Gå til innhold

Avmerkningsboks Excel 2010

espen221

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bruke en hel mengde med avmerkningsbokser i et excelark jeg har.

Jeg har lagt det opp slik at i rute A1 er avmerkningsboks nr1 og cellekobling mot B1 for teksten sann/usann.

Jeg skulle helst ha kopiert dette nedover, siden det blir en hel mengde med avmerkningsbokser nedover. Og problemet når jeg kopierer er jo da at cellekoblingen ikke blir kopiert fortløpende nedover, slik at alle går mot celle B1.

Noen som har et tips på hvordan cellekoblingen kan kopieres fortlpende nedover for å slippe og inn på hver eneste avmerkningsboks og endre cellekoblingen.

Mvh Espen Grøslie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Espen

Både avmerkingsboks og en hel mengde er litt utydelig. Men la meg anta at du har jobbet ovenfra og nedover, og at det er bokser fra skjemakontrollene (ikke ActiveX-kontrollene), så tror jeg det bare er å kjøre en makro som denne:

Sub Test()
Dim i As Long
For i = 1 To ActiveSheet.CheckBoxes.Count
    ActiveSheet.CheckBoxes(i).LinkedCell = ActiveSheet.Cells(i, 2).Address
Next
End Sub

Det er verd å merke seg at sånne kontroller og bokser og knapper ikke ligger i selve cellene (rutene), men på et svevende lag over selve regnearket, kalt "drawing layer". Så helt sømløst blir ikke dette. Det er ofte enklere å sette inn en kolonne med "skriv X her hvis..." og så bruke dette i en HVIS-formel eller pivot-tabell.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hei Espen

Både avmerkingsboks og en hel mengde er litt utydelig. Men la meg anta at du har jobbet ovenfra og nedover, og at det er bokser fra skjemakontrollene (ikke ActiveX-kontrollene), så tror jeg det bare er å kjøre en makro som denne:

Sub Test()
Dim i As Long
For i = 1 To ActiveSheet.CheckBoxes.Count
    ActiveSheet.CheckBoxes(i).LinkedCell = ActiveSheet.Cells(i, 2).Address
Next
End Sub

Det er verd å merke seg at sånne kontroller og bokser og knapper ikke ligger i selve cellene (rutene), men på et svevende lag over selve regnearket, kalt "drawing layer". Så helt sømløst blir ikke dette. Det er ofte enklere å sette inn en kolonne med "skriv X her hvis..." og så bruke dette i en HVIS-formel eller pivot-tabell.

HTH. Beste hilsen Harald

Takker for hjelpen, jeg går for "skriv X her" forslaget ditt, det tror jeg blir det enkleste for min del :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...