Redaksjonen. Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Dieselpessimismen råder hos produsenter og forhandlere, viser rapport.Bilindustrien tror dieselmotoren er død Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Dieselmotoren vil IKKE dø! Det er mange som liker å spå Amerikas fall og oljeindustriens og dieselmotorens død. Jeg tror ikke noe av dette kommer til å skje på svært mange generasjoner. Det kommer mye nytt og miljøvennlig drivstoff til både bensin- og dieselmotorer, og svenskene tar sikte på å fase ut fossilt drivstoff innen 2030. Som det fremgår av artikkelen finnes det allerede gode rensesystemer for dieselmotorer, men de er dyre i drift og produksjon. I fremtiden vil nok disse systemene bli både bedre og billigere, men det er sannsynlig at bensinmotorer vil dominere i mindre biler pga lavere produksjonskostnader. Slik har det jo også tradisjonelt vært. Jeg tror fremtidens bilmarked vil domineres av hydrogen-, bensin- og dieselbiler. Dette fordi disse bilene er mest miljøvennlige, brukervennlige og billigst å produsere. Hydrogen og syntetisk drivstoff vil bli laget av overskuddskraft, og vi vil kunne produsere enorme mengder BTL-drivstoff fra avfall. Elbiler har jeg liten tro på fordi de er lite brukervennlige, dyre å produsere, har kort levetid og forurenser mye ved produksjon og destruksjon. Fornybart drivstoff: https://www.tu.no/artikler/norsk-selskap-kan-bli-forst-i-verden-til-a-produsere-audis-vidunderdiesel/348424 https://www.tu.no/auth/?module=TekAuth&service=auth&referer=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Fny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren%2F275952&authId=1rf1t1ik05k065fcp2b4i8o7r1 https://www.tu.no/artikler/slik-skal-de-lage-co2-noytral-bensin-av-sol-og-vind/368054 Norges største transportselskap (Ruter) "fossilfrie" innen 2020: https://www.tu.no/artikler/oslo-fergene-har-gatt-en-maned-pa-fornybar-diesel/276337 Overskuddskraft: https://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610 Skitten norsk strøm: https://www.nrk.no/viten/norsk-vannkraft-er-utsolgt-1.12848574 http://www.abcnyheter.no/penger/okonomi/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft http://www.aftenposten.no/okonomi/Slik-havner-skitten-strom-i-Norge-36822b.html https://www.tu.no/artikler/norsk-strom-er-ikke-ren-halvparten-er-kull-og-atomkraft/238684 http://m.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html)) Endret 8. februar 2017 av 2LK70DN1 Lenke til kommentar
Populært innlegg mathiash98 Skrevet 8. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 8. februar 2017 Hydrogen og syntetisk drivstoff vil bli laget av overskuddskraft, og vi vil kunne produsere enorme mengder BTL-drivstoff fra avfall. Elbiler har jeg liten tro på fordi de er lite brukervennlige, dyre og produsere, har kort levetid og forurenser mye ved produksjon og destruksjon. https://www.tu.no/auth/?module=TekAuth&service=auth&referer=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Fny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren%2F275952&authId=1rf1t1ik05k065fcp2b4i8o7r1 Prøver forsatt ser jeg. Vil gjerne få dokumentert at elbiler har kort levetid, alle tall hittil viser at batteriet i elbiler varet minst like lenge som bilens levetid. Forurensingen ved produksjon nøytraliseres etter kort tid, virker som du unnlater å se positive artikler om elbiler på TU? Hvorfor ikke lade elbilen på overskuddskraft? En elbil med batteri kan kjøre nesten dobbelt så langt som en hydrogenbil på samme mengde kWh strøm. Skal vi altså sløse så mye energi på å mellomlagre energien i hydrogen? Elbiler lite brukervennlig? Så å si All kjøring er mulig på selv den minste leaf-pakken, skal du lengre enn 200km bør man vente til neste generasjon ( Zoe ampera model 3) om man ikke vil betale for model s. Å lade 20min e jo ikke krise heller 14 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 I følge Renault og VW på bilutstillingen i Paris er det nye utslippskrav i EU fra 2020 som avslutter dieselmotoren i personbiler. Det er ikke regningssvarende å forsøke og utvikle en ny dieselmotor som klarer utslippskravene uten å jukse. Og de er ikke engang sikre på at det er mulig å få til. Renault beskriver problemstillingen her: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html 7 