man frivillig sitte å si "nei, jeg vil gladelig kaste bort 50% mer av overskuddet mitt enn jeg trenger, og samtidig investere stort i komplekse strukturer for å frakte komprimert gass overalt"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De står nærme nok land til at Gnore har planlagt å tvinge strømkunder til å betale for en kabel ut. Jeg har ikke hørt om enveis-kobber, så jeg regner med kabelen kan sende strøm til land også.

 

Hvorvidt det er mulig å fortsette å bruke understellene blir vel en vurdering av hvert tilfelle, de har jo en konstruktiv levetid. Samtidig så er det kanskje mulig å akseptere større risiko for kollaps etter at brønnene er plugget og folket satt i land.

Lenke til kommentar

Er det nytt av året at jack-up rigger kalles for "skip" og til og med sammenlignes med seismikkbåter?

Det er vel en naturlig følge av det faktisk *er* et skip, med skrogform som et seismikkskip, som kan jekkes opp..

 

For øvrig et snedig grep å rotere plassering av beina 45 grader. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at norsk maritim næring er med på dette. Turbiner over 10MW installeres kanskje ikke før om seks-syv år, men allerede i dag finnes 8MW. Tar fartøyet seks turbiner per tur burde det være mulig å oppnå 20% reduksjon av tiden for installasjonen. Sett det i drift snarest mulig.

Lenke til kommentar

 

Er det nytt av året at jack-up rigger kalles for "skip" og til og med sammenlignes med seismikkbåter?

Det er vel en naturlig følge av det faktisk *er* et skip, med skrogform som et seismikkskip, som kan jekkes opp..

 

For øvrig et snedig grep å rotere plassering av beina 45 grader. :)

LQ/bro der LQ er på jack-uper med første fot, andre to helt standard plassering, fjerde (den ekte "nyvinningen") med koaksial krane plassert ytters der slide for derrick hadde vært. Å ja, dette er jack-up rigg, med noen veldig beskjedne modifikasjoner.

Lenke til kommentar

Legg merke til bemerkningen :" ettersom et flytende fartøy ikke er ett alternativ". Dette er en oppjekkbar ,bunnstøttet kran. For norske forhold må en merke seg at det meste av norsk sokkel er for dyp for disse kranene og at en derfor ikke har verktøyer for installasjon og vedlikehold av bunnfaste vindturbiner i Norge. Flytende enheter kan installeres, men tungt vedlikehold (skifte av rotorblader, girkasser etc.) er fremdeles en stor utfordring. Gjenbruk av eksisterende olje plattformer er stort sett en dårlig ide, da 30+ år gamle ståldekk krever svært mye vedlikehold. De mye omtalte flytende multi-platformer med en vindturbiner er også fremdeles mange millioner skattkroner borte.

Lenke til kommentar

Ifølge wikipedia opererer de største jekkeriggene på 120 meters dyp, så veldig mye av nordsjøen mellom Norge og England er innen rekkevidde.

 

dette gjelder verdens største oppjekkbare borerigger, de har også verdens høyeste dagrater. En kan selvfølgelig bygge konstruksjons rigger av dette formatet men markedet vil være for lite da de ikke vil kunne konkurrere i pris om jobbene i det konvensjonelle Nordsjø markedet.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

 

Vindkraft kommer for fullt, og vil gi masse overskuddskraft som kan brukes til produksjon av hydrogen.

 

Mer fornuftig bruk av energien blir vel å lagre overskuddet i lithium-batterier (som bl.a Tesla gjør i diverse store solcelle-anlegg rundtomkring for tia), så man ikke kaster bort 70+% av energien på konvertering til/fra hydrogen? Ettersom batterier blir billigere for hvert år som går, og har en effektivitet (charge/discharge) på 75-90% der konverteringen strøm->h2->strøm kun har en effektivitet på 20-35%?

Ser ikke helt hvordan man seriøst kan mene at h2 er veien å gå.. Hvorfor skulle man frivillig sitte å si "nei, jeg vil gladelig kaste bort 50% mer av overskuddet mitt enn jeg trenger, og samtidig investere stort i komplekse strukturer for å frakte komprimert gass overalt"?

Straum lagra en som vatn i vannmagasin, dette har vore gjort i 100 år og pumpekraft har ei virkningsgrad på ca 80% Det "gigantiske" batteriet musk har satt opp i Australia er 129mwh, så hvis dei sett opp 651 161 til kjem dei opp i norges straumlagrings-kapasitet på 84 twh( dersom eg har treft med nullane)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...