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Ikke bare dieselmotoren, men alle forbrennningsmotorer er bare en parantés i historien. Når oljen tar slutt er det over og ut, iallfall til transport. Generatorer og slikt må jo ha forbrenningsmotor. Men som det sies over her er det lite trolig noe å hente på å gå via hydrogen, og fortsatt bruke forbrenningsmotor. Forbrenningsmotorer er mye mer kompliserte innretninger enn en elektromotor, og elektromotoren har fullt dreiemoment helt ned i null turtall! Så det eneste som er et "problem" nå, er bedre batterier. De kommer. Det var bare utrolig uflaks at vi fant olje før elektromotoren og praktiske batterier var oppfunnet. Hadde de to tingene vært på plass, så hadde ingen en gang vurdert å brenne opp dette fantastiske kjemikaliet man kan lage plaststoffer, medisiner, og en mengde andre ting av, som vi kaller olje. Da hadde all transport vært elektrisk fra begynnelsen. Fremtiden kommer til å dømme oss hardt for å ha brent opp all oljen, istedet for å bruke dette kostbare og anvendelige stoffet med visdom til formål som ingen andre stoffer kan brukes til. Og bare hentet opp så mye vi til en hver tid trengte, så menneskeheten kunne hatt glede av oljen i tusenvis av år fremover! Endret 8. februar 2017 av ozone 7 Lenke til kommentar
Bjørn Hømann Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 hvis alle skal kjøre EL bil og vi har varmepumpe til oppvarming og mye strømbruk på kjøkken , HAR vi da strøm NOK , blir strømmen så dyr at vi må bruke ved og parafinlampe hjemme ??? 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det var bare utrolig uflaks at vi fant olje før elektromotoren og praktiske batterier var oppfunnet. Flaks og flaks... Elbiler har ikke blitt brukbare før i de siste par årene nå, og dagens batteriteknologi er science fiction i forhold til primitive forbrenningsmotorer. Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Hydrogen og syntetisk drivstoff vil bli laget av overskuddskraft, og vi vil kunne produsere enorme mengder BTL-drivstoff fra avfall. Elbiler har jeg liten tro på fordi de er lite brukervennlige, dyre og produsere, har kort levetid og forurenser mye ved produksjon og destruksjon. https://www.tu.no/auth/?module=TekAuth&service=auth&referer=https%3A%2F%2Fwww.tu.no%2Fartikler%2Fny-fornybar-diesel-gagner-bade-miljoet-og-motoren%2F275952&authId=1rf1t1ik05k065fcp2b4i8o7r1 Prøver forsatt ser jeg.Vil gjerne få dokumentert at elbiler har kort levetid, alle tall hittil viser at batteriet i elbiler varet minst like lenge som bilens levetid. Forurensingen ved produksjon nøytraliseres etter kort tid, virker som du unnlater å se positive artikler om elbiler på TU? Hvorfor ikke lade elbilen på overskuddskraft? En elbil med batteri kan kjøre nesten dobbelt så langt som en hydrogenbil på samme mengde kWh strøm. Skal vi altså sløse så mye energi på å mellomlagre energien i hydrogen? Elbiler lite brukervennlig? Så å si All kjøring er mulig på selv den minste leaf-pakken, skal du lengre enn 200km bør man vente til neste generasjon ( Zoe ampera model 3) om man ikke vil betale for model s. Å lade 20min e jo ikke krise heller Du har tydeligvis ikke peiling på hva overskuddskraft er, men du kan lese linken om det i mitt første innlegg. Elbiler kan ikke kjøres på overskuddskraft fordi de må kobles til strømnettet. I følge Renault og VW på bilutstillingen i Paris er det nye utslippskrav i EU fra 2020 som avslutter dieselmotoren i personbiler.Det er ikke regningssvarende å forsøke og utvikle en ny dieselmotor som klarer utslippskravene uten å jukse. Og de er ikke engang sikre på at det er mulig å få til.Renault beskriver problemstillingen her:http://www.dailymail.co.uk/news/article-3778017/Diesel-engines-set-die-say-Renault-admit-phasing-cars.html Jeg ønsker selvsagt strenge avgasskrav, men jeg tror nok Renault og VW her prøver å presse myndighetene til å fire på kravene. BMW er best på diesel, og de har ikke klaget. Ja til strenge utslippskrav, og synd for Renault om de ikke klarer å tilfredsstille dem. Ikke bare dieselmotoren, men alle forbrennningsmotorer er bare en parantés i historien. Når oljen tar slutt er det over og ut, iallfall til transport. Generatorer og slikt må jo ha forbrenningsmotor.Men som det sies over her er det lite trolig noe å hente på å gå via hydrogen, og fortsatt bruke forbrenningsmotor.Forbrenningsmotorer er mye mer kompliserte innretninger enn en elektromotor, og elektromotoren har fullt dreiemoment helt ned i null turtall!Så det eneste som er et "problem" nå, er bedre batterier. De kommer. Det var bare utrolig uflaks at vi fant olje før elektromotoren og praktiske batterier var oppfunnet. Hadde de to tingene vært på plass, så hadde ingen en gang vurdert å brenne opp dette fantastiske kjemikaliet man kan lage plaststoffer, medisiner, og en mengde andre ting av, som vi kaller olje.Da hadde all transport vært elektrisk fra begynnelsen. Fremtiden kommer til å dømme oss hardt for å ha brent opp all oljen, istedet for å bruke dette kostbare og anvendelige stoffet med visdom til formål som ingen andre stoffer kan brukes til. Det er ingen tvil om at fossilt drivstoff vil ta slutt, og svenskene vil fase det ut innen 2030. Anbefaler at du leser linkene mine om fornybart drivstoff, for du har tilsynelatende lite greie på dette. Det var bare utrolig uflaks at vi fant olje før elektromotoren og praktiske batterier var oppfunnet.Flaks og flaks... Elbiler har ikke blitt brukbare før i de siste par årene nå, og dagens batteriteknologi er science fiction i forhold til primitive forbrenningsmotorer. Elbiler er kun interessante fordi de mottar massive subsidier. Når de snart tar slutt vil hydrogen og fornybart drivstoff overta fordi det er mye mer brukervennlig. hvis alle skal kjøre EL bil og vi har varmepumpe til oppvarming og mye strømbruk på kjøkken , HAR vi da strøm NOK , blir strømmen så dyr at vi må bruke ved og parafinlampe hjemme ??? Strømprisene skal opp, det vil dagens massive utbygging av kabler til kontinentet sørge for. Endret 8. februar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
ozone Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Elbiler kan ikke kjøres på overskuddskraft fordi de må kobles til strømnettet. Finnes det noen som ikke kobler El-bilen sin til strømnettet når de lader? Overskuddskraft får man vel gjennom stikkontakten? Endret 8. februar 2017 av ozone 3 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Elbiler kan ikke kjøres på overskuddskraft fordi de må kobles til strømnettet.Finnes det noen som ikke kobler El-bilen sin til strømnettet når de lader?Overskuddskraft får man vel gjennom stikkontakten? Overskuddskraft er kraft som det ikke er kapasitet til å ta imot i nettet, eller som det ikke er behov for i øyeblikket. Det blir mer og mer av denne kraften etterhvert som det bygges ut vindmøller og solceller med svært varierende produksjon. Vil igjen oppfordre deg til å lese artikkelen som jeg har linket i mitt første innlegg: https://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610 Fra linket artikkel: – Neste år kjøper vi sannsynligvis en elektrolysør med kapasitet på 1,2 MW. Da får brukt krafta når det blåser for mye til at vi kan eksportere den. Vi kan bruke hydrogenet i bilene vi selv skal kjøre. Det er også planer om å bygge hydrogentog fra Niebüll, noen kilometer herfra, og til Esbjerg i Danmark, sier Christian sen. Endret 8. februar 2017 av 2LK70DN1 1 Lenke til kommentar
Arne Lode Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Dieselen er en del av produktene som man får fra de forskjellige raffineringstrinnene som raffinering av råolje består av. Fra det tjukkeste grumset i bunnen til det fineste og letteste produktet i toppen av raffineringstårnet. Dersom man skal ha et industialisert samfunn, så er man avhengig av olje til å smøre maskineriet som skal produsere alle tingene vi er avhengige av. Først og fremst, bøndene...og fiskerene, må ha både drivstoff og olje til å drive maskinene sine med for at vi skal få maten vi er avhengige av på bordet. Ellers sulter vi i hjel, for selvberging er det ingen som kan lenger...eller har mulighet til. Poenget mitt er, faser man ut dieselmotorene, hva skal man da bruke dieselen som uansett kommer fra raffineringsprosessen til. For det vil bli et solid overskuddslager av diesel som ingen har motorer til å bruke det drivstoffet til. Jeg skulle gjerne hørt fra noen som kan forklare hvordan dette problemet skal løses. Jeg har ikke svaret. Men jeg er temmelig sikker på at det er en reell problemstilling. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) hvis alle skal kjøre EL bil og vi har varmepumpe til oppvarming og mye strømbruk på kjøkken , HAR vi da strøm NOK , blir strømmen så dyr at vi må bruke ved og parafinlampe hjemme ??? Regner med at spørsmålet gjelder Norge: Ja, nei. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ @Arne Lode: Vi vil fortsatt trenge diesel til andre kjøretøy selv om fremtidige europeiske krav til utslipp gjør det umulig å bruke diesel i nye personbiler. @2LK70DN1: Denne artikkelen passer for mange av dine påstander: https://no.wikipedia.org/wiki/Alternative_fakta Dessverre kan diskusjonstrådene i TU skli ut hvis man kommer med mye sprøyt. Tenk, vær kritisk til det man leser, og ikke glem Dunning-Kruger effekten... Endret 8. februar 2017 av Frobe 3 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 .. Du har tydeligvis ikke peiling på hva overskuddskraft er, men du kan lese linken om det i mitt første innlegg. .. Kanskje du skal lese den artikkelen selv først? Det handler altså om at det har blitt bygget vindmøler med garantert inntekt, uten at det har blitt stilt krav til nettilknytning, noe som har ført til at i noen områder så står vindmøllene stille 45% av den tiden de kunne produsert. Man har intervjuet et av operatørene som kan melde at de nå bare må stoppe produksjonen i 15% av tiden, siden de har invistert i ny trafostasjon. Dessuten har reglene blitt endret nettopp for å hindre at det blir satt opp nye vindmøller som ikke kan brukes fullt ut. De to siste setningene oppsummerer egentlig ganske greit hvordan det står til med den overskuddskraft-fantasien din. Det er et forbigående fenomen som uansett aldri rakk å bli særlig omfattende. Mengden overskuddkraft som faktisk er tilgjengelig for hydrogenproduksjon er med andre ord ganske beskjeden, og det kommer heller ikke til å bli så mye mer av den. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 hvis alle skal kjøre EL bil og vi har varmepumpe til oppvarming og mye strømbruk på kjøkken , HAR vi da strøm NOK , blir strømmen så dyr at vi må bruke ved og parafinlampe hjemme ??? Meir enn nok. Om resten av den norske personbilparken vert elektrisk i dag, aukar straumforbruket med omlag 5%. Det tilsvarer eit par års auke i kraftproduksjonen. Sjå òg: https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ 2 Lenke til kommentar
Lurum Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Dette utarta til den vanlege diskusjonen om EL-bil, og fornybare vs fossile hydrokarboner til bildrivstoff. Etter det eg har forstått, så har dieselforbodet i enkelte storbyar å gjera med NOx og partikkelutslepp; og i mindre grad med "klima". Om bilen går på biodiesel eller fossilt diesel, så betyr det mindre for desse utsleppa; så det bør vera like forbode å kjøra med biodiesel som med fossil diesel, når problemet er lokal luftkvalitet. ...og når "verstingane" når det gjeld lokal forureining (dvs. bussar, lastebilar, taxi, og annan nyttetrafikk) fortsatt får kjøra, så er jo effekten mest symbolsk. Endret 8. februar 2017 av Lurum Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 .. Du har tydeligvis ikke peiling på hva overskuddskraft er, men du kan lese linken om det i mitt første innlegg. .. Kanskje du skal lese den artikkelen selv først? Det handler altså om at det har blitt bygget vindmøler med garantert inntekt, uten at det har blitt stilt krav til nettilknytning, noe som har ført til at i noen områder så står vindmøllene stille 45% av den tiden de kunne produsert. Man har intervjuet et av operatørene som kan melde at de nå bare må stoppe produksjonen i 15% av tiden, siden de har invistert i ny trafostasjon. Dessuten har reglene blitt endret nettopp for å hindre at det blir satt opp nye vindmøller som ikke kan brukes fullt ut. De to siste setningene oppsummerer egentlig ganske greit hvordan det står til med den overskuddskraft-fantasien din. Det er et forbigående fenomen som uansett aldri rakk å bli særlig omfattende. Mengden overskuddkraft som faktisk er tilgjengelig for hydrogenproduksjon er med andre ord ganske beskjeden, og det kommer heller ikke til å bli så mye mer av den. Der var vi i gang igjen... Det er korrekt at tyske myndigheter strammer inn på subsidiene til fornybar energi, men det er vel få som tror at vi ikke vil få flere solceller og vindmøller i fremtiden. Disse vil gi et enormt potensiale for lokal produksjon av overskuddskraft. Hvorfor er du så opptatt av å rakke ned på hydrogenproduksjon av overskuddskraft??? Tenk selv folkens!!! Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Elbiler kan ikke kjøres på overskuddskraft fordi de må kobles til strømnettet.Finnes det noen som ikke kobler El-bilen sin til strømnettet når de lader?Overskuddskraft får man vel gjennom stikkontakten? Overskuddskraft er kraft som det ikke er kapasitet til å ta imot i nettet, eller som det ikke er behov for i øyeblikket. Det blir mer og mer av denne kraften etterhvert som det bygges ut vindmøller og solceller med svært varierende produksjon.Det er jo nettopp til regulering av slik kraft at elbilar er perfekte! Nettregulering er tilpassing av produksjon eller forbruk, slik at dei er i samsvar. Av og til svarar det seg å regulere ned produksjonen, andre gonger svarar det seg å regulere opp forbruket. Det kan til dømes gjerast ved å lade elbilen når det er overproduksjon. Dette er svært enkelt, og det kostar veldig lite. Faktisk skjer det heilt automatisk for ein stor del i dag, ved at elbilane ladar om natta når forbruket elles er lågt. Vil igjen oppfordre deg til å lese artikkelen som jeg har linket i mitt første innlegg: https://www.tu.no/artikler/her-far-vindmollene-penger-for-a-skru-seg-av/358610 Dette er eit lokalt unnatak, og eg reknar med du veit at den billigaste løysinga på problemet er kraftliner og elbilar. Elbilar har allereie ladaren innebygd, og treng ikkje nokon dyr elekrolysør og tankstasjon som både er kraftig fordyrande og kompliserer dagleglivet med fylling etc. NORD.LINK kan ta ein god del av overproduksjonen, sidan dei då kan eksportere opp til 1,4 GW til Noreg når det bles. Merk at denne produksjonen kom til pga gunstige innmatingstariffar, og det er sovidt eg veit ingen som går med planar om å byggje ut overskotskraft for å produsere hydrogen. 3 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Dette utarta til den vanlege diskusjonen om EL-bil, og fornybare vs fossile hydrokarboner til bildrivstoff. Etter det eg har forstått, så har dieselforbodet i enkelte storbyar å gjera med NOx og partikkelutslepp; og i mindre grad med "klima". Om bilen går på biodiesel eller fossilt diesel, så betyr det mindre for desse utsleppa; så det bør vera like forbode å kjøra med biodiesel som med fossil diesel, når problemet er lokal luftkvalitet. ...og når "verstingane" når det gjeld lokal forureining (dvs. bussar, lastebilar, taxi, og annan nyttetrafikk) fortsatt får kjøra, så er jo effekten mest symbolsk. Renseteknologien på nye kjøretøy er i dag så bra at utslippene av NOX og partikler er nærmest ubetydelige. De vil bli enda bedre i fremtiden, slik at utslippene snart er HELT ubetydelig, og det er jo fremtidens motorer vi snakker om her! Gamle dieselbiler bør fjernes snarest! Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Jeg tror at elbilen i Norge vil få en voldsom økning i andel når de nye testkravene i EU kommer. Da vil det trolig bli et merkbart økt utslipp på papiret fra bensin- og dieselbiler noe som igjen vil føre til vesentlig prisøkning på bilene. Nå som rekkevidden er godt over 500 papirkilometer på små familiebiler i C-segmentet, så er ikke rekkevidde reelt å snakke om lenger for de aller fleste (selv om mener du ikke du trenger pause på bilferie, trenger garantert kona og barna dine det). Det som da gjenstår for det norske markedet er at det kommer flere familiebiler. C-segmentet er ikke stort nok for norske forbrukere og en Tesla med litt rekkevidde er for dyrt for de fleste. Jeg tror derimot ikke elbilen kommer til å få kjempevekst i Europa før neste generasjon med QI-lading kommer. Hvorfor tanke bilen på gammeldags måte når man bare kan parkere bilen også lades den automagisk? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Det er korrekt at tyske myndigheter strammer inn på subsidiene til fornybar energi, men det er vel få som tror at vi ikke vil få flere solceller og vindmøller i fremtiden. Disse vil gi et enormt potensiale for lokal produksjon av overskuddskraft.Sei meg, kvifor investerer du ikkje pengane dine i produksjon av overskotskraft? Kvifor bør nokon andre gjere det? Tenk selv folkens!!! Les ditt eige råd. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